Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får bare opp ip 10.0.0.5 på hovedmaskinen i nett..

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har et problem her og det er at jeg bare får opp ip 10.0.0.5 på hovedmaskinen i nettverket. Jeg har fått ip 10.0.0.2 før.

Jeg har satt opp nettverkstilkoblingen til å motta ip automatisk..

Er det noen som vet hvordan jeg kan få ip 10.0.0.2 på denne hovedmaskinen?

Ps: Det er ingen andre maskiner i nettverket som har ip`n 10.0.0.2.

Takker for hjelp på forhånd!

Mvh

Ostebu :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har nextgentel, så kan du ganske enkelt logge deg inn i router/modemet og reservere 10.0.0.2 til din MAC-adressse og restarte PCen ;)

Har NGT ja, men hvordan kan jeg reservere den da?

Jeg vet hvordan jeg går inn i routeren, men hvor finner jeg det der?

Lenke til kommentar
Hvis du har nextgentel, så kan du ganske enkelt logge deg inn i router/modemet og reservere 10.0.0.2 til din MAC-adressse og restarte PCen ;)

Du logger deg på routeren som admin, klikker på statistics and logs eller noe i den duren, så klikker du på served IP's eller noe, der kan du reservere IP-adresser.

Lenke til kommentar

Relativt.net finner du alt du trenger å vite som NGT kunde. :)

Lykke til!

-KJ

Lenke til kommentar

Du logger deg på routeren som admin, klikker på statistics and logs eller noe i den duren, så klikker du på served IP's eller noe, der kan du reservere IP-adresser.

Jeg prøvde dette, men fant ikke ut hva jeg skulle skrive i "Mac Adress"

Vet du hva jeg må skrive der for at det skal fungere?

Lenke til kommentar

start->kjør->cmd->ipconfig /all gir deg MAC-adressen til nettverkskortet ditt.

Lenke til kommentar

start->kjør->cmd->ipconfig /all gir deg MAC-adressen til nettverkskortet ditt.

Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Dette kommer av at ruteren "husker" andre enheter som har vært på disse Ipene. Det kan komme av bytte av nettverkskort, reinstall av windows, eller flytting rundt i nettverket av maskiner.

Det er ikke noe problem å fikse. Gå til start - kjør: Skriv "Telnet 10.0.0.1" log deg inn med brukernavn og passord (ring/mail NGT om du ikke har dette). Derfra kan du renske hele DHCP listen (som gir ut IPadresser automatisk). Da vil maskinen garantert få 10.0.0.2 om den er alene i nettverket. Du kunn også valgt IPadresse 10.0.0.2 manuelt i windows. Dette burde fungere ettersom 10.0.0.2 ikke er reservert, men DHPC tror at en annen maskin kanskje bruker denne til vanlig, og dermed gir en ny IP i stedet for å unngå rot.

men... hvorfor skal du absolutt ha 10.0.0.2? Er det noe spesiell grunn?

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette kommer av at ruteren "husker" andre enheter som har vært på disse Ipene. Det kan komme av bytte av nettverkskort, reinstall av windows, eller flytting rundt i nettverket av maskiner.

Det er ikke noe problem å fikse. Gå til start - kjør: Skriv "Telnet 10.0.0.1" log deg inn med brukernavn og passord (ring/mail NGT om du ikke har dette). Derfra kan du renske hele DHCP listen (som gir ut IPadresser automatisk). Da vil maskinen garantert få 10.0.0.2 om den er alene i nettverket. Du kunn også valgt IPadresse 10.0.0.2 manuelt i windows. Dette burde fungere ettersom 10.0.0.2 ikke er reservert, men DHPC tror at en annen maskin kanskje bruker denne til vanlig, og dermed gir en ny IP i stedet for å unngå rot.

men... hvorfor skal du absolutt ha 10.0.0.2? Er det noe spesiell grunn?

-Stigma

Takker for flott forklaring, men hvor er det jeg får renska opp i dette?

Tja, grunnen til at jeg vil ha dette er vel bare fordi jeg er vant med det og vil ha system i sakene.. Slik at hovedmaskinen har ip 10.0.0.2 og andre maskinen i nettverket har ip .03 osv ...

Lenke til kommentar
Som sagt, log deg på ruteren og reset DHCP serveren. Værre er det ikke. Alternativ kan det være det fungerer å låse din lokale ip til 10.0.0.2 , men det første er å foretrekke.

-Stigma

Som sagt, så lurte jeg på HVOR jeg finner dette i telnet? :p

Lenke til kommentar

Spørs litt på hvilken ruter du har, men om du har en Netopia modell, så gå til:

statistiscs & logs - Served IP-adresses - Lease management og velg "reset all leases".

Da har du resatt alle koblingene fra DHCP'en og den vil dele ut IP helt fra scratch. Om du bare har en maskin på da, så får den automatisk 10.0.0.2.

Har du Cisco, så er det commandline basert inferface, og jeg husker ikke i hodet kommandoen for akkurat dette. Annbefaler i sfall å sende en mail til NGT så de kan sende deg kommandoen du trenger. Står vel kanskje også i cisco-ruter manualen som ligger tilgjengelig på NGT kundesider også, og du gidder å bla litt der.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...