Gå til innhold

Hvor mye minne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her sto det mye rart.

 

Win9x kan kan addressere 4 GB ram (32-bits minnehåndtering), men pga en bug i noe som heter VCache (og særdeles dårlig minnehåndtering generelt), vil man få problemer med mere enn 512 mb ram. Pga. den dårlige minnehåndteringen, vil man bare oppleve en minimal ytelsesforbedring fra 256 til 512 mb.

 

WinNT/2000/XP kan også addressere 4 GB ram, men har ingen VCache bug og har også mye bedre minnehåndtering generelt (selv om den ikke er perfekt). Win2000 kjører bra med 256 mb, XP bør ha 512 mb, men det er ingen problemer å kjøre flere gb ram (så lenge hardware'en støtter det).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 12:38, covah skrev:

Her sto det mye rart.


Win9x kan kan addressere 4 GB ram (32-bits minnehåndtering), men pga en bug i noe som heter VCache (og særdeles dårlig minnehåndtering generelt), vil man få problemer med mere enn 512 mb ram. Pga. den dårlige minnehåndteringen, vil man bare oppleve en minimal ytelsesforbedring fra 256 til 512 mb.


WinNT/2000/XP kan også addressere 4 GB ram, men har ingen VCache bug og har også mye bedre minnehåndtering generelt (selv om den ikke er perfekt). Win2000 kjører bra med 256 mb, XP bør ha 512 mb, men det er ingen problemer å kjøre flere gb ram (så lenge hardware'en støtter det).


 

 

Vil bare nevne at Windows 2000 adresserer inntil 64 GB ram.

Ikke at man har mye bruk for det, men skal det først informeres bør det være riktig.......

 

Har selv 512Mb ram, holder i massevis.

Lenke til kommentar

Mere korrigering:

Win98 har problemer med minnemengder mellom 512MB og 800MB. Husker ikke hvordan (lenge sida jeg hadde win98), men man kan selv fikse denne bug'en. Tror det er en endring i system.ini elns...

 

Vurderer mer minne nå (har 512, men da jeg lite trolig kommer til å oppgradere PC'en før hammer/opteron spørs det... Noen som veit hva slags minne hammer/opteron støtter?

Lenke til kommentar

Mye rart som sies her gitt :smile:

 

Dersom man bruker Win98 er det ikke noe særlig poeng å ha mere enn 128MB ram. Shiten klarer ikke bruke minnet ordentlig uansett, det er da viktigere å bruke noe allâ memturbo for å frigjøre minne som "blir borte" pga "lekkasje" i windoze.

 

Som andre sier her så er 256MB godt nok til Win2K, og stort sett greit nok til WinXP også...

 

For de som tror at de får en kulere personlighet og dermed blir tøffere blant gutta, så pøs på med så mye minne du kan i PC boxen din :smile:

 

Ellers, for dere som har en viss fornuft, 512MB er det absolutte max av hva som er nødvendig, hvis du ikke vet sikkert at det du holder på med trenger mer da, men da stiller du ikke slike spørsmål...

 

That's my 2 cents for ya :smile:

 

Andy

Lenke til kommentar

ehh ok.

 

win 95,98, 98SE og ME støtter og bruker opptil 512MB

Alt over blir godkjent men ikke brukt.

 

Win 2000/xp (vanlige versjoner) støtter opptil 2GB fysisk minne.

 

4GB RAM påstandene er "riktige" men det er snakk om en virituell minne størrelse på 2GB.

 

For server versjoner gjelder naturlighvis andre regler.

Lenke til kommentar

Oppsummert: folket er visst enig med meg. Mer enn 512 MB virker bortkastet også i XP, selv om OS-et kan håndtere det. Merker jo godt at XP er mer minnekrevende enn Win9x, men skal jeg melke mer krefter av systemet mitt tror jeg at jeg bruker pengene på noe annet - selv med dagens lave minnepriser...

 

Hvordan er "minnekravene" for Linux?

Lenke til kommentar

Quote:




win 95,98, 98SE og ME støtter og bruker opptil 512MB

Alt over blir godkjent men ikke brukt.



 

 

hva er dette for noeslags fjas ? kjørte win98se med OVER 1gig med ram for en stund siden... og jaggu, tror du ikke at alt blei brukt...

 

 

Housey

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 13:37, house skrev:

Quote:




win 95,98, 98SE og ME støtter og bruker opptil 512MB

Alt over blir godkjent men ikke brukt.



 

 

hva er dette for noeslags fjas ? kjørte win98se med OVER 1gig med ram for en stund siden... og jaggu, tror du ikke at alt blei brukt...

 

 

Housey

 

Nei det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 11:23, tronh skrev:

Hvor mye internminne skal man gidde å bruke penger på? Minneprisene daler nå, men er det egentlig noen vits å stappe et DDR266-system med mer enn en halv gig med minne?



 

Dette kommer jo an på lommeboka di og bruksområdet. Kan love deg at 1GiB RAM i f.eks Photoshop faktisk _er_ merkbart bedre enn 512MiB.

 

Og det er da status med 1GB RAM :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...