Optimus Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 fint å høre at dette fantastiske os'et til mange også blir hacket. http://www.itpro.no/article.php?sid=1247&m...=nested&order=0 Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Fra vunet.com: Quote: Even with something like Linux, believed by some to be more secure, Matai said: "There is no substitute for configuration management, which includes downloading the latest patches in a world of 24/7 connectivity." Med andre ord, "Whoever considers something fool-proof, underestimates the ingenuity of complete fools." - Douglas Adams, Mostly Harmless. 'nuff said. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei! Er enig med DrDoogie.. Synest det er merkelig at noen seier endelig så har linux blitt hacket..(sjølv meiner eg ordet cracket er betre...) Btw,Doglas Adams boka The Ultimate hichhickes guide too the galaxy var bra... (Må kjøpe den nye boka når eg får penger..) Lenke til kommentar
Yallis Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 vel, her lukter det erfarne brukere laaang vei. de fleste store servere på nette kjører jo en eller annen form for unix. derfor har __nixer alltid vært hacket mest. det er dessuten artigst. har du først tilgang på høyt nok nivå, så kan du gjøre hva det vil. det må man jo selvfølgelig ikke prøve på andres maskiner. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: har du først tilgang på høyt nok nivå, Lavt nok mener du, root :wink: (Ok, da... I dataverden sitter jo roten øverst....) Lenke til kommentar
Yallis Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 13:29, Paddington skrev:Lavt nok mener du, root :wink: neh ingenting er som unix humor :smile: Lenke til kommentar
xeon Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Det mest avanserte du kan gjøre med kommando linjen i linux er jo å defragmentere disken eller skru av maskinen ..... Patetisk Lenke til kommentar
aG_ Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 12:46, xeon skrev:Det mest avanserte du kan gjøre med kommando linjen i linux er jo å defragmentere disken eller skru av maskinen ..... Patetisk Sikker på at du ikke mener windows :smile:? Lenke til kommentar
Flavabone Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 12:46, xeon skrev:Det mest avanserte du kan gjøre med kommando linjen i linux er jo å defragmentere disken eller skru av maskinen ..... Patetisk bortimot alt du kan gjøre grafisk i linux, kan du også gjøre kommando-basert... Så kom ikke her med den forbanna Windoze-attituden din....*urk* :razz: _________________ -------- Øyvind Bjørkelund http://flavabone.gaa.nu/ [ Denne Melding var redigert av: Flavabone på 2002-05-29 13:00 ] Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 12:46, xeon skrev:Det mest avanserte du kan gjøre med kommando linjen i linux er jo å defragmentere disken eller skru av maskinen ..... Patetisk Hva???? Kommandolinje i Linux gir deg mulighet til å gjøre alt, jeg mener ALT. Det grafiske grensesnittet gir bare tilgang til noen av funksjoner som du kan bruke fra kommandolinje. Fleksibiliteten og kraft av Linux kommandolinjen er noe jeg virkelig savner i Windows! Har du prøvd å avslutte eller restarte en prosess i W2000 som spiser opp alle resurser, bare for å få "access denied"? Man får ikke Access Denied fra "kill" i Linux kommandolinje. Ok, ok, du må logge inn som root. Eller prøver du å bare lage noe spenning - starte litt flame wars? :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 13:13, DidzisK skrev:Har du prøvd å avslutte eller restarte en prosess i W2000 som spiser opp alle resurser, bare for å få "access denied"? Man får ikke Access Denied fra "kill" i Linux kommandolinje. Ok, ok, du må logge inn som root. Selvsagt uenig med xeon, men også med deg. Her finner du MS-programmet kill.exe som tar knekken på løpske prosesser. Står en liten forklaring her. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Enig, eksempel om kill var dårlig. Det jeg prøver å si er at Windows trenger mye bedre kommandolinje. Batch-fil språk er dårlig og lite fleksibel, systemprosesser kan ikke kontroleres fra kommandolinje, alle parametre ligger i Registry, så man må ha fysisk tilgang til PC for å kunne gjøre noe alvorlig. Jeg har, for eksempel, installert og konfigurert Sendmail, rekompilert kernel og rekonfigurert firewall på en server som ligger 1000 km herfra. Jeg har ALDRI sett den maskin! Er dette mulig på W2K? Det som jeg liker er fleksibilitet og følelse av full kontroll på Linux. Jeg liker at jeg slipper å installere X-Windows hvis PC skal kun brukes som server. På Windows har jeg ikke noe valg - grafiske delen kommer uansett og belaster serveren. Jeg har ikke nok kontroll heller. Jeg vet ikke hva gjør alle prosessene som startes automatisk på PCen. Jeg kan ikke se i konfig filer og kontrollere at det er bare porter 21 og 80 som er åpne mot Internet. Alt er åpent på Unix/Linux mens du må kjempe skikkelig for å få vite hva som egentlig skjer på maskinen din på Windows. Jeg bruker Windows hver dag (jeg er Windows utvikler). Og jeg sier ikke at Windows er dårlig i seg selv. Men jeg savner kontroll, oversikt og fleksibilitet som jeg får på Linux/Unix (jeg har brukt andre typer Unix også). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-05-29 14:32, DidzisK skrev:Enig, eksempel om kill var dårlig.Det jeg prøver å si er at Windows trenger mye bedre kommandolinje. Batch-fil språk er dårlig og lite fleksibel, systemprosesser kan ikke kontroleres fra kommandolinje, alle parametre ligger i Registry, så man må ha fysisk tilgang til PC for å kunne gjøre noe alvorlig.Jeg har, for eksempel, installert og konfigurert Sendmail, rekompilert kernel og rekonfigurert firewall på en server som ligger 1000 km herfra. Jeg har ALDRI sett den maskin! Er dette mulig på W2K?Det som jeg liker er fleksibilitet og følelse av full kontroll på Linux. Jeg liker at jeg slipper å installere X-Windows hvis PC skal kun brukes som server. På Windows har jeg ikke noe valg - grafiske delen kommer uansett og belaster serveren. Jeg har ikke nok kontroll heller. Jeg vet ikke hva gjør alle prosessene som startes automatisk på PCen. Jeg kan ikke se i konfig filer og kontrollere at det er bare porter 21 og 80 som er åpne mot Internet. Alt er åpent på Unix/Linux mens du må kjempe skikkelig for å få vite hva som egentlig skjer på maskinen din på Windows.Jeg bruker Windows hver dag (jeg er Windows utvikler). Og jeg sier ikke at Windows er dårlig i seg selv. Men jeg savner kontroll, oversikt og fleksibilitet som jeg får på Linux/Unix (jeg har brukt andre typer Unix også). Min konklusjon (og livsfilosofi) er: windows - utvikling/lekepc linux - server Hverken windows eller linux er dårlige. Hvert til sitt bruk. Og hver sin favoritt. En evig diskusjon om noe som ikke går ann å bli enig om. Og så lurer jeg på en ting. Hvorfor er det sånn at linuxfrelste har skikkelig "attitude"? Føler man seg truet av MS? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 02:40, cyclo skrev:Min konklusjon (og livsfilosofi) er:windows - utvikling/lekepclinux - server Eller enda bedre: windows - lekepc linux - utvikling/server Quote: Og så lurer jeg på en ting. Hvorfor er det sånn at linuxfrelste har skikkelig "attitude"? Føler man seg truet av MS? MS er hvertfall ikke så begreistret for Linux :smile: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-05-29 13:18, borre skrev:Selvsagt uenig med xeon, men også med deg.Her finner du MS-programmet kill.exe som tar knekken på løpske prosesser. Står en liten forklaring her. Programmet er sikkert flott det, men syns du ikke at denslags burde følge med os'et? Personlig syns jeg noe skurrer når et os kommer bundlet med videoredigeringsprogram (hvis det kan kalles det ), men mangler slik grunnleggende funksjonalitet. Store forskjeller i prioriteringene. Gjennomsnitts-brukererne til Linux og Windows er nok litt forskjellige, men det bør uansett ikke gå på bekostning av slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå