Gå til innhold

Billapptråden - for deg som tar lappen

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt en kjøretime nå, for å komme meg med den gamle ordningen. Gikk gjennom mesteparten av modul 1 på en time :D , men hun var ikke akuratt den beste kjørelæreren vil jeg våge å påstå. Men det kan jo også være glatta si skyld, når man skal kjøre rundt med vikeplikt fra høyre i en utrolig bratt bakke.

Ellers regner kjørelæreren min med å bruke 1 til 2 timer til, for så å ta glattkjøring og mørkekjøring. Og så er det oppkjøring 3. juni :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ellers regner kjørelæreren min med å bruke 1 til 2 timer til, for så å ta glattkjøring og mørkekjøring. Og så er det oppkjøring 3. juni :D

Da må du øvelseskjøre som en helt hjemme, hvis du i det hele tatt planlegger å stå. I hvertfall rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Hehe, skal ha det 6. desember.

Og så fornye sertifikatet med en gang, aner ikke hva for noe tull veivesenet kan finne på til nyttår...

Spiller ingen rolle, du (og jeg forsåvidt) følger det opplegget som er i år. Eneste sure var at de tar lappen din, så du ender opp med "midlertidig førerbevis" noen dager igjen... Føler meg som en idiot når jeg er ute å kjører nå om jeg skulle bli stoppet i kontroll.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf

Fått forbikjøring og glattkjøring nå. Hvis kameraten min ([r]endre) står på oppkjøring i morgen, tar jeg teorien ... uten å ha lest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter 1.1.2005 skulle ingen som tok førerprøven klasse B få M (Moped) eller S (Snøscooter) i tillegg lenger. På tirsdag tok jeg lappen, og på det midlertidige førerbeviset står M og S oppført sammen med B, hvilket betyr at de gjelder for meg.

Er det noen som veit noe om dette?

Lenke til kommentar

Jeg har litt forståelsesproblemer med den siste der. "Startet" oppkjøring? Mener du "hadde" i stedet for "startet", eller "skolekjøring" i stedet for "oppkjøring"? Var litt forvirrende.

Edit: Jeg fant noe faenskap på nettet:

For 2005 så gjelder følgende:

Alle som er over 16, men som ikke var 20 år 1 januar og ikke har andre førerkort:

Må ta førerkort klasse M-146

Alle som er over 16, men som ikke var 20 år 1 januar og har førerkort klasse A eller B:

Trenger ikke gjøre noen ting

Alle som er over 20 år 1 januar og ikke har andre førerkort:

Må gå på trafikkstasjonen og få utstedt førerkort klasse M-145

Alle som er over 20 år 1 januar og har førerkort klasse A eller B:

Trenger ikke gjøre noen ting

----

Så urettferdig!!!

Edit 2: Dette får meg til å stille nye spørsmål:

1. Hvis jeg skal ta M-146 i år da, og allerede har B, må jeg ta det trafikale grunnkurset på 17 timer da? Jeg mener, jeg har jo LAPPEN på Klasse B!!

2. Gjelder aldersopplegget fremdeles? Når jeg blir 20, vil jeg få mopedlappen automatisk da, som ALLE andre som var over 20 før 1.1.2005 får? Sikkert ikke, men.

Edit 3: Dette er visst bare sirkus og baluba...

På førerkortet mitt står det at jeg har fått B, M og S da. Hmmm. Jaja.

Endret av cun
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hva er disse modul-greiene for noe? Det var der ikke da jeg tok lappen for gode 3 måneder siden...

Hvilke kjøreskole brukte du om jeg tør spør?

Trodde kjøreopplæringa var lik uansett hvor i landet du tok den? :hmm:

Disse "modul-greiene" er selve kjøreopplæringa delt opp i ulike deler. I den første modulen lærer du generelle kjøreegenskaper. Så kommer modul 2, her blir det litt mer avansert. Du får praktisere alt du har lært i tett trafikk osv. Det finnes i alt 7 moduler. Det høres kanskje mye ut, men f.eks. glattkjøring regnes som en, mørkekjøring regnes som en osv. Tror nok det er modul 1 som tar lengst tid :yes:

Ingen kjøreskoler jeg har hørt om som har gjort det sånn. Her er det bare at man tar det obligatoriske og evt ekstra kjøretimer med fokus på hva man er svakest på, alt etter eget ønske, liksom...

Kjørelæreren min nevner det ikke så mye, men han har kontroll på det, og ser at alle punkter blir gjennomført. Det er nok noe som gjelder de fleste kjøreskoler, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...