Highsky Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Har prøvd å søke etter lignende problemer på forumet, men har ikke lykkes. Prøver derfor siste utvei for å se om noen kan hjelpe meg. Etter problemer med Half-Life 2 (diverse feilmeldinger), antok jeg at det kanskje hjalp med en oppgradering av BIOS. Etter å ha oppgradert til v. 1012, vil ikke maskinen boote normalt. Jeg kommer så langt til post screen, der jeg får feilmeldingen "CMOS cecksum error", men kan trykke f1 for å boote inn i windows xp. Hvis jeg da restarter, kommer jeg ikke inn igjen, men må da resette CMOS, dette må jeg gjøre hver gang jeg slår av/restarter. Har prøvd både awdflash via floppy og asus update, men ingen forbedringer. Noen som kanskje har vært borti lignende problemer eller kan hjelpe meg ut av dette problemet. Alternativet er å kjøpe nytt hk. Slet ikke noen form av problemer tidligere. Sitter med følgende oppsett: Chieftec 360w Ati radion 9800pro (SE) 2x 512 Kingston pc3200 cl2 Amd athlon xp3200 2x WD Raptor s-ata i raid0 ingen overklokking Endret 19. november 2004 av Highsky Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hmm, høres nesten ut som at verdiene i CMOS blir borte når du slår av maskinen. Hvis dette er tilfelle, så ville jeg mistenkt batteriet. Har du sjekket om reset-CMOS-jumperen på hovedkortet står i riktig stilling? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Kanskje litt unødvendig spørsmål, men jeg spør likevel : Etter at du flashet BIOS, har du vært inne å lagret endringer, evt tatt en "load bios defaults" eller noe slikt ? Lenke til kommentar
Highsky Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Fant ut etter å ha lett litt på forumet her at batteriet har en levetid på flere år, så jeg har ikke tatt høyde for at det er det som er problemet. Men jeg skal i hvert fall bytte batteriet. Rart med tanke på at hk ikke er mer enn 1 år gammelt. Problemet er også, hvis jeg går inn i bios og saver noe, så vil ikke maskinen boote opp i det hele tatt. Jeg må da resette cmos igjen.. Jeg skal forsøke de 2 forslagene dere kom med. Poster resultatet senere i dag. jumperen står i hvert fall på 1-2, som den skal. Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 hei Hadde problemer før når jeg updata bios jeg og, har samma HK som deg. Det tror jeg har noe med S-ATA biosen også, for boot disken min er en S-ATA og når loading av windows starta så kom det blåskjerm med en gang. Alle bioser etter 1008 skjedde dette med. Men så fant jeg BIOS siden til torkelma her på forumet og med de siste offisielle biosene han har lagt ut her så funka det plutselig! Ikke veit jeg hvorfor men prøv her: ASUS A7N8X-E Deluxe BIOS Lenke til kommentar
Highsky Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Vel. Takker for alle forslag. Men ingenting ser ut til å funke denne gangen. Kortet er kjøpt i mars 04, så jeg kommer til å reklamere for det. Men det kan jo hende at kortet har fått seg et støt (statisk elektrisitet), eller at det er noe annet som ikke funker. Ikke vet jeg. Men det er nok bare å bite i det sure eplet, å kjøpe seg nytt et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå