DargarWhiteFang Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hei! Tenkte å innvestere i en ny SATA-hdd. Jeg har fra før en Seagate S-ATA disk som jeg har proppa full med ulike applikasjoner og spill som jeg kjører. (Har så klart delt opp de 160GB'ene i ulike partisjoner.) Det jeg lurer på er om det skulle være fordelaktigt å kjøpe en ny disk og kjøre systemet fra den nye? -Da får jeg jo at systemet ligger på en egen disk enn applikasjoner og spill, noe som visst nokk skal være bra for ytelsen? Dersom jeg gjør dette, bør jeg da ha Swap-filen på den nye (samme som system disken) eller den gamle? -Vanligvis er det jo så at man vil ha swap-filen på en annen fysisk disk enn system disken, men i dette tilfellet vil det sannsynligvis være minst like høy aktivitet på "ikke-system-disken" siden det er her jeg kjører tunge applikasjoner og spill fra. Er det ikke da mer logisk å legge swap-filen på system-disken i dette tilfellet? Hvordan kan jeg lettest flytte min 12GB "C:" til den nye HDD'en (programmer, framgangsmetode).. Jeg har en DVD brenner, men den klarer ikke 12GB på en disk, og jeg tror at den ikke brenner ut alle filer som systemet trenger? Jeg har også en bærbar i nettverk med denne maskinen, så jeg skulle kunne bruke den som mellomlagring. Kan jeg kanskje sette inn den nye disken, boote som vanlig fra min nåværende og deretter kopiere systemet over på den nye disken? Kan jeg få den nye S-ATA disken til å bli C: uten att den flytter på de andre partisjons-bokstavene (for å beholde alle programmers stasjons-referenser?). Dersom noen foreslår at jeg bare ominstalerer windows xp, så har jeg ett lite hinder: jeg har ingen floppy i maskina, og hovedkortet har ikke native S-ATA = må bruke floppy disk når jeg innstalerer windows. Har ikke fått til å kopiere disse filene til CD/USB på en måte som gjør at windows kjenner igjen disse. Jeg har derimot ikke prøvd etter at jeg fikk min DVD brenner, nå har jeg jo to "optiske enheter" slik at jeg kan ha S-ATA driverene på en skive i den ene mens XP ligger i den andre. Går dette? Takker for alle svar rundt dette temaet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Er det noen forskjell på den gamle disken og den nye som gjør at det er fordel å ha OS på den nye? Hvis ikke lar du C: være som den er og flytter alt annet. Hvis du likevel skal flytte OS så er Norton Ghost et velegnet verktøy. Du kan da brenne direkte til DVD, Ghost deler selv opp til flere plater. Du kan også legge image på disk, men da bør du ha en floppy å boote fra. Du bør i det minste ha en løs floppy for nødbruk. Den nye disken blir garantert C: hvis du kobler vekk den gamle disken mens du partisjonerer den nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå