rail Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg har nettop fått meg Pentium 4 "Prescott" 550 3.4ghz LGA775 Boxed sammen med hk Abit AA8-3rd Eye i925x. Med boxed vifta lå jeg fra 55-57 på idle, og 70-75 på load. (med thermalpad) Dette virket litt unormalt varmt så jeg bestemte meg for å fjerne intels kjølepasta og slenge på Arctic Silver 5 og håpet på forbedret kjøling. Det som skjedde da var at varmen steg opp til 90c med en gang jeg startet pcen, og nådde 100+ noen sekunder senere, så jeg tør egentlig ikke skru på pcen lenger Kommer opp i max 40 grader på sys. Luftstrømningen gjennom kabinettet ligger på max 30 grader. Jeg vurderer å kjøpe ny vifte, men tenker også på om det kan være en slags defekt eller noe..? Noen som har ide om hva som kan være galt, eller noen tips på kjøling? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ta en liten dobbelsjekk om kjøleribben står ordentlig fast på prosessoren.... Har vært en del folk her som har hatt høye temperaturer, og samme problem grunnet det... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Hvis temperaturen steg etter at du bytta ut standard pastaen med Artic Silver så bør det lyse en pære hos deg om at du har smørt på ganske feil.. Du har kanskje brukt for mye?. Kan det være en ørlitenflekk som ikke har blitt oversmørt? Ikke vet jeg. Men skjedde det etter at du bytta pasta så er det jo rimelig logisk at du har gjort noe som erl itt feil under påføringen av Artic Silver. Eller så kan det hende du ikke har satt fast kjøleribben godt nok. Endret 19. november 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
tbend Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Klarer du å ta på ribba under full load? Lenke til kommentar
rail Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Kjøleribben kan bare festes på en måte, så den henger godt. Når det gjelder Arctic Silver 5, fulgte jeg den offisielle manualen på sida. Tok altså bare en liten klatt og smurte på, deretter plasserte jeg vifta og roterte den noen få grader frem og tilbake for å fordele det. Gjorde det slik det stod på sida.. Men skal den uansett kunne klare å nå 90 grader på noen sekunder? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Men skal den uansett kunne klare å nå 90 grader på noen sekunder? Bare hvis kjøleren er feilmontert. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Du har ikke tilfeldigvis satt en temperaturmåler mellom cpu / kjøleribbe Trippelsjekk at kjøleren sitter ordentlig på plass, det kan umulig bli så varmt så fort dersom den er montert rett. Sjekk og at den presser godt nok inn mot cpu'en. Når du har på kjølepasta bør du bruke f.eks ett gammelt bank kort å smøre jevnt utover prosessoren, med ett tynt lag. Lenke til kommentar
rail Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Det er hovedkortet som måler tempraturen, og det medfølger det såkalte "3rd Eye" som er et apperat som måler frekvenser og grader osv.. Så jeg har ikke noe annet enn kjølepasta i mellom. Tror jeg skal prøve å smøre på kjølepastaen om på nytt og smøre det utover denne gangen Trenger vel ikke noe annet enn whitesprit for å rense overflaten? (var det jeg gjorde sist gang) Lenke til kommentar
wim Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg tror BIOS rapporterer feil temperatur ettersom du hadde så høye temperaturer med thermalpad og boxed vifte. Men det er også noe annet galt siden temperaturen gikk opp med ~15 grader når du byttet goop. Lenke til kommentar
rail Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Ok, nå tok jeg å re-installerte cpu vifta uten noe forandring av goop. Da virka plutselig systemet igjen, så må ha vært meg som ikke hadde trykka hardt nok idle ligger jeg i 53 og svaakt synkende med kabinett lukket, og 66 nå som jeg testa Q3 Dette er forbedringer fra sist, det er sikkert (btw. fant ut at fsb'n var klokka til 204 automatisk, kanskje det var grunnen..?) Endret 19. november 2004 av rail Lenke til kommentar
wim Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ok, nå tok jeg å re-installerte cpu vifta uten noe forandring av goop. Da virka plutselig systemet igjen, så må ha vært meg som ikke hadde trykka hardt nok idle ligger jeg i 53 og svaakt synkende med kabinett lukket, og 66 nå som jeg testa Q3 Dette er forbedringer fra sist, det er sikkert (btw. fant ut at fsb'n var klokka til 204 automatisk, kanskje det var grunnen..?) 204 i fsb skal ikke gi noe merkabart høyere temperatur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå