Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link 624, hvordan kontrollere internett tilgang?

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet mine barns PC'er i kablet nettverk opp mot DI-624 via en CNet svitsj. Hvordan gir jeg kun deres PC'er i LAN'et begrenset og kontrollert tilgang til internett samtidig som jeg opprettholder full tilgang på de øvrige PC'ene?

Har prøvd å sette deres MAC-adresser til begrenset tilgang i ruteren, men jeg får ikke noen opsjon der jeg kan spesifisere hvilke sider som de har lov å besøke.

Prøvde med IP-filtrering i ruteren, men det påvirket alle datamaskinene i nettverket.

Så inntil nå har jeg ikke funnet noen god løsning på dette, og full tilgang til internett vil jeg ikke gi dem. 10-åringen min begynner å bli utålmodig :p

Er det noe bra alternativ å kontrollere barnas internett tilgang via ruteren? Er det et bedre alternativ å bruke egnet software?

Jeg er temmelig grønn på nettverksadministrering, så jeg trenger å få litt forklaring fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ikke ut som det finnes noen måte å blokkere enkelte pc'er. Det er noe som heter Parental Control som lar deg nekte LAN users, altså de som sitter bak routeren, tilgang til spesifiserte internett sider.

Du kan jo sette opp den listen du ønsker der og slå den på, på dagtid og slå den av når guttungen har lagt seg.

Lenke til kommentar

Alternatvit kan du jo bytte ut D-Link'en med en annen router som du på forhånd vet at har de filtreringsmuligheter du har behov for. Visst du er litt oppegående så kan du jo sette opp en linux maskin med squid proxy i mellom maskinene og internett. Denne kan filtrere websider for hver enkelt maskin.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg leste akkurat om et program som heter Easy Bits Magic Desktop som er en programpakke med litt leker og spill for unger mellom 2 og 12 (står det i allefall).

Den er sånn at du kommer rett inn i Magic desktop skrivebordet, og man må ha passord for å komme inn i Windows.

To ting som virker fristende med noe sånnt: Den har en sperre på hva barna kan surfe på nettet, og den har en sperre så man ikke kan slette filer på systemet.

For ungene vil det muligens være litt mere spennende enn den vanlige windowsdesktopen også.

Edit: skrivefeil

Endret av dilldall
Lenke til kommentar
Har du testet Norton Internet Security 2004 f.eks?
Joda jeg har testet den på laptop'en som jeg har trådløst i nettverket. Vet ikke hva jeg gjorde galt, men med NIS aktiv fikk jeg bare trøbbel innad i LAN'et. Hadde kun NIS på den ene maskinen, og har F-secure på de øvrige. Problemet var at jeg stadig vekk mistet kontakten med de øvrige PC'ene i LAN'et. Snodig nok kom jeg ut på internett fra alle PC'ene, men de fant som sagt ikke hverandre. Så fort jeg disablet NIS på laptop'en forsvant problemet.

Parental Control er et valg i router firmware

OK. Jeg prøver det.

bytte ut D-Link'en med en annen router som du på forhånd vet at har de filtreringsmuligheter du har behov for. Visst du er litt oppegående så kan du jo sette opp en linux maskin med squid proxy i mellom maskinene og internett

å bytte ut routeren synes jeg er litt lang vei å gå siden jeg ikke har noen som helst anelse om hvilken jeg da skulle satse på. Er ikke oppegående på Linux, men har tenkt tanken mange ganger at det ville by på muligheter. Kan jeg bruke nær sagt hvilken som helst maskin til dette? Setter inn to nettverkskort og en svitsj i tilllegg så gjør dette samme jobben som en router?

et program som heter Easy Bits Magic Desktop

høres kjekt ut, de er 7 og 10, jeg får sjekke litt :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis du har feks telenorabonnement på adsl så følger norton internet security (nis) og norton antivirus (nav) med. i nis så har du parental control, hvilket fungerer ganske bra. det står litt om dette her og her. ikke verdens beste programvare, men det funker. har du i tillegg winxp så kan du gjøre ganske mye hva tilgang på nett og pc gjelder. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en maskin med to nic's i, ip-cop 0.4 med url-filter, lastet ned oppdatert liste og innstallerte, og har en fantastisk firevall. Den kan sperre hva det skal være med et enkelt webgrebnsesnitt på norsk (ikke selve urlfilterdelen, den er engelsk/tysk). Koster ingenting og er yppelig, bruker den også på en skole som jeg er admin på. Kan sperre alt mulig, også chat webmail ol. www.ipcop.org

Lenke til kommentar
hvis du har feks telenorabonnement på adsl så følger norton internet security (nis) og norton antivirus (nav) med. i nis så har du parental control

joda, jeg har telenor, og har som sagt prøvd NIS på den ene laptop'en som er trådløst i LAN'et. Funket ikke! (se mitt tidligere innlegg)

Jeg bruker en maskin med to nic's i, ip-cop 0.4 med url-filter, lastet ned oppdatert liste og innstallerte, og har en fantastisk firevall.

Du kjører Linux, ikke sant? Hvilken maskin kreves for å gjøre det som du har beskrevet? Hvilken Linux distribusjon bruker du?

Dersom jeg skulle gå for et slikt konsept, hvordan skulle jeg sette opp routeren i nettverket? Den vil jeg jo fortsatt ha behov for, til å gi trådløs forbindelse med laptop'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...