Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe switsj(er), hvilken?

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker på å kjøpe meg en eller to switsjer. Tenkte å kjøpe en med 8P 10/100, gbit uplink. Man kan bruke disse gbit portene til å sette på server, en annen maskin med gbit kort eller koble til en annen switsj ikke sant? Og det fungerer greit?

Finnes det med 2xgbit? - Hvis jeg skal ha maskinen min (f.eks.) pluss en server på gbit, vil det fungere?

3Com OfficeConnect Switch 8P + 1 Gigabit

Og så tenkte jeg å ha en 16P 10/100 for mini-LAN. Når det blir flere enn 16stk. så kobler jeg bare sammen begge to. Noen som vet om en noenlunde billig 16P 10/100, gbit uplink switsj? Hvis det blir for dyrt så sløyfer jeg gbit på denne. Er det bortkastet å kjøpe switsj uten gbit i dag?

SMC EZ Switch 10/100 16P

Det som da blir alternativet til de to over her blir da en 8P eller 16P gbit switsj. Hva vil fungere best? regner med at mesteparten har 100mbit..

3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8

Noen som har ett tips til hva jeg skal kjøpe? Pluss og minuser til switsjene som jeg har foreslått?

På forhånd takk!

ManagHead

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet generellt med billig switcher er at de aldri/sjelden lever de de påstår. Har generellt sett mer tro på det som ligger hakket over det billigste, feks. 3com sin Baseline serie, linksys sine nye smb switcher, zyxel ser ok ut de og.

Billig merker som smc, cnet mf. kneler lett om du kjører dem litt hardt, nå kan riktig nok dyre hp switcher og død..(les TG..)

Har selv en Dlink 16porter stående i racket å surre, det kan og være noe som er kjekt å vite, større switcher har ofte vifter som støyer litt..om du tenker å sove med switchen på nattbordet :mrgreen:

Når det gjelder Cisco er det vel strengt tatt utenfor budsjettet til stort sett alle hjemmenett, rimlig overkill, men for de største lan er det stort sett bare cisco, extreme og til nød hp som gjelder. Tenk om TG var et rent Cisco nett! :mrgreen: Da hadde det vært såpass fart på sakene at selv jeg kanskje hadde tatt turen

Lenke til kommentar

Har fått et tilbud fra en jeg kjenner, han har en D-Link DES 1016 16P som han skal selge. Blir vel sansynligvis denne da han har generel peiling på nettverk (jobber vel en del med det så vidt jeg vet). Så spørs det om jeg kjøper en 8P med gbit i tillegg, det får tiden og økonomien vise.

Lenke til kommentar
Cisco? ;)

Nå ligger Cisco på en pris som gjør det uaktuelt for privatpersoner å kjøpe deres produkter. F.eks. sist jeg sjekket, kostet en 8 port 10/100 switch fra Cisco ca 5000,- på mpx.no. Det mest fremtidsrettede valget er vel kanskje 3Com sin gigabitswitch. De har falt litt i pris det siste året. 3Com lager meget gode switcher. Vurderer å kjøpe en slik selv.

Lenke til kommentar

Kjører du gbit på alle portene eller? Hatt den lenge?

Har hatt den 2-3 uker. Jeg kjører 4-5 maskiner med Gbit, men har ikke nok maskiner til å teste om switchen går i "metning". Foreløpig er det ingenting som tyder på at den skrubber.

Fra dataarket:

"It is designed to allow simultaneous transmission of multiple packets via an internal high-speed 16-Gbps non-blocking data channel."

Har hatt flere 10/100 switcher fra SMC og jeg har hatt null problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...