Gå til innhold

Acer Aspire vs Dell

junior__81

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Jeg skal kjøpe en bærbar (helst denne uka) som skal brukes til alt fra spill til litt tyngre CAD-prog, vil ha widescreen.

Har sett på:

ACER ASPIRE 2023WLMi: 512Mb RAM, 60Gb HD 42000rpm - 16550kr

DELL Inspiron 9200: 512Mb RAM, 60Gb HD 54000rpm - 15900 kr

DELL Inspiron 8600: 1024Mb RAM, 60Gb HD 72000rpm - ca 15500 kr

Har selv ingen særlig erfaring med bærbare, men har lest litt på nett. Stemmer det at 42000rpm er i det minste laget, men at det ikke er "nødvendig" med mer enn 54000rpm.

Vil 512Mb RAM være tilstekkelig for de fleste CAD prog? Kommer ikke til å bruke maskinen veldig mye til slike programmer, men greit om den ikke blir utrangert med en gang heller..

Har noen erfaring med ovennevnte Acer?

Liker ikke Dell Inspiron 8600 så godt, synes den er klumpete med dårlig design.

Alle innspill tas imot med takk.

Endret av junior__81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken er den letteste måten å øke ytelsen på. Dumt å ikke kjøpe 7200, sitter selv på 4200 det gir mer venting enn jeg liker.

Viss du har ekstern skjerm du skal bruke sammen med lappisen trenger du ikke 17" ellers er det veldig kjekt å ha.

Dell er dyr på ram, kjøp en 512 brikke og se om det holder. Viss du trenger mer kan du kjøpe fra en web-shop.

lykke til

Lenke til kommentar

Den bør ikke overstige 3kg, støystille er ganske viktig for meg. Vil ha Centrino.

Batteritiden er ikke det aller viktigste for meg, vil stort sett ha den i støpsel.

Spiller ingen krevende spill, men vil ha muligheten til å operere tyngre CAD prog.

Har lest haugevis med tester, men blir ikke særlig klokere.

Blir glad om noen vet en bra maskin med:

P-m, 1.6 eller bedre

1024Mb

Min 60GB (gjerne >4200rpm)

Min Radeon 9600-9700 (helst 128Mb)

Widescreen

Lenke til kommentar

Vel da er det vel dette du ser etter.

Her spørs det hva som er viktigst pris eller bra ytelse på grafiske program.

Standard Komponenter

====================

Intel® Pentium® M Processor med WUXGA-skjerm

Inneholder Microsoft® Windows® XP

1MB on-die L2 cache

15.4" WXGA (1280 x 800) eller WUXGA (1920 x 1200) DellSharp Wide Aspect Ratio TFT skjerm

nVidia Quadro™FX 700 GoGL 128MB DDR

Integrert MiniPCI Wireless 802.11

Integrert 10/100/1000 Ethernet LAN

Integrert 56k V.92 modem

Integrert Smartcard leser

Dualpoint (Touch pad & Track stick)

Lydsystem med høy kvalitet og innebygde høyttalere

'Smart' utvidet Lithium Ion 9 cell batteri pakke med ExpressCharge

ISV-certifiert

Operativsystem

==============

Microsoft® Windows® XP Professional (SP 1) NTFS - inkl. media

Service

=======

3 Years Next Business Day On-Site

CompleteCare

============

Inngår ikke

Gold Technical Support

======================

Uten Gold Technical Support

Språk på operativsystem

=======================

Norsk

Filsystem

=========

NTFS

Processor & skjerm

==================

Mobile Intel® Pentium® M Processor 735 (1.7Ghz, 2MB cache, 400Mhz FSB ) 15.4" WSXGA+ DellSharp Wide Aspect Ratio TFT display (+ NOK 10 kr)

Batterier

=========

'Smart' utvidet Lithium Ion 9 cell batteri pakke med ExpressCharge

Sekundært batteri

=================

Inngår ikke

Grafikkort

==========

nVidia® Quadro™ FX Go1000 128MB (+ NOK 350 kr)

Harddisk

========

40GB harddisk ATA-100 (5 400rpm)

Minne

=====

512MB Non-ECC 333Mhz DDR Minne (1x512MB) (+ NOK 260 kr)

Optisk enhet

============

Intern DVD 8x/CD-RW 24x Combo-drive med Decoder Software

Bæreveske

=========

Uten bæreveske

Trådløse nettverk

=================

Intel® PROWireless 2100 802.11b MiniPCI-kort - för Intel Centrino Mobile Technology (+ NOK 420 kr)

Bluetooth

=========

Inngår ikke

Dockingstation

==============

Inngår ikke

Inngår ikke

Skjermfarge (ekstern skjerm)

============================

Midnattsgrå

Skjerm

======

Inngår ikke

Pekeverktøy til 3D-redigering

=============================

Inngår ikke

Antivirus

=========

Inngår ikke

Systemidentifikasjon

====================

Inngår ikke

Stoptrack & Inventariemärkning

==============================

Inngår ikke

-------------------------------------------------------------------------------

System

======

Pris eksl.MVA : 15 030 kr

MVA : 24%

Pris inkl.MVA : 18 637 kr

Levering

========

Pris eksl.MVA : 675 kr

MVA : 24%

Pris inkl.MVA : 837 kr

===============================================================

Endret av DFLW
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe 1Gb ram fra Dell fordi de er svin dyre. Kjøp heller 1 x 512 mb brikke hos Dell og kjøp en utenom. Angående harddisk så bør du kjøpe en 7200 rpm disk. Jeg startet med en 4200 rmp disk men den ble byttet ut i en 80 Gb 5400 disk.

Har forresten Inspiron 8600c og er veldig fornøyd med den. Eneste jeg har å utsette er litt plastikkfølelse, men hvis du er på jakt etter en god skjerm kan jeg love deg at du IKKE blir skuffet over skjermene til Dell. 9200 med 17" widescreen hadde nok vært konge, men den blir ikke litt vell stor å være en bærbar? Det blir jo mer en slepbar desktop erstartter.

Edit: Er det nødvendig med widescreen? Hvis ikke så tror jeg Acer Ferrari 3400 hadde vært et konge kjøp for deg. Acer kvalitet og design pluss god maskinvare for en billig penge.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Svar til: phoen|x

Jeg la fort merke til at 1Gb ram fra Dell er veldig dyrt

Jeg har ikke den minste peil på hvilken type 512brikke jeg skulle kjøpt i tillegg, og hvordan jeg skulle satt den inn..

Du sier du har en 8600, jeg har sett på den, hører folk sier den er bra. Men likte ikke designet på den, synes den virker stor og klumpete, og virker som den har stor ramme rundt selve skjermen (kanskje litt pirkete her nå men..).

Er du fornøyd med hastigheten på din 80 Gb 5400 disk?

Jeg har tenkt å bruke den bærbare på skolen og hjemme, så det blir en erstatning for stasjonær. Blir kanskje litt unødvendig med 17" skjerm, skal jeg se film er det vel uansett best å koble opp mot TV. Da er det ikke nødvendig egentlig.

Har faktisk sett på Acer Ferrari 3400, men den koster jo litt da..

I utgangspunktet tenkte jeg kjøpe Acer, men de leveres som standard med 4200rpm, 2x256 Mb. Skal dette skiftes ut blir det for dyrt!

Men likevel, Acer skal visst være bra maskiner.

Ser at det er vanlig å levere med 512Mb, men er det ikke kun et spørsmål om tid før 1024 vil være "standard"?

Lenke til kommentar

På Inspiron 8600 så monteres en ram brikke på HK en plass under tastaturet, den andre monteres på undersiden av HK, altså den er tilgjengelig via en luke på undersiden. Med andre ord ikke vanskelig å montere en ny brikke. Hvis du titter på IT24.no sine sider under Notebook og Ram så kjøper du en av 333mhz brikkene.

Personlig synes jeg designet på Inspiron 8600 er nydelig, var derfor jeg kjøpte den. Du har rett i at den er litt klumpete og tykk, men jeg legger ikke merke til det når jeg bruker den.

Tja, merker jo at det ikke er 7200 rpm men er rimelig fornøyd.

Acer Ferrari 3200 fra Itbutikken er vistnok ganske billig, ta en titt på Ferrari 3200/3400 tråden på forumet. Hvis du skrur ut harddisken og ram'en og selger det så blir det ikke så dyrt. Eventuelt så kan du høre med Itbutikken hva de skal ha for å sette inn en 7200 rpm disk. Hør med snorreh, han fikk byttet ut harddisken og ram'en.

Lenke til kommentar

Hei

Eier 8600, er glad i den.

Den står på 24/7(nedlasting/skole).

Skjermen er veldig veldig bra!(har 1680-1050).

Dataen er litt plastikk, men allikevel har min gått i gulvet et utall ganger, jeg har sølt på den, og den er daglig ut og i nn av varme rom og over 10-15 minus(til nå).

Kjøp 60gb 7200 og kjøp heller en ekstern harddisk trenger du mer, nå kioster det under 2000,- for 250gb. Dell 8600c performance er et bra tilbud innkludert 1024 mb ram, det står under annbefalte produkter på 8600c siden.

Hvis du føler for å prute så ringer du dell, jeg sparte ca. 3500,- på min når jeg kjøpte den i februar(1.7 60gb 7200 9600 pro turbo osv)

Still works.

mvh.

Hansi

Lenke til kommentar

Jeg prøvde ringe dell å prute, men de ville ikke gi ekstra ram eller noe..

vet ikke helt om jeg liker dell8600 til tross for bra specs, samt at den er litt dyr om man skal konfigurere den.

Ulempen med acer hos mpx, er at de ikke vil sette inn 1024Mb ram eller 7200rpm hd.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Dell-maskin, hold deg unna Inspiron, sats heller på Latitude. De er mer solide, og du kan sikkert prute litt mer. Jeg prutet en god del på min, en Latitude D600 med 14.1" 1400x1050. Den er jeg veldig fornøyd med. Kan nok bli vanskelig hvis du skal ha kraftig skjermkort...

Lenke til kommentar
På Inspiron 8600 så monteres en ram brikke på HK en plass under tastaturet, den andre monteres på undersiden av HK, altså den er tilgjengelig via en luke på undersiden. Med andre ord ikke vanskelig å montere en ny brikke. Hvis du titter på IT24.no sine sider under Notebook og Ram så kjøper du en av 333mhz brikkene.

Personlig synes jeg designet på Inspiron 8600 er nydelig, var derfor jeg kjøpte den. Du har rett i at den er litt klumpete og tykk, men jeg legger ikke merke til det når jeg bruker den.

Tja, merker jo at det ikke er 7200 rpm men er rimelig fornøyd.

Acer Ferrari 3200 fra Itbutikken er vistnok ganske billig, ta en titt på Ferrari 3200/3400 tråden på forumet. Hvis du skrur ut harddisken og ram'en og selger det så blir det ikke så dyrt. Eventuelt så kan du høre med Itbutikken hva de skal ha for å sette inn en 7200 rpm disk. Hør med snorreh, han fikk byttet ut harddisken og ram'en.

er ikke noe ram brikke under tastaturet, begge er på undersiden. skiftes enkelt med å løse et lokk.

Har en 8600 1.7,60G 7200, 1GIG ram, intel 2200, wuxga, radeon 9600 128MB,bluetooth.

den er vel en 8-10 mnd gammel eller slikt, husker ikke. Men veldig bra, med unntak av at en måtte skifte skjerm med engang grunnet en lys stripe.

Den er litt stor i forhold til den forrige laptopen en hadde, tundra 1555. som igjen var et bomkjøp en ikke tapte for mye på ved salg. (850kr)

Men tundraen var igjen totalt nytteløs med xga, integrert skjermkort.

Så vil du ha widesscreen anbefales 8600 med 1920x1200. Og + at den er bygd slik at det er enkelt å komme til det trådløse kortet, bluetooth, harddisk, ram og dvd spilleren.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg Inspiron 8600 på det sterkeste. Veldig god maskin "overall". Det beste med Dell er de fantastiske skjermene. Du finner ikke maken på det norske markedet. Det jeg ikke er fornøyd med et "plastic fantastic" følelsen i kabinettet, men dette kan jeg lett leve med.

Som nevnt i innlegg over; ikke bruk pengene på oppgradering fra Dell.

Ta 4200 HD 1X512 MB Ram, og bestill så 1 stk 60 GB 7200 Rpm disk og en stk. 512MB Ram brikke (200 pins SO-DIMM) fra en webshop. Det er ufattelig enkelt å sette inn selv (Guide med bilder i manual) . Da har du en topp maskin. Det er i tillegg meget gode muligheter til å oppgradere senere. (Ram, HD, CPU, GPU, BT, PCI osv). Når du i tillegg har mulighet til særs gode garanti/forsikringsordninger bør valget være enkelt.

Lenke til kommentar

Nei, garantien er den samme. Dette er deler som er meningen at du selv skal kunne oppgradere. Litt usikker på CPU/GPU her da, har ikke fått svar hos Dell enda. Men det står tilogmed forklart i service manualen hvordan du gjør det, så skulle tro at garanti gjelder også her.

Inspiron 9200 er oppfølger til 8600

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...