B4stian Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hei. Vil gjerne kjøre programmer på serveren min som logger all internetttrafikk, hva som lastes ned hvem sider som lastes ned osv.. hvordan program kan jeg bruke til det? og hvordan få det til når alle er koplet til hver til lan-port på en router? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Ingen som har peil, eller? Forresten.. er noen av de funksjonen innebygd i et OS?? Og evt. hvilket? Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 win 2000/2003 server Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 (endret) win 2000/2003 server Ja, men hvilke av de funksjonene er med da? Endret 20. november 2004 av datating Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) win 2000/2003 server Ja, men hvem av de funksjonene er med da? HVILKE av de funksjonene er med da? kunne ikke dy meg. Det er kanskje litt dyrt å skaffe et nytt OS for noe slikt, med mindre du eier det fra før. for vi bruker nemlig ikke cracked software. Vil anbefalde deg å bruke noe gratis / now du eier, og bruke tredjepartsprogrammer. Endret 20. november 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 win 2000/2003 server Ja, men hvem av de funksjonene er med da? HVILKE av de funksjonene er med da? Sorry da.. glemte meg.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 kan vel gi denne er ørliten bum nå?? hm.. tenkte litt jeg, vil win2k eller win2k3 funke best på denne hardware'n? MSI KM4AM-V (vga innebygd) AMD Athlon XP 2500+ Barton 512 mb pc 2700 Western Digital 120 gb (7200 rpm) Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 tja, har du windows installert fra før kan du prøve å sette opp mrtg http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/ ... men, viss du virkelig vil ha detaljert statestikk så bør du vurdere nTop - men dette krever litt donering/egen insats i form av kompilering fra kilde kode på windows. Ein 1000 pakkers demo er tilgjengelig vel og merke. men det er nok enklere å installere freebsd og installere ntop fra ports samlingen der enn å kompilere det på windows hth Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Med fare for å virke som en bitch: Installer en eller annen Linux-distro på den. ClarkConnect er ypperlig til det formålet, den er ENKEL å sette opp, og så vidt jeg kan se, skal det ikke være noe problem å installere den. Jeg fant ikke noen pakke som er direkte til CC, men jeg TROR det skal gå bra å bruke f.eks. pakken til Fedora Core 1 eller 2. Noen andre ting som er bra med CC: Webserver, FTP-server, brannmur, gateway, router etc. i ett. LETT å sette opp via web, men kan også konfigureres GRUNDIG via SSH. Jeg har endel å gjøre nå, så jeg bare tipser om at det er mulig, for hvis du nå svarer at du ikke under noen omstendigheter vil vurdere Linux, da har jeg kastet bort tid hvis jeg skriver flere sider om Linux-installasjon etc. nå. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 G2Petter: Virket som et smart valg egentlig! Har faktisk FC3 på disken, men hvis du har tid gidder du å forklare litt nærmere? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 WARNING: Nå er jeg så trøtt at syntaksen min er helt på snurr, så jeg beklager evt. skrivefeil. /WARNING www.clakconnect.org, klikk på community (office har ikke støtte for webserver) og velg "last ned" Da laster du ned en .iso-fil, som du brenner på en CD (burn image i Nero) Hvordan ser oppsettet på nettverket ditt ut? (Hvor mange PC-er er det, hvor er serveren i forholt til Internett og evt. trådløse gatewayer etc?) Å installere CC sånn at det fungerer helt kurant er ikke noe problem, det setter seg opp selv. Det eneste du må vite er litt om Internett-leverandøren din sine oppsett, så du får Internett. Selv, så bare smelte jeg CC inn på disken og ble tvunget til å lære ting etter hvert. Maskinen tillater automatisk alt fra maskiner fra subdomenet ditt (typisk 192.168.1.x) så du kan gjøre hva du vil mtp. oppsett fra din egen PC, men den er sperret fra utsiden. Det er veldig greit, da sikkerheten lett kan bli glemt når du holder på og styrer. Når det ikke er noen åpner porter som standard, er sikkerheten så høy som den bør være. Selv liker jeg å sette maskinen til å ha IP 192.168.1.1 For å styre maskinen da, skriver du https://192.168.1.1:81 i Iexplore, opera eller hva du nå bruker.Så taster du inn "root" som bruker og rootpassordet ditt, og utforsker de menyene du får se. Det første du bør gjøre, er å registrere systemet ditt, og sette det opp til å installere nye oppdateringer automatisk. Nå orker jeg ikke skrive mer, men hvis du synes det frister, så kan du prøve å koble opp alt, og se om det fungerer. Så kan jeg komme med tips etter hvert. Kikk gjerne på Linux/Unix-forumet for tips, men vær flink til å søke først. Man blir gjerne lei når de samme spørsmålene blir stilt om og om igjen, og tonen kan bli litt amper. (Ikke tro at dette er en oppfordring til IKKE å spørre, men søk først.) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 En fordel til: STABILITET! [root@gateway root]# uptime 07:37:53 up 5 days, 14:28, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 NÅ er det dessverre bra fem dager, for det gikk en sikring da vi hadde på for mange varmeovner i huset, men før det var det 80-90 dager. Den hadde vært på siden jeg satte opp systemet og til strømmen gikk. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Takk takk! Men funker egentlig ikke CC til Windows også?? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 CC er en Linux-distribusjon, så "nei". Den store fordelen med CC er at så godt som alt fungerer med en gang. Det er sikkert mulig å gjøre det du spør om med Windows, men samtidig (synes i hvert fall jeg) er det spennende å lære noe nytt også. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 CC er en Linux-distribusjon, så "nei". Den store fordelen med CC er at så godt som alt fungerer med en gang. Det er sikkert mulig å gjøre det du spør om med Windows, men samtidig (synes i hvert fall jeg) er det spennende å lære noe nytt også. Jepp, enig med deg der, men er sånn Windows-fan vet du.. Hehe.. men når jeg får tid skal jeg prøve å innstalere FC3 og CC! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Min første erfaring med Linux var på CC-boksen min. For meg, som ikke har tid til å sette meg 100% inn i alt med en gang, var det genialt, da jeg fikk litt erfaring med filsystemet og hvordan alt fungerer før jeg "gikk over" (bruker Win en sjelden gang hjemme) til Linux (FC2, senere FC3). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå