Gå til innhold

Vannkjølt strømforsyning fra Alphacool

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne strømforsyningen fra Alphacool da jeg surfa forskjellige nettbutikker etter strømforsyninger, hos komplett, og lurte på om noen har vært borti denne saken?

Jeg er ikke altfor bevandret i tysk, men etter hva jeg kunne skjønne av spesifikasjoner fra Alphacool-siden, har den en kjøleblokk i aluminium inni PSUen, +12volts- linje på "bare" 19A, og en heftig prislapp. Disse tre tingene taler forsåvidt mot denne spør du meg, da jeg akkurat har bestilt vannkjøling med kun kobber-blokker for å unnga fare for såkalt galvanisk korrosjon. Vannlekkasje inni strømforsyninga pga hull i vannblokka, forårsaket av galvanisk korrosjon, høres forøvrig fint lite kult ut.

+12V- linje på 19A er vel egentlig nok for mitt bruk, da +12V- linja på min FSP 350w PSU er spesifisert til 16A, og holder seg fint innefor +/- 3%- grensa selv ved full last og forholdsvis høye romtemperaturer. Prislappen er vel noe man bare må ta til takke med for å få et forholdsvis stille og høytytende system. Såkalte passive strømforsyninger er forsåvidt utelukket pga lave voltverdier på linjene, gjerne parert med abnorme størrelser og stive priser i forhold til ytelse.

Det jeg egentlig lurte på, var om noen hadde noen formening om vannkjølte strømforsyninger, og gjerne denne fra Alphacool spesifikt. Jeg har ikke greid å finne andre vannkjølte PSU'er hos norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke i en eller annen tråd her på forumet noen var blitt enige om at den galvaniske korrosjonen var minimal i vannkjøling. Husk at det er lang avstand mellom de forskjellige komponentene i vannkjøling og dermed blir den spenningen som skal kunne gi galvanisk korrorsjon mye mindre. Brukes i tillegg antikorrosjonsmiddel, tror jeg det skal holde.

Lenke til kommentar

Takk for svar, forum er fine saker!

Var det ikke i en eller annen tråd her på forumet noen var blitt enige om at den galvaniske korrosjonen var minimal i vannkjøling. Husk at det er lang avstand mellom de forskjellige komponentene i vannkjøling og dermed blir den spenningen som skal kunne gi galvanisk korrorsjon mye mindre. Brukes i tillegg antikorrosjonsmiddel, tror jeg det skal holde.

Jeg har lest alle postene på vannkjølingsdelen her på forumet omtrent, og i tillegg til de to tilfellene med tanken i aluminium, mener jeg å ha lest om en som hadde et sett med de gamle swiftech- blokkene med topp i anodisert aluminium (5000- serien), som også hadde opplevd kraftig "tæring" på innsiden av blokkene. Jeg er ganske sikker på at han nevnte at han hadde brukt anti- korrosjonsmiddel. Og swiftech nevner som ett av "skrytepunktene" for den nye 6000- serien av blokker at de kun bruker kobber for å fjerne sjansen for galvanisk korrosjon, og dette kan vel nesten sees på som en en slags "innrømmelse av skyld"...

Uansett, sjansen er vel kanske statistisk sett minimal, men likevel, den er der, og etter min uheldige omgang med datahardware , tør jeg nesten ikke ta noen sjanser (har fått to bestilte skjermkort på rad som har vært DOA, og nå har pinadø en av de nye Ballistix- rambrikken mine fra samme bestillinga som det siste DOA-skjermkortet også bestemt seg for å feile! DOA/feilraten på hardware begynner å bli ganske høy her i gården...).

litt rart, fordi det ser jo ut som om det er kobber på PSU'en og ikke alu.

Jo, det var det jeg tenkte og, men elementet inni selve strømforsyninga er kanskje i aluminium da? Hvem vet... Forresten, på produktsidene til denne PSU'en hos komplett står det "Vekt m/emballasje: 0.48 kg", så da er det vel hverken al eller cu, men snarere en legering med opprinnelse i Roswell, New Mexico...:p

Jeg tenker jeg venter til jeg har fått montert vannkjølinga jeg har bestilt, og så får en se hva som er "next in line" for eliminering av støy, det er bare PSU'en og en HDD som gjenstår.

Fortron/Source PSU'en min bekker akkurat over 50/60% load grensa ved idling i windows når jeg klokker CPU'en opp til 2400mhz+, og gyver på litt ekstra på vifta, slik at den blir mer hørbar. Ved laveste turtall er jeg ganske fornøyd med støynivået egentlig. Jeg får holde de digitale øynene/ørene åpne og se om det dukker opp noen tester av denne strømforsyninga, det virker som det er et ganske nytt produkt.

Lenke til kommentar

Vannblokka er av kopar. I tillegg er det ei passiv aluminiumsribbe som ikkje er ein del av vanndelen. Varmen frå aluminiumen går deretter over til kopardelen? Derfor er sikkert aluminiumen festa i koparen kun på utsida av koparblokka.

Det er mine tyskkunnskapar :thumbdown:

0,48 kg ? Der er sikkert vekta av innpakningen. På den tyske sida står det 3,2 kg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg fant flere bilder på alphacool-sida (som jeg hadde oversett), og der kan man tydelig se at aluminiumen ikke er i direkte kontakt med vannet, det er kun ei svær ribbe som ser ut som den er limt på kobberdelen, som igjen går gjennom "boksen" og ut til ei vannblokk på utsida. Vannet er altså ikke innom innsida av boksen, og det var i og for seg betryggende. Vi får se om det dukker opp noen tester, om kobberblokka fjerner varmen effektivt nok.

0,48 kg ? Der er sikkert vekta av innpakningen. På den tyske sida står det 3,2 kg.

Ja, jeg regna egentlig med 3-5kg, jeg kunne bare ikke la anledninga gå fra meg for å ta en dårlig spøk... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...