TheGuard Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Vet overskriftet blei skikkelig teit, men har ikke SÅ god peiling på web-programmering. Det jeg lurer på, er, hvis jeg skulle lage ei side, og denne skulle kanskje innholde nyheter som stadig ble oppdaterte. Finnes dere noen programmer, som man først utarbeider siden utseende o.l., og så når det kommer nye "nyhetsstoff", kan man enkelt bare skrive dette inn, og programmet legger til heading, legger artikkelen riktig osv. Eh, skjønner dere hva jeg mener? Tviler på at f.Hardware.no, eller VG osv, at de bruker FrontPage e.l. hver gang det skal legges inn en artikkel? Så, finnes det noen programmer som kan gjøre dette enkelt å oppdatere en side? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Du har Dreamweaver MX 2004, her kan du bygge en slik side, men det kreves uansett xhtml og css kunnskaper for å få en webside som fungere 100% -> spesielt med tanke på browsere og plattformer. NEI! La "fagfolk" gjøre jobben, det er nok dårlig kodete sider på nettet, er man ikkje int. å lære seg faget skikkelig holder man seg unna. Sikker også mange her som kan hjelpe deg... WYSIWYG-editorer bør man ikkje ta i før man kan kode for hånd, dette pgs det er lett å få masse uvaner... du må hele tiden vite hva du gjør for å få en validerbar og sematisk kode.. Endret 19. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 De virker som det du lurer på Gautis er om det finnes web-publiseringsprogam/løsninger. Og det gjør det så absolutt, de dyreste og tyngste er gjerne DYRE og er tilpasset store brukere slik som f. eks. VG. Og så finnes de i alle varianter nedover ned til blog-løsninger. Det kommer helt an på hva du trenger, og hvis du søker litt rundt her er det helt sikkert noen som nevner noen gratis eller billige løsninger.. Cobos Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 For en forholdsvis liten side, kan du bruke for eksempel CuteNews, selv om jeg har inntrykk av at mange her mener det er tabu å ikke skrive systemet sitt selv. =) Dette krever dog noe kunnskaper om generell oppbygging av en webside (HTML, CSS) og litt PHP. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 For en forholdsvis liten side, kan du bruke for eksempel CuteNews, selv om jeg har inntrykk av at mange her mener det er tabu å ikke skrive systemet sitt selv. =) Dette krever dog noe kunnskaper om generell oppbygging av en webside (HTML, CSS) og litt PHP. neinei, det er ikkje et mål å skrive systemet sitt sjøl - det er et mål å ha et system som funker, og som en kan bruke! Grunnen til at cutenews ikkje er fryktelig populært er vel igrunn det at det er flatfile basert - og bruker ingen databaser Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hmm, hva er det som er forskjellen ? Er det mer utsatt for noe eller `? Lenke til kommentar
casualtie Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hmm, hva er det som er forskjellen ?Er det mer utsatt for noe eller `? det md5 krypterte passordet kan da alle få tak i. Ligger i ei .txt fil. Og selv om mange mener det er umulig å decrypte md5 finnes det metoder Men til topic: PHPnews er et meget bra (og enkelt) nyhets script hvis du har PHP og MySQL støtte på serveren. Bruker det selv, gode erfaringer. Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Drømmen hadde j vært, at etter at siden var satt opp, kunne jeg f.eks. logge meg rett på siden, skrive inn en overskrift, velge evt. hvor den skulle ligge og så skrive inn artikkelen, og så ville programmet/scriptet, selv legge det inn i siden, men den samme bagrunnen, fonter osv.... Har alle skjønt hva jeg mener, eller forklarer jeg meg krøkkete ennå. Hehe. BTW: Setter stor pris på alle svarene jeg får. Og ja, selvfølgelig er det best å lage sidene fra bunnen av selv, men når det skorter på kunnskap, må man velge enkle løsninger. Og mener at fremskrittet bør være kommet så langt at det skal la seg gjøre litt enklere. Et eksempel: Se på Rally.no, så ser dere på forsiden ei liste over nyheter og events. Og når man trykke på en av linkene, kommer man til ei side, med samme fonter og bakrunn. Trenger bare et enkelt programm til dette. Slik at jeg kan logge meg på hvilken som helst pc hvor som helt, og skrive inn nyhetene eller andre hendelser. Endret 22. november 2004 av Gautis Lenke til kommentar
phanti Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Tror alle skjønner hva du mener. Det er en del som spørr om akkurat det der, så de svara du har fått er det bare å ta til seg. Hvis man har lyst til å lære seg litt php, og vet hvordan websider "oppfører" seg osv, så går det an å prøve å lage et enkelt publiseringssystem, der du logger deg inn med brukernavn og passord, og har noen felt hvor du skriver inn headin, ingress, body etc. Som tidligere nevnt, så finnes det flere ferdigløsninger, bare å prøve forskjellige helt til du finner en som passer ditt behov. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 eZ Publish er en av verdens mest brukte, OpenSource også Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 DER HAR VI PROGRAMMET. Helt genialt. Men....hehe....jeg trenger nok noen dager for å sette meg inn i det. Håper bare grønne meg klarer å finne ut av det. MEn det ser helt SUPERT ut. HEhe. Thx, Kvikks. Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Tror likevel jeg har dritt meg ut..... Ser ut som man må kunne litt om HTML og det som mer avansert er... Er snakk om noe MySql her, og klarer ikke helt å logge meg på denne "automatiserte" oppsettet her. Hmfr. Typisk. Det var jo AKKURAT dette jeg var på utkikk etter... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Tror likevel jeg har dritt meg ut..... Ser ut som man må kunne litt om HTML og det som mer avansert er... Er snakk om noe MySql her, og klarer ikke helt å logge meg på denne "automatiserte" oppsettet her. Hmfr. Typisk. Det var jo AKKURAT dette jeg var på utkikk etter... eZ Publish kan være litt uvant å sette opp! Uansett hva du velger må du ha en vilje til å sette deg i hvordan det fungere, du vi ALDRI finne noe som er helt automatisk. Endret 22. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Hvis du vil bygge et layout, ta en titt på Layout-O-Matic eller CssCreator. Hvis du vil ha et skikkelig publiseringssystem, vil jeg anbefale Textpattern, WordPress eller Movable Type. Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Vel, Kvikks. Ez fungerer helt perfekt. Bare en liten ting. Han som jeg setter opp denne siden for, har 2-3 GB til disp, så det er bare å laste opp filmer og bilder osv, (eh, av ham selv da seff, ikke noe gris..hehe) Men når jeg prøver å laste opp større filmklipp, klikker programmet/scriptet. Leste på et forum at jeg måtte endre filstørrelsene i ei PHP.INI fil. MEn den finner jeg ikke. Hvor finner jeg den? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Vel, Kvikks. Ez fungerer helt perfekt. Bare en liten ting. Han som jeg setter opp denne siden for, har 2-3 GB til disp, så det er bare å laste opp filmer og bilder osv, (eh, av ham selv da seff, ikke noe gris..hehe) Men når jeg prøver å laste opp større filmklipp, klikker programmet/scriptet. Leste på et forum at jeg måtte endre filstørrelsene i ei PHP.INI fil. MEn den finner jeg ikke. Hvor finner jeg den? C:\WINDOWS\system32\php.ini Det er begrensning på server trur eg... Endret 25. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Hvorfor skal den PHP.INI ligge på min HD, når dette scriptet programeres online...? Er det de som har serveren som har lagt inn begrensningene da? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Standard filstørrelsebegrensning for upload i PHP er på 8MB som standard (om jeg ikke husker heeelt feil). Dersom du leier et webhotell er det ikke noe du får gjort i selve php.ini. I så tilfelle kan du lage en .htaccess-fil med følgende informasjon i seg: php_value post_max_size "xxM" php_value upload_max_filesize "xxM" post_max_filesize MÅ være større enn upload_max_filesize. Om du skal kunne laste opp f.eks. 600 MB-filer, så må informasjonen i .htaccess-fila se omtrent slik ut: php_value post_max_size "650M" php_value upload_max_filesize "600M" For at denne metoden skal fungere må du ha tilgang til å sette per-mappe-innstillinger via .htaccess-filer. Du må også ha en Apache-server. Endret 25. november 2004 av Lokaltog Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Må bare takke for ale de seriøse og gode svarene jeg får. Men, jeg sliter ennå. Provde nå det som Lokaltoget sa, men får fremdeles opp feilmeldingen: Den innlagte informasjonen ble ikke godkjent File: Filen du lastet opp er større enn grensen som er gitt av "upload_max_filesize"-direktivet i php.ini. Og dette er jo litt rart, for jeg programerer jo ONLINE. Poenget med dette, er jo at vi han ajourføre siden når vi IKKE er hjemme, også. Og PHP.INI finner jeg KUN på HD min..... PS. Endret PHP.INI FØR jeg prøve å endre fila som Lokaltoget nevnte, men fremdeles går det ikke. Når jeg skal uploade ei fil på 7M får jeg feilmeldinga som nevnt over her. Nå jeg skal uploade ei filmfil på 28M for jeg bare den standard SIDEN KAN IKKE VISES- feilmeldinga. BTW. Sånn ser den ene fila jeg endret ut: # Copy this file to a new file called .htaccess in your eZ publish root # to make the site more secure in non-virtualhost mode (index.php used in urls). # <FilesMatch "."> order allow,deny deny from all </FilesMatch> <FilesMatch "(index\.php|\.(gif|jpe?g|png|css|js|html)|var(.+)storage.pdf(.+)\.pdf)$"> order allow,deny allow from all </FilesMatch> RewriteEngine On RewriteRule !\.(gif|jpe?g|png|css|js|html)|var(.+)storage.pdf(.+)\.pdf$ index.php DirectoryIndex index.php php_value post_max_size "650M" php_value upload_max_filesize "600M" Endret 25. november 2004 av Gautis Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Oi... Når jeg endret navnet på .htaccess fra .htaccess_root til .htaccess, kom jeg ikke inn på siden i det hele tatt. Hehe. Dette begynner å bli komplisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå