Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, har en AMD64 3000+ (s754)

har overklokket denne til 2.2GHz i bios(220x10)

problemet er at minnet må kjøre på 183MHz for hvis jeg velger at den skal stå på 200MHz så blir det 220MHz pågrunn av overklokkingen... er det no merkbar ytelse på 17 lusne MHZ uansett da? :p

Videre lurer jeg på AGP aparture... Har et X800XTPE kort og denne står for øyeblikket på 128mb(AGP aparturen altså) bør jeg skifte denne til 256? blir det merkbar ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

220MHz - 183MHz er aldeles ikke "lusne 17MHz", det er 37MHz.

220MHz er da 20% mer enn 183MHz, og du kan selv tenke deg til hvordan det påvirker ytelsen.

Dessuten er det ikke kun rå hastighet det går på, ved asynkron HT/RAM vil CPU'en måtte vente en del på å kunne hente/levere data til minnet, og ytelsen vil derfor gå ned (jeg har ingen %-tall på ytelsesforskjell).

Du kan jo prøve å sette opp spenningen på minnet (vDimm, 2,7-2,75V) og slakke timingsene (f.eks 3-4-4-9) for å få minnet ditt opp i en frekvens på 220MHz.

Om du greier å få kjørt HT og RAM synkront (220MHz) kan du jo ta en ytelsestest og skjekke om det er forskjeller.

Lenke til kommentar

AGP aparture size er hvor mye av rammen som skjermkortet skal ha tilgang til hvis det ikke har nok selv. Med så bra skjermkort trenger du nok ikke mer enn 64, men uansett vil overføring via det vanlige minnet gå så treigt at det egentlig ikke er noe du vurderer i det hele tatt i spill.

Lenke til kommentar

så AGP texture bør settes ned til 64mb da? og IKKE stå på 256?

Dessuten er det ikke kun rå hastighet det går på, ved asynkron HT/RAM vil CPU'en måtte vente en del på å kunne hente/levere data til minnet, og ytelsen vil derfor gå ned (jeg har ingen %-tall på ytelsesforskjell).

Så systemet vil gå kjappere hvis jeg nedklokker cpu'n til 200x10 og setter minnet til 200mhz? og det er jo DDR400, så det går vel ikke ann å kjøre dem over 200mhz...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Du kan selv teste (med benchmark) om det går kjappere med 200MHz * 10 @ 1:1 (DDR400) enn 220MHz * 10 @ DDR366.

Det aller beste hadde vært om du hadde greid å kjøre brikkene dine på DDR440, altså 220MHz HT * 10 @ 1:1, du kan prøve å presse dem så langt ved å øke spenningen (f.eks 2,7-2,75V, vDimm) og slakke timingsene (f.eks 3-4-4-10-T1), alt dette gjøres i BIOS.

Som sagt, prøv mange forskjellige kombinasjoner og bli kjent med BIOS'en. Oveklokking tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...