DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Eg har 2 maskiner. Arbeidsmaskin og en "server" (hvis man kan kalle det det). For å beskrive problemet: Min mp3 f.eks ligger på min server. Når jeg starter min arbeidsmaskin, så starter eg gjerne winamp. Men selv om serveren er oppe, så nekter winamp å spille av mp3 (som ligger på server). Han finner liksom ikke filene. For å løse problemet så må jeg en tur i explorer, og åpne mappa på server. Da fungerer det. Det er liksom som at windows ikke vet at min m:\mp3\ eksisterer før jeg har vist den at den er der. Dette gjelder ikke bare winamp og mp3, det gjelder alt. Hvis en av mine programmer skal hente noe fra disken på server, så finner den gjerne ikke det før explorer har vært der først. tips? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Når du går inn på "Map Network drive" så er det en checkbox for "Reconnect at logon". Er denne på? Diverse info om mapping her: http://www.chicagotech.net/mapping.htm Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 hmm kan alltids mappe katalogen på nytt og se om det hjalp. Men den haken er på som std, og der er jeg sikker på at jeg ikke gjorde noe tull. Ergo den burde være på ... hvor ser jeg det? fant det ikke på div egenskaper. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Er dette problemer som er der bestandig, eller etter en omstart ? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 etter omstart/oppstart av pc når jeg har vært på mappa med explorer så er alt fint etterpå ... da vet lissom win at det er ei mappe der .. .virker det som. Jeg kan også vente lenge etter omstart ... har jeg ikke "besøkt" mappa først, så finner ikke winamp mp3 filene f.eks. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Virker nesten som om det er problemer med navneresolusjon hos deg. Du kan prøve å legge ip-adressen til "serveren" din i hosts filen. Du finner den her : C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\ Åpne HOSTS med notepad. Legg inn ip-adresse og navn under den linjen du ser nedenfor her, og lagre : 127.0.0.1 localhost Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 når du sier navn, så mener du det navnet som kommer opp i /my network places/Microsoft Windows network/workgroup/ ??? altså heter min server nille der så skriver jeg.... 192.168.0.1 nille ...i den host fila? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 bare skriv ip-adressen, så trykker du tabulator slik at navnet blir liggende mer eller mindre under localhost En annen mulighet er at du mapper vha ip-adresse, og ikke netbios navnet, evt setter "serveren" din opp som WINS server. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 ok prøver Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 tøft, det funket. thx Har noen en forklaring på hva/hvorfor? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bra det ordnet seg w00t: Når du har to maskiner i nettverket vil de foreta en "avstemming" om hvem som skal være sjef for navneresolusjon (oversette ip-adresse til navn). Når du nå har lagt det inn i hosts filen omgår du den prosessen, og har det tilgjengelig med en gang uten at maskinen din trenger å spørre fram og tilbake for å finne navnet. (veldig enkelt forklart) Her har du litt mer lesestoff : http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;108295 http://www.altusnet.com/lti/154web/name.htm Og en liten google link til enda mer lesestoff : http://www.google.com/search?q=name+resolu...=utf-8&oe=utf-8 : Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå