lancaster Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ok, jeg skal kjøpe meg en AMD64 prosessor, og jeg er veldig usikker på hvilken jeg egentlig burde velge. Jeg har råd til xp 3500 (winchester blir det uansett). Men, jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en 3000 hvis jeg kan klare klokke den til 3500 hastighet. Og heller bruke de pengene på noe annet morro. Problemet ligger heller i det faktum at jeg ikke har noe bra ram. Jeg har twinmos pc3200 cl 2,5, standard grei ram som aldri har skuffet meg, men er nok et dårlig testobjekt til å overklokke. Og jeg har overhodet ingen innsikt i hvordan en AMD overklokkes! Jeg vet at det bare er mulig å endre multiplyeren nedover, så der er det ingen muligheter. Og så vidt jeg vet, fra min tidligere overklokkings erfaring, så, vil man måtte ha bra minne for å kunne overklokke noe særlig da... Men jeg vet også fra tidligere erfaringer, at det fantes noe som het "ratio"eller "divider" eller noe sånt på rammen, og da kunne man peile litt mere inn på riktig ram hastighet. Har s939 hk'ene denne muligheten? Eller MÅ jeg har bra ram? Kanskje ta utgangspunkt i at jeg skal klokke en 3000 til 3500 hastighet. altså 400 mhz. Alle svar mottas med stooor takk. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Ja, det skal gå greit å klokke A64 3000+ et stykke selv med Standard TwinMOS minne... Men du bør tenke på at det også skal gå greit å klokke A64 3500+ et stykke... Vet ikke helt hva jeg ville gjort i ditt tilfellet. Men har du god kjøling og alt det der i kabinettet ditt så skal ikke være så vanskelig å klokke opp 400 MHz.. Om ikke akkurat så i nærheten ihvertfall. Du kan jo eventuelt kjøpe A64 3200+ som er en mellomting som har en litt bedre pris.. Ligger midt i mellom i ytelse, men er nærmere A64 300+ når det gjelder ytelse.. Denne får du ihvertfall opp til 3500+ hastighet. Men hadde jeg hatt penger til A64 3500+ så ville jeg kjøpt den og prøvd å overklokke den noen hundre MHz Endret 19. november 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Høres egentlig ut som en god idè det...for jeg har egentlig ikke noe annet bedre å bruke de pengene på...jeg har radeon 9500 pro, og det er ingen andre kort jeg kan kjøpe nå, (som ikke er nvidia) som er basert på noe annet enn 9 serien... Så, jeg kommer nok til å kjøre på 3500'ern... Takk for innspillet. Flere må gjerne komme med synspunkter også! Har heller ikke bestemt meg for hovedkort heller, så innspill der er fint også. Tenkter på asus med trådløst, men er urolig for å bruke VIA chipsett. Hadde masse tiltro til de før, men nå så har liksom de blitt sidesatt av nforce så ofte... Mvh. Steffen Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Flyttes til overklokking Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ja, det skal gå greit å klokke A64 3000+ et stykke selv med Standard TwinMOS minne... Men du bør tenke på at det også skal gå greit å klokke A64 3500+ et stykke... Vet ikke helt hva jeg ville gjort i ditt tilfellet. Men har du god kjøling og alt det der i kabinettet ditt så skal ikke være så vanskelig å klokke opp 400 MHz.. Om ikke akkurat så i nærheten ihvertfall. Du kan jo eventuelt kjøpe A64 3200+ som er en mellomting som har en litt bedre pris.. Ligger midt i mellom i ytelse, men er nærmere A64 300+ når det gjelder ytelse.. Denne får du ihvertfall opp til 3500+ hastighet. Men hadde jeg hatt penger til A64 3500+ så ville jeg kjøpt den og prøvd å overklokke den noen hundre MHz Både AMD 64 3000+, 3200+ og 3500+ klokker til 2610 mhz med viftekjøling ifølge Anandtech sin test. Så lenge det ikke er bevist at 3500+ klokker noe lengre enn 3000+ så ser iallfall jeg ingen grunn til å kjøpe den. Eneste forskjell var at 3000+ måtte ha litt mer spenning. De nye Winchester CPUene er såvidt jeg vet i utgangspunktet like. Det er sorteringen som skiller de fra hverandre, dvs at prosessorer som sannsynligvis vil klare høyere frekvenser blir solgt som 3500+, mens andre blir solgt som 3000+ eller 3200+. Dersom vi legger til grunn at testen til Anandtech er representativ, vil det i praksis ikke være forskjell på prosessorene. Same same but different! Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Skjønner hva du mener faktisk. Men så er det jo denne lille jokeren, jeg har ikke no bra ram. Funker det fortsatt slik med dividere? Har jeg like mange valg som før? Lenke til kommentar
Messerschmitt109 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) ja du bruker en ram divider, men den er litt funky.. du velger enten 100, 133,166 eller 200 max DDR speed, men den funker ikke sånn. det er egentlig en divider. (iaffal på k8n neo2 plat) Endret 20. november 2004 av Messerschmitt109 Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Og det betyr? At jeg kan sette en max hastighet på rammen, også setter den divideren automagisk? eller skal jeg behandle den som en hvilken som helst annen divider? Hilsen meg. Lenke til kommentar
Messerschmitt109 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) nei den setter ikke dividern automatisk, du skal bruke den som enhver divider. dvs at hvis du f eks setter max ddr speed på 200 mhz og har CPU FSB på 250 står rammen oxo på 250 mhz, noe som er ganske uheldig på 166 max ddr speed og 250 CPU fsb kommer vel ddr speed på 208 eller noe slikt Endret 21. november 2004 av Messerschmitt109 Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Ahh, oki, skjønner skjønner. Takk for hjelpa. Ønsk meg lykke til Lenke til kommentar
ibsen Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Vet ikke om det er for sent å komme med denne anbefalingen, men... Du bør også huske på at de ulike 90nm winchester'ne har ulik cpu multiplier! 3000 har max 9x multi, 3200 har 10x og 3500 har 11x. Så siden du skal klokke bør du ta med dette i beslutningen. Jeg hadde lyst til spare litt penger så jeg kjøpte 3000+, men jeg er nå stuck med max multi på 9x... Edit: Hva slags type Twinmos forresten? Jeg har også Twinmos, men de viste seg å være med de legendariske Winbond BH-5 brikkene. Klokker som en drøm! Endret 25. november 2004 av ibsen Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 åhh....hmm, jeg har ikke sett så nøye på dem....veit i alle fall at min gamle PC2700 brikke er winbond. skal sjekke på PC3200 brikken min snart...mener jeg så winbond der også... ja, jeg tenkte på det...men jeg tror at jeg kommer til å gå for 3500, også leke meg med den, da er jeg sikret ett skikkelig ytelses hopp uansett om jeg ikke får klokka eller ikke...for med min xp 2500, får jeg klokka opp til 2 ghz ca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå