@ls Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Prøver å sette opp trådløst nett til ADSL bredbånd, har problemer med å få nettkontakt fra ruter (til modemet). I første omgang vil jeg bare ha den stasjonære på nett via trådløs, setter opp ruter med kabel. Oppsett : Zyxel Prestige 600R (-13), (fungerer fint ved kablet tilgang til ADSL.) 3Com ruter D-Link DWL-G520 kort i stasjonær PC Trådløst nett funker greit etter litt om og men, jeg har fått kontakt med ruteren for oppsett. (etter å ha skjønt at jeg måtte endre IP-adresse på ruter fordi den var lik modemadressen, så tips på forumet her..) Men - jeg kommer IKKE ut på nettet. Har forsøkt å sette opp nettverkstilkoblingene for automatisk tildeling av IP-adresser, men det får de ikke tak i. Ved ipconfig ser jeg bare 000.000.... Setter jeg Ip-adressene på nettverksenhetene til å tilhøre ranget som ble satt opp av ruteren, kommer nettverket opp og jeg kan nå ruteren, men det er det. Jeg ser at adressene i det lokale nettet (192.68.1 osv) ikke er de samme som kommer opp ved ipconfig når jeg er koblet til adls, da får jeg en 80.213.195 osv adresse. Jeg har i utgangspunktet satt opp ruteren med PPPoE oppkobling, og med bruk av DHCP. I tillegg har jeg lagt inn @online.no brukernavn og passord. Hjelper ikke. Bruksanvisningen som fulgte ruteren har jeg fulgt til punkt og prikke. Det kan se ut som om problemene kommer av ruterfunksjonalitett i Zyxel boksen (etter å ha lest innlegg her), men sikker er jeg ikke. Kan noen hjelpe? Endret 18. november 2004 av @ls Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hvilken av boksene dine er router og hvilken er modem? Har du 2 routere? Det jeg tror er at ZyXEL'n er modem/router og du vil bruke 3Com'en til router? Da må du isåfall sette ZyXEL'n i Bridge modus. Da vil det fungere. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ehhhh Han skal ihvertfall ikke sette noen @online.no,PPP og ting inn i sin 3Com router . Siden han har en Zyxcel 650R så skal det være nok å sette opp den der 3Com med en dynamisk WAN IP , Forandre LAN IP range på både LAN og WAN slik at den ikke crasher med Zyxcel sin range . Ofte truffet på 192.168.1.33 fra Zyxcel så om alle range som settes i 3Com er 192.168.0.xxx burde dette gå som en lek . Lenke til kommentar
@ls Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Ja, Zyxel er modem/ruter, 3Com er trådløs ruter. Prøvde videre i går med noen flere varianter - satte gateway for nettverkskoblingene lik ruterens ip-adresse. Alle har nå faste adresser, ingen får tildelt adresse automatisk (selv om det er det alle veilendinger sier man skal gjøre). Nå kom jeg på lufta og fikk kontakt med nettet via ruteren!! Gleden var imidlertid nokså kortvarig, for etter 20 sek stoppet det hele opp, eller ihvertfall ufattelig sakte. Drepte jeg den var maskinen ellers ok. Nå har jeg altså nettkontakt, men det går ikke rundt! Og - jeg har et oppsett som er på tvers med alle anbefalinger, så jeg føler meg ikke helt ferdig med oppgaven. Hvordan kan jeg sette opp Zyxelen som en bridge? Har aldri satt opp noe på denne boksen selv, og kommer ikke dit med ipadressen i browser slik som ruteren. - hvorfor skal jeg ikke sette opp online-user og passord i ruteren? LAN ip range har jeg lagt utenfor Zyxel adressen. Tror jeg ihvertfall, kanskje jeg har feiltolket dette? Trodde den hadde 192.168.1.1, samme som rutenes hadde som default, derfor endret jeg den siste. Prøver videre i kveld Lenke til kommentar
Chief Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg er litt usikker på hvordan den ruteren du har opererer, altså den Zyxel saken.. For at det skal være en ruter må den jo naturligvis rute mellom to ulike nettverk, et med en offisiell ip adresse og et med et internt scope (192.168.1.1 - 192.168.1.254 i ditt tilfelle). Det samme gjelder da på den andre ruteren din, om begge var satt opp med DHCP skulle dette ha vært grei skuring, da ville 3Com ruteren fått en ip adresse fra Zyxel ruteren og din maskin ville fått en ip adresse fra 3Com ruteren. Vist 3Com ruteren også deler ut ip adresser fra 192.168.1.x scopet vil ikke ruteren din kunne rute pakkene, fordi den ikke vet hvilket interface den skal sende pakkene ut, ettersom begge er på det samme nettverket, og man ruter ikke internt i et nettverk, der switcher man... Du må derfor endre ip adressen på 3Com ruteren og det scopet som den deler ut adresser fra. Velg en annen privat ip adresse serie, anbefaler da å bruke klasse A nettet som er 10.0.0.1 - 10.255.255.254 eksempel: Zyxel WAN - offisiell Zyxel LAN - 192.168.1.1 255.255.255.0 3Com WAN - 192.168.1.x 255.255.255.0 helst fått utdelt fra Zyxel 3Com LAN - 10.0.0.1 255.255.255.0 (255.0.0.0 vil også fungere, men strengt tatt har du ikke bruk for så mangen maskiner) 3Com DHCP pool - 10.0.0.2 - 10.0.0.254 Da har du satt opp alt korekt og du vil kunne motta ip adresse fra 3Com ruteren. DNS vil den ta hånd om selv om du lar alt dette gå automatisk, om ikke så bør du sette opp telenor sine DNS servere, evt. en effektiv 3.parts 193.75.75.193 f.eks. -Chief- Lenke til kommentar
@ls Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 OK, høres fornuftig ut- dette skal jeg prøve når jeg er hjemme igjen. Bare et spørsmål : Hvor setter jeg dette? '3Com WAN - 192.168.1.x 255.255.255.0 helst fått utdelt fra Zyxel' I ruter oppsettet? Eller blir det satt automatisk? Ser det kanskje når jeg har oppsettsmenyen foran meg. Lenke til kommentar
@ls Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 PS : Fikk tips nå om å fjerne hele Zyxel burken og erstatte den i sin helhet av 3comruteren. Kan jeg det? Lenke til kommentar
@ls Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Fulgte råd fra Chief og adresserte om ruter , nettverkspunkter og iprange i ruteren for å unngå konflikt med Zyxel modem/ruter - det hjalp!! Nå fungerer alt som det skal så vidt jeg kan se - selv om jeg da nå har faste adresser i stedet for dynamisk allokerte, slik det går igjen som et mantra i alle veiledninger. Om jeg har tid en kveld kan jeg jo forsøke å sette 3Com boksen rett på nettinngangen også...for moro skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå