jfo Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Forstår det er en sigma-blitz som skal være et godt alternativ til canons egne blitzer. tenkte på noe 1-2000 kr. noen gode forslag? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Sigma sin EF 500 DG Super blitz koster 1990 kr hos itech.no Anbefales på det sterkeste, jeg har ikke hørt noe negativt om denne. Hvis du søker etter denne blitzen på http://www.dpreview.com/ så vil du finne en del informasjon. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Yepp, knallbra sak som gir veldig mye for pengene. Du kan kjøre den trådløst enten fra kameraet med den innebygde blitzen som Master (krever at du innstallerer den hackede firmwaren), eller den kan kjøres sammen med andre Sigmaer eller Canons EX-blitz. Dette gir også en frihet når man oppgraderer blitzparken sin Jeg har brukt wasias firmware i mange måneder nå og har ingen problemer med den. Å kunne bruke speillås er også en av fordelene med den, eller å velge tvungen 2.gardin på den innebygde blitzen (egentlig ikke noe å tenke på når du har Sigmaen, da du styrer det fra blitzen med den). Å bruke RAW+small jpg sparer litt kortplass også. Med andre ord ser jeg bare fordeler med å bruke den firmwaren hvor de har åpnet ting som Canon har lukket med tanke på at folk skal oppgradere om man savner mulighetene hacken gir Ikke for det da........en 20D står veldig høyt på ønskelista mi Edit: Skliveleifel Endret 18. november 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bør vel kanskje nevnes at garantien kan henge i en tynn tråd ved hacket firmwareoppgradering. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Så lenge ikke skaden forårsakes av hacken har Canon en dårlig sak om de opphever garantien. Husk at funksjonene som er hentet inn i hacken er funksjoner som ligger der klar til bruk. Jeg er litt rundt om på forskjellige nettsteder og har ikke til dags dato sett at et 300D har blitt ødelagt pga. hacken. Men det må jo være opp til hver enkelt om man vil bruke dette. Det fins jo faktisk bilførere som aldri rører "Sport"-modusen på gearkassa også (for de som har det da). En annen ting jeg også har til gode er å få en skikkelig begrunnelse fra de som advarer mot bruk av hacken på hva som egentlig skal kunne gå galt ved bruk av den............. (ikke vondt ment Stoners ) Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Nå kjenner jeg ikke til operativsystemoppbyggingen til 300D, men hva skjer hvis feks man lastet ned en hacket firmware som låser kamera 100% slik at man verken for oppgradert eller nedgradert? Jeg lastet ned en hacket bios til hovedkort engang, det angret jeg på.. den bios måtte inn på verksted til flash Så jeg bare synes det er viktig å informere at garanti _kan_ bli ugyldig ved bruk av hackete firmwares. Sånn til info så kjører jeg hack selv og stoler 100% på den, og jeg har heller aldri sett en eneste person som har hatt problemer med den. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Heisann, jeg fikk min Sigma EF 500 DG Super for ei uke siden, og har såvidt begynt å leke meg. I utganspunktet må jeg si at jeg synes den er lite brukervennlig i menyer, men folk flest virker jo fornøyd med den. Det er fantastisk å endelig ha en blitz som er kraftig og som jeg kan rette hvor jeg vil. Hvilken modus pleier dere ha blitzen i når dere bruker den rett på kameraet? Bruker dere ETTL eller kjører dere den i manuell. Hvilken innstilling på kameraet? Jeg har inntrykk av at kameraet ikke kommuniserer særlig bra med blitzen. Hvis jeg har f.eks kameraet i Blenderprioritert modus foreslår kameraet veldig lange lukkertider selv om blitzen er på. Resultatet til nå er dermed at jeg bare skyter i manuell modus ( som jeg forøvrig ikke har noe imot, men det blir jo nesten uaktuelt å overlate kameraet til noen andre da... ). Et paradoks er at den største nytten jeg har hatt til nå er AF-hjelpefokuslampa. Etter at jeg fikk på blitzen kan jeg endelig fokusere i et rom nesten uten lys Forøvrig: Man MÅ ikke ha hacket firmware for å kjøre slaveblitzer sammen med den innebyggede blitzen. Hvis man trykker inn eksponeringslås-knappen blitzer den interne blitzen en gang (sammen med slaven) for å måle lyset. Når du tar bildet kjøres dermed ikke preflash og slaven funker fint. Men det er jo en ganske tungvindt måte... EDIT: Aldri et innlegg uten skriveleif Endret 19. november 2004 av Aesop Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Det at kameraet velger lange lukkertider i blenderprioritet er helt normalt. Det er kun i M-mode at kameraet og blitzen (de samarbeider) tar høyde for å belyse hele bildet med blitzen. I Lukker (Tv) eller Blender (Av)-prioritet på kameraet vil det fyres av en utfyllingsblitz, som skal belyse eks: en modell mens bakgrunnsbelysningen skal være som den er. Derfor oppfører kameraet seg som om det ikke er en blitz på kameraet For å få helt korrekt belysning i et ansikt ved portrettfoto er det lurt å bruke FEL. Ha da fokuspunktet i senter på ansiktet og trykk på FEL, deretter kan man rekomponere og bruke det fokuspunktet man ønsker og bildet blir veldig korrekt eksponert. Det er vel rundt 15s man har på seg før FEL-målingen nuller seg ut. Det med AF-hjelpelyset er veldig bra ja. Du er klar over at du også kan sette blitzen til å bruke hjelpelyset slik at man klarer å fokusere, mens den ikke fyrer av et blitzlys? Til motiver med lite kontraster og i dårlig lys kan dette ofte være til stor hjelp om man har vanskelig med å fokusere, men ikke vil bruke blitzlys. Det er forresten dette AF-hjelpelyset man må slå av i menyen på kameraet for å bruke Sigmaen som slave uten å bruke FEL. Om man har den hackede firmwaren kan man også velge i menyen om man vil tvinge kameraet til å bruke 1/200s lukkertid i Av-mode, noe som jeg personlig har benyttet meg endel av ved macrofotografering f.eks. Jeg er sikker på at du etterhvert kommer til å elske denne blitzen. Man trenger bare litt tid på å finne ut av alle finurlighetene Edit: Bli venn med manualen først som sist Og det er IKKE flaut å ha den med seg i fotobagen frem til man kjenner den godt Det er endel morsomme ting man kan gjøre med den som det er kjekt å ha manualen til uansett. F.eks. Multi-moden. Der kan man ta et bilde hvor blitzen fyrer av flere blink i samme eksponering. Stativ er et must til dette, da lukkertider på 8-10s er veldig morsomt å leke seg med da. Så et knallbra bilde tatt med denne teknikken av ei jente som turnet engang, men finner det ikke akkurat nå. Jenta var fryst i 10 posisjoner i en 10s eksponering. Stiiiilig Endret 19. november 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Åh! Det er så herlig med lange og utfyllende svar! Jeg hadde mistanke om at jeg ikke hadde fått med meg alt da jeg skummet gjennom manualen sist helg, og siden har det vært for mye overtidsarbeid til at jeg har rukket å se på det. Igår forsøkte jeg meg litt i salsaklubben i Bergen for å se om jeg kunne få noen gode dansebilder. Da kjørte jeg både kameraet og blitz på manuell, og det funka forsåvidt greit. Må teste ut ETTL litt mer neste gang. Problemet mitt igår var egentlig at jeg må ta bilder med ganske liten blender pga et autofokus-problem med kameraet, dermed blir resten av bildet nesten svart, og det er jo ikke særlig pent... Skal levere kameraet inn til justering hos Canon i neste uke, så får vi håpe det blir bedre Jeg har også kjøpt meg en (alvorlig overpriset) ledning for å ha mellom kameraet og blitzskoen. Jeg synes det hjelper litt mhp å redusere "blitz-følelsen" i bildene, men ulempen er jo at det er vanskelig å få hjelp av AF lampen (hvorfor i alle dager kan de ikke bygge den inn i kamerahuset istedet??) Det er forresten dette AF-hjelpelyset man må slå av i menyen på kameraet for å bruke Sigmaen som slave uten å bruke FEL. Men dette var bare tilgjengelig med hacket firmware, ikke sant? Multiblink var faktisk noe av det første jeg testa og bilder med synk på bakre lukkergardin regner jeg med å bruke en del. Det var faktisk dette + lettere kontroll av slaveblitzer som var hovedårsaken til investeringen. Har tilgang til et par studioblitzer og har tenkt å leke litt med noen flinke dansere (Så der traff du bra ) Og ja, det er ikke flaut med manual. Forskjellen er at Canon-utstyr stort sett er så brukervennlig at det holder med én gang gjennomlesning. Det du ikke skjønner står gjerne ikke nevnt i manualen likevel... Får nok finne fram igjen begge to... EDIT: Ser ut til at fredaghumøret er i ferd med å slå inn, jeg strør jo om meg med smilies... Største utfordringen med multiblitz er forøvrig bakgrunnen. Hvis en har lyskilder eller lyse gjenstander bak den man tar bilder av blir det fort noen hodeløse kropper... Endret 19. november 2004 av Aesop Lenke til kommentar
terte Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvis jeg kjøper Canon sin 550Ex får jeg noe spesiellt mer for pengene da, den er jo dyrere.. og bedre ??? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvis jeg kjøper Canon sin 550Ex får jeg noe spesiellt mer for pengene da, den er jo dyrere.. og bedre ??? 550EX er litt sterkere ut fra spesifikasjonene (55Gn mot 50Gn), men ikke merkbart i bruk. 550EX er bedre bygd og litt tyngre, men om den skulle falle i bakken er jo både glasset på blitzhodet utsatt og det røde foran hjelpelyset laget av hardplast på begge og jeg har ikke ødelagt noe av dette på noen av dem enda, så jeg har intet sammenligningsgrunnlag Når man nesten kan få seg 2 Sigmaer istedet for en 550EX er ikke valget vanskelig, gå for 2 Sigmaer En norsk forhandler med trivelige priser på både blitzer og optikk er www.itech.no Lenke til kommentar
PoseFant Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg kjøpte 550EX brukt fra KameraService og er veldig fornøyd. Har enda ikke lært meg alle funksjonene til blitzen, men mye eksperimentering gir bedre og bedre lys på bildene. Det geniale er at man kan justere vinkelen på blitzen og dermed reflektere lyset fra tak, vegger ol. for dermed å skape et varmere lys, noe jeg ikke er i stand til med innebygd blitz. Når det gjelder bilder tatt på korte avstander med direkte blitz, er det etter mitt skjønn liten forskjell på innebygd og ekstern. Det eneste jeg sliter litt med "grunnet at jeg ikke kan blitzen enda" er at det tar litt tid å lade opp blitzen, slik at jeg ofte glemmer meg og tar et bilde uten at blitzen er klar, noe som gjør at lukkertiden justeres og hele bildet og situasjonen blir ødelagt. --- /pF som skal bytte den ut i en 580EX til neste år. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Når det gjelder bilder tatt på korte avstander med direkte blitz, er det etter mitt skjønn liten forskjell på innebygd og ekstern. En fordel er kanskje at blitzen kommer litt lenger unna objektivet, så du slipper at objektivet lager skygger på bildet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå