Gå til innhold

Lang optisk kabel

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve meg på optisk forbindelse fra PC'n til forsterkeren.

Lurer på om noen vet om det er noen som selger fiberkabel (TOSlink) som er 12 meter lang eller lengre?

Vet at Eltek selger en (Supra ZAC Toslink 15m) som koster 1150,- men synes det er litt dyrt for en kabel.

Noen som vet om noen billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabler er dyrt hos disse blant annet fordi mye av inntektsgrunnlaget til slike konkurrerende butikkkjeder som expert, elkjøp, siba osv. er nettopp tilbehør og mersalg, iberegnet kabler.

Synes allikevel 1150,- er for mye å betale for en kabel som skal overføre et serielt signal. Eller er det ikke noe alternativ? Eltek er jo ikke kjent for å overprise etter det jeg vet.

Billigste optiske kabel jeg har sett er til sammenlikning 45,-

Regner med at jeg må litt opp i kvalitet/pris men håper jeg finner noe billigere enn den hos Eltek.

Lenke til kommentar
hehe...det skal være dyrt...va på expert å der solgte dem halv meter lange optiske kabler for 300 spenn...:p

300kr?! Det var da litt av en pris..HUff...

Jeg kjøpte nettop en optisk kabel på 1.5 eller 2 m. og den kosta 209 kr...

Men over 1000'ingen for en kabel..Det var da voldsomt

Lenke til kommentar

Elfa har 10 meter til litt over 200, hvis det ikke var skrevet feil på etiketten i butikken i Oslo, det finnes skjøter, biltema har de, så det er bare å ta 2 stk.

de var heller ikke av de tynneste, men hadde bra konnektorer i hver ende.

Egentlig tviler jeg på at det er riktig pris. men sjekk på elfa.se/no og se etter der.

edit: sjekket prisen, og det var 206 kr for 10 meter, dessverre ingen direktelink mulig, men søk på optisk kabel, og trykk fiberkablage toslink, så ser du dem. Vil legge til at de jeg så henge i butikken er ikke de samme som er avbildet der, de var mye mer robuste.

Angrer på at jeg kjøpte en 3 meter til ca 800,- for ett par år siden, som jeg ikke bruker i dag

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

På Expert så er kabler det som butikken har mest fortjeneste på bortsett fra simkort osv som det er 99.9% fortjeneste på :p(ja, de tar også penger for ting som de får gratis ;D), er rundt 80 prosent fortjeneste eller mer på de fleste kabler. Men men, kabler skal være bra og bra kabler er DYRE. :)

Lenke til kommentar
Elfa har 10 meter til litt over 200, hvis det ikke var skrevet feil på etiketten i butikken i Oslo, det finnes skjøter, biltema har de, så det er bare å ta 2 stk.

de var heller ikke av de tynneste, men hadde bra konnektorer i hver ende.

Egentlig tviler jeg på at det er riktig pris. men sjekk på elfa.se/no og se etter der.

edit: sjekket prisen, og det var 206 kr for 10 meter, dessverre ingen direktelink mulig, men søk på optisk kabel, og trykk fiberkablage toslink, så ser du dem. Vil legge til at de jeg så henge i butikken er ikke de samme som er avbildet der, de var mye mer robuste.

Angrer på at jeg kjøpte en 3 meter til ca 800,- for ett par år siden, som jeg ikke bruker i dag

Da begynner det å ligne på noe. Noen erfaringer med signaltap ved skjøting?

Hadde egentlig håpet å slippe å skjøte. :hmm:

Lenke til kommentar

Skjøting skal ikke være noe problem, selvfølgelig kommer det en liten dempning men ikke noe som skal gi utslag.

Legger opp en del fiber i jobben, og som regel er det da 4 skjøte punkter, 2 på hver patchekabel. og dette funker som det skal, så om du også får 4 skjøte punkter så er ikke det noe problem.

Det eneste problemet er at det ikke finnes noe låsesystem på toslink, så de er lette å ta ut, så kanskje det kan være lurt å teipe konnektorene og skjøten sammen.

søk på optisk skjøtemuffe på biltema så ser du overgangen, koster 29,-

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle gi en tilbakemelding. Har nå vært å kjøpt:

*En 10 meter fra Elfa 206,- +moms

*En 3 meter litt annen type enn egentlig beregnet. Fabrikat Clicktronic. Litt billigere faktisk, og selgeren anbefalte den framfor den tynne. (Link til den tynne). Men de hadde ikke 10 meter Clicktronickabel inne, dessverre. 79,20,- + moms

*En Y kobling fra Biltema. Skjøt hadde de ikke inne. 60,-

Resultatet: Fabelaktig! Må si meg strålende fornøyd med å bytte til optisk. Absolutt å anbefale. Takk for hjelp.

Tilsammen litt over 400,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...