Toppgear Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Håper noen kan hjelpe meg med installasjon av bilstereo, anlegget skal monteres i min Mercedes 500 SEC 83 mod. Noen komponenter har jeg allerede kjøpt inn: Spiller: Pioneer DEH-P8600MP Forsterkere: 2 stk. Boss SPL AMP2800 2-Channel MOSFET 1000Watt Kondensator: Xploder 1.0 Farad Kondensator m/Display Høytalere: ? Kabler: ? Dynamo gir 80 amp, vurderer å montere ny på 90 - 100 amp. Spørsmål: 1 Skal hver forsterker ha sin egen strømkabel fra batteriet 2 Hvilke kabler og dimmensjoner trenger jeg, totalt sett. 3 Har ikke lyst til å bruke bagageromsplass til sub kasse, hvilket alternativ har jeg da med høytaleroppsett i hattehylle (tips om høytalere) 4 Trenger tips på bra frontsett 70-100W rms 5 Har jeg behov for kondensator om jeg ikke kjører sub element 6 Kan begge forsterkerene styres fra samme signalkabel Håper noen kan hjelpe meg med dette da det begynner å bli en god del år siden jeg monterte bilstereo selv (mye nytt å sette seg inn i) Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Dynamo gir 80 amp, vurderer å montere ny på 90 - 100 amp. dette kan gå utover bilen i sin helhet... batteri, tennings deler osv Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Kabler: ? du trenger en kraftig strømkabel som du "splitter" til begge forsterkerne , denne skal ha sikring max 15cm (tror jeg ) fra batteriet (alt fås på biltema) til høytalerkabler er det avhengig av høytaler størrelse hvordan hatte hylle har du ? altså hva kan du få plass til og hvor mye er du villig til og modifisere denne ? dynamoen virker grei vurdere heller og monter et større batteri (vi slite mere på dynamoen) 110amp eller mere hvist det er større behov hvor hye har du tengt og bruke på høytalere ? EDIT: du må og huske at - tas fra jord på bilen , men du må ikke bruke mindre kabel en + har , men du kan bare bore et lite hull i gods bak i bilen for så og skru -kablen fast rett i metallet Endret 19. november 2004 av FtZ- Lenke til kommentar
Toppgear Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Jeg har tenkt å bygge ny hattehylle med god plass til komponentsett eller lignende. Du nevner Biltema ? har de bra nok komponenter. Har tenkt å bruke ca 5000-6000,- på høytalere Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) til strømkabler og sikringer , eventuelt høytalerkabler er di helt greie , høytalere ville jeg ikke kjøpt der i fra , hvist du skal bygge om hatte hylla kan du jo lange et komponet sett med en to 10"bass og 4" mellomtone og 4 domediskanter ta deg en tur innom nermeste http://www.bilradiospes.no/ alle plassene jeg har vært har det vært flinke og hjelpe villige folk bak disken som kan hjelpe det med og finne di komponenene som passer til dine behov og di kan også bygge for deg , hvist du har en gansk ny bil ville jeg latt di legge alle kablene og så ville jeg montert høytalerne selv , kan være et pes og ta opp alt av lister og sånt , du må huska at signal skal ikke ligge på samme side av bilen som størm pga forstyrrelser EDIT: les deres tips og triks seksjon den er fullpaket med monterings tips og annet du trenger og vite Endret 19. november 2004 av FtZ- Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) For all del; glem hattehylle med 6*9 eller komponentsett om du ikke har surroundprosessor og har planer om å kjøre DVD - audio og filmer i kjerra. Hattehylla bør derimot ha lufting ned til subbene, evt subbene montert i kasse som går over i hattehylle. Bruk pengene på etpar gode høyttalere, gode kabler og demping av bilen Merker jeg ville sett på for høyttalere i din prisklasse er Infinity, Focal, Soundstream (veil priser finner du her) og Lotus Reference Det har vært en fordel for deg å prate med noen som forhandler alle disse merkene for å få en objektiv mening. i tillegg kunne du jo forhørt deg om visse andre ting som du skulle lure på også Og som et lite tips: har du mulighet til å bytte inn Boss ampene så ville jeg vurdert det til fordel for noen som er litt mer strømsterker og tåler litt mer. Ikke se deg blind på Watt, tviler meget sterkt på at de yter det de hevder. No offense, bare ment som en liten oppvekker mhp "billigmerker" som lover gull og grønne skoger. Det blir desverre altfor ofte gugg og brente spoler... Endret 19. november 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Toppgear Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Mener du subber i hattehylle og komponentsett foran (Infinity Kappa Perfect 6.1) Eller kasse i koffertrom med porter opp gjennom hattehylle. Jeg tror heller ikke att styrken på amlifierene mine er noe å skryte av, men jeg ga under 1000,- per stk, hvis det er billig da, kan sikkert slå av nesten halvparten på oppgitt effekt, håper ikke det blir for lite rms til å dra et par subber. burde jeg bytte inn i en 4/5 kanals forsterker (noen tips om merke og type, prisklasse ca 3000,-) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Går sikkert bra med de subbene og forsterkerne du har handla, for kun 3k får du ikke mye om det ikke er brukt. Du kan jo alltids oppgradere til f. eks det merket du handler inn frontsett av, og sette inne en bedre forsterker senere Det optimale vil være å montere subene i hattehylla. Det å ha rør - bassrefleks - anbefaler jeg ikke. Blåselyder, upresis bass og tar mye mer plass. Så monterer du et frontsett foran og du har et meget godt utgangspunkt fo rgodlyd. Kan jo alltids spe på med midbasser og en firekanaler som driver dem og frontsett senere Men ring noen som forhandler alle merkene jeg foreslo og mere til for råd om hva du skal handle inn mhp hva slags høyttalere som vil passe din musikksmak mm Trenger du tips til forhandler så vet jeg om en grei mann som gir deg objektive svar og ok dealer om du skulle handle der. Ellers går det helt bra og bare spørre om råd også Lenke til kommentar
Toppgear Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Trenger du tips til forhandler så vet jeg om en grei mann som gir deg objektive svar og ok dealer om du skulle handle der. Hvem, hva, hvor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå