AndersK_ Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 skal filme et lokalt band i kveld, og redigere og lage live video.. denne prosessen går helt fint, men jeg lurer på en ting.. skal filme i et veldig "bråkete" lokale.. her snakker vi om ganske høy lyd. Hva bør jeg instille DB greia på kameraet på..? gidder ikke ha sånn autofokus lyd da høres det helt idiotisk ut.. Dere vet vel hvor høy lyd de pleier og spille på slike konserter? Lenke til kommentar
AndersK_ Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 skal låne kamera av en kompis vet ikke merke og modell osv.. Lenke til kommentar
Grobian Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Dette kommer vel mye an på hvilken mikrofon du har og hvor sensitiv den er.. Ta en lydtest. og juster der etter... Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Jeg ville tatt opp lyden med en egen lydopptaker og så lagt dette oppå videoen når du skal redigere... Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hvis de har PA anlegg så ta opp på det ja! Så kan du bruke micen på kamera ditt som "publikumslyd" (dvs. aplaus osv..) Lenke til kommentar
vegaroy Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Å ta opp gjennom miksebord er ikke nødvendigivis det lureste. Det spørs på hvor stort lokalet er. Hadde det vært i spektrum eller en større utekonsert hadde det gått fint. Men hvis det er et relativt lite lokale for 2-300 mennesker så vil du få en MEGET feil balanse i musikken ved åbare tappe lydmikseren. Dette fordi at den lyden man hører i rommet, er en blanding av lyden fra scenen (trommer og forsterkere) og den lyden som kommer ut av PA høytalerene. I og med at det er såpass mye lyd fra scenen, så vil det være mer vokal enn gitarer og skarptromme i PA høytalerene. Altså vil du få en miks som har svært høy vokal og basstromme, og hvor de andre instrumentene er unormalt langt bak i miksen...i de fleste tilfeller Derfor vil jeg heller anbefale å få en god mikk, f.eeks en Røde NT-4 stereomikrofon som tar opp fra salen og på en MiniDIsk hvor du kan kontrollere inngangsnivået (Gain), og så kan du jo ta opp gjennom mikseren også på en annen MiniDisk og se om du klarer å blande de. Men da må du passe deg for faseproblemer når du blander de Endret 25. november 2004 av vegaroy Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Å ta opp gjennom miksebord er ikke nødvendigivis det lureste. Det spørs på hvor stort lokalet er. Hadde det vært i spektrum eller en større utekonsert hadde det gått fint. Men hvis det er et relativt lite lokale for 2-300 mennesker så vil du få en MEGET feil balanse i musikken ved åbare tappe lydmikseren. Dette fordi at den lyden man hører i rommet, er en blanding av lyden fra scenen (trommer og forsterkere) og den lyden som kommer ut av PA høytalerene. I og med at det er såpass mye lyd fra scenen, så vil det være mer vokal enn gitarer og skarptromme i PA høytalerene. Altså vil du få en miks som har svært høy vokal og basstromme, og hvor de andre instrumentene er unormalt langt bak i miksen...i de fleste tilfeller Derfor vil jeg heller anbefale å få en god mikk, f.eeks en Røde NT-4 stereomikrofon som tar opp fra salen og på en MiniDIsk hvor du kan kontrollere inngangsnivået (Gain), og så kan du jo ta opp gjennom mikseren også på en annen MiniDisk og se om du klarer å blande de. Men da må du passe deg for faseproblemer når du blander de Det er seff. sant.. men vil enda påstå at det blir best.. MERK: HVIS DU STILLER INN LYDEN ETTER FILMEN OG IKKE ETTER PAen men.. lydfolka vil jo seff ha bra pa lyd da! Så, beste tipst hvis du skal ha bra lyd.. (rask og enkelt) er jo bare og ta opp noen mic ja.. Hvis du har litt mer ustyr\penger\tid\folk så burde du ha tatt opp hvert spor... Lyd er viktig! Lenke til kommentar
vegaroy Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Ja selvsagt blir det best hvis du tar hensyn til filminga og mikser deretter...men det GJØR MAN IKKE på konsert. Så enklet er det. For folk betaler for å komme og se showet og da er det DE, og ikke filmingen som har fokus Løsningen hadde selvsagt vært å hatt et splittsystem som sendte alle kanaler både til mikser og til et eksternt' flerspors opptakssystem, evnt ha direct out på hver kanal på mikseren og sende dette til en flersport opptaker. Men det ikke akkuratt en billig løsning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå