Gå til innhold

Kabler til hjemmekinoanlegg 20k klasse

Anbefalte innlegg

Trenger tips til kabler.. Rundt 1000.-1500. Noen hete tips hvor man finner sånt no billig og bra?? :hmm:

Har netopp anskaffet meg et JBL Høytalersett (silverpack) :D

Den Inneholder E80 – 200 watt gulvstående fronthøyttalere med doble basselementer, EC25 -senterhøyttaler, E20 – bakhøyttalere og E150 – 10” aktiv subwoofer.

har i tilegg kjøpt en Harman/Kardon AVR 230 til ca 5500.- :p

ps: lengde til bakhøytalerne ca 4-5m. Forsterker vil stå ca 2 m fra sub, center høytaler , front .etc.

post-197-1100806220_thumb.jpg

Endret av heimro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger tips til kabler.. Rundt 1000.-1500. Noen hete tips hvor man finner sånt no billig og bra??  :hmm:

Har netopp anskaffet meg et JBL Høytalersett (silverpack)  :D

Den Inneholder E80 – 200 watt gulvstående fronthøyttalere med doble basselementer, EC25 -senterhøyttaler, E20 – bakhøyttalere og E150 – 10” aktiv subwoofer.

har i tilegg kjøpt en Harman/Kardon AVR 230 til ca 5500.- :p

ps: lengde til bakhøytalerne ca 4-5m. Forsterker vil stå ca 2 m fra sub, center høytaler , front .etc.

Jeg kan anbefale deg Kimber 8PR til fronthøyttalerne,til bakhøyttalerne Supra Mini og til senteren Supra Classic 4,0.Disse kablene får du kjøpt hos Eltek.

Anbefaler at du også kjøper 8 stk Kimber bananplugger til 8PR kabelen.De er dyre,men jeg angrer hvertfall ikke på at jeg kjøpte det til mine Kimber kabler.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
.

Jeg kan anbefale deg Kimber 8PR til fronthøyttalerne,til bakhøyttalerne Supra Mini og til senteren Supra Classic 4,0.Disse kablene får du kjøpt hos Eltek.

Anbefaler at du også kjøper 8 stk Kimber bananplugger til 8PR kabelen.De er dyre,men jeg angrer hvertfall ikke på at jeg kjøpte det til mine Kimber kabler.

Har tenkt å bruke ca 10% av budsjettet på kabler.. ca 1500.- tot. :

Med Kimber 8Pr til front

Supra Classic 4,0 til center

Supra mini til bakhøytalere

+ 8 bananplugger

hva kommer dette ca til å koste? :w00t:

Trenger også kabler til Subwoofer 10" også (JBL)

Og ikke minst en skikkelig signal kabel fra H/K AVR 230 forsterkern og over til DVD spillern. tips?

og et lite spm. Går bilde fra DVD spillern i kabel rett fra DVD til TV eller via forsterker? :blush:

Lenke til kommentar
Med Kimber 8Pr til front

Supra Classic 4,0 til center

Supra mini til bakhøytalere

+ 8 bananplugger

hva kommer dette ca til å koste? :w00t:

Trenger også kabler til Subwoofer 10" også (JBL)

Ring Eltek å be om et tilbud.

Og ikke minst en skikkelig signal kabel fra H/K AVR 230 forsterkern og over til DVD spillern. tips?

Du tenker vel på en digitalkabel, ikke signalkabel? Uansett, ikke bruk alt for mye penger på denne. Jeg har vanskelig for å tro at digitale signaler overføres merkbart bedre på en kabel til 1000 kontra en til 500.

Lenke til kommentar

Du bruker en digital coax kabel mellom reciver og dvd.Også bruker du en scart kabel fra dvd til tv.Hvor mye høyttalerkablene vil koste kommer ann på lengden du skal ha.Det må du nesten regne ut selv.Ser ut til at budsjettet ditt uansett blir sprengt,siden du skal ha digital,scart og subkabel i tillegg.

Kimber bananpluggene må du forresten lodde på selv.Det følger med sølvtinn og krympestrømpe med Kimber logo når du kjøper pluggene.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Det må du nesten regne ut selv.Ser ut til at budsjettet ditt uansett blir sprengt,siden du skal ha digital,scart og subkabel i tillegg.

Har heldigvis blitt lovt ca 30-35% på alle kabler hos HIFI kjeden pga en sen leveranse av høytalerne. Utgjør jo endel, men siden jeg har så lite peil på kabler, er jeg redd for å bli lurt... :nei: Ligger jo ganske stor avanse innbakt i disse kabelprisene.

Men takk for all hjelp så langt! :thumbup:

Uansett, noen som har priseksempler på kabelkjøp til et tilsvarende anlegg?

feks:

Kabler til Front - 600.-

Kabler til Center 200.-

Kabler til BakH -200.-

Kabler til SUB 500.- osv :roll:

Lenke til kommentar

Det er ikke et vitenskaplig bevist faktum at en kabel vil påvirke signalet. Billige kabler påvirker ikke signalet målbart (frekvensrespons måling), det gjør ikke dyrere kabler heller. De som rapporterer om forskjeller i lyd med forskjellige kabler (korrekt eller ikke) bruker som regel dyre anlegg.

I et budsjett-surroundsystem er det inngen grunn til å svi av for mye penger på høyttalerkabling. Ønsker du å handle hos hifiklubben kan disse være et greit alternativ:

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|234|234|2713|pdetail

Velg gjerne kabler ut fra farge på vegg/gulv/tak hvor kabel skal trekkes, og om du trenger en fleksibel/beveglig kabel.

Til signalkabling kan det være greit å velge skjermede produkter. Terminaler og kabler med diverse metalllegeringer har stort sett ingen annen misjon enn å forhindre forringing av lydkvalitet som følge av oksidering (ikke sølv). Men det er også her snakk om marginale utslag, i tillegg til at oksideringsprosessen tar mange år.

Knut

Lenke til kommentar
Det er ikke et vitenskaplig bevist faktum at en kabel vil påvirke signalet. Billige kabler påvirker ikke signalet målbart (frekvensrespons måling), det gjør ikke dyrere kabler heller. De som rapporterer om forskjeller i lyd med forskjellige kabler (korrekt eller ikke) bruker som regel dyre anlegg.

Mener du dette gjelder alle typer kabler? Det er da stor forskjell mellom gode og dårlige scartkabler f.eks.

Fikk også betydelig bedre lyd av å bytte ut høyttalerkablene mine fra noen tynne provisoriske kabler til noen grovere.

Lenke til kommentar
Mener du dette gjelder alle typer kabler? Det er da stor forskjell mellom gode og dårlige scartkabler f.eks.

Fikk også betydelig bedre lyd av å bytte ut høyttalerkablene mine fra noen tynne provisoriske kabler til noen grovere.

Mente å snakke om lydkabler (jfr frekvensresponsmåling), men det kommer vel ikke helt klart frem i den opprinnelige posten. Jeg har ikke satt meg like godt inn i problemstillingene rundt bildesignal overføring.

Hvis de kablene du byttet ut var veldig tynne, vil du kunne oppleve en markant forbedring ved å oppgradere til kabel med større tverrsnitt.

We know that normal lengths of cable of a reasonable gauge (certainly up to 25 ft. of 14 gauge) are not going to have any effect on the speaker's performance

Audioholics.com - cable face off pt 1

Audioholics.com - cable face off pt 2 (foregående sitat er hentet fra denne artikkelen)

Knut

Edit: ikke så lett å linke...

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

I et budsjett-surroundsystem er det inngen grunn til å svi av for mye penger på høyttalerkabling. Ønsker du å handle hos hifiklubben kan disse være et greit alternativ:

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|234|234|2713|pdetail

Velg gjerne kabler ut fra farge på vegg/gulv/tak hvor kabel skal trekkes, og om du trenger en fleksibel/beveglig kabel.

Til signalkabling kan det være greit å velge skjermede produkter. Terminaler og kabler med diverse metalllegeringer har stort sett ingen annen misjon enn å forhindre forringing av lydkvalitet som følge av oksidering (ikke sølv). Men det er også her snakk om marginale utslag, i tillegg til at oksideringsprosessen tar mange år.

Knut

Jeg har hatt en haug med kabler i forskjellige prisklasser.Skal ærlig innrømme at jeg aldri hørte forskjell på de forskjellige kablene,så jeg hadde liksom mistet troen på at kabler gjorde noe forskjell på lyden.Det var helt til jeg kjøpte Kimber kabel for noen måneder siden,da kunne jeg for første gang høre forskjell.Bassen ble strammere,dypere og diskanten ble mer oppløst.

Er helt enig med deg at det er ikke vits i å bruke for mye penger på kabel til et billig surroundanlegg.Det var derfor jeg anbefalte Supra mini til bakhøyttalerne.Den er i hvit farge,fleksibel og ser fin ut på veggen.Supra 4,0 anbefalte jeg fordi den er billig og har passelig tykkelse.Kimber kabelen anbefalte jeg fordi det er den eneste kabelen jeg faktisk har hørt lydmessige forbedringer på.

Lenke til kommentar
Det må du nesten regne ut selv.Ser ut til at budsjettet ditt uansett blir sprengt,siden du skal ha digital,scart og subkabel i tillegg.

Har heldigvis blitt lovt ca 30-35% på alle kabler hos HIFI kjeden pga en sen leveranse av høytalerne. Utgjør jo endel, men siden jeg har så lite peil på kabler, er jeg redd for å bli lurt... :nei: Ligger jo ganske stor avanse innbakt i disse kabelprisene.

Men takk for all hjelp så langt! :thumbup:

Uansett, noen som har priseksempler på kabelkjøp til et tilsvarende anlegg?

feks:

Kabler til Front - 600.-

Kabler til Center 200.-

Kabler til BakH -200.-

Kabler til SUB 500.- osv :roll:

Når jeg kjøpte mine JBL E-90 hos Hi-Fi center kjeden,så anbefalte selgeren at jeg kjøpte Kimber hos Eltek istedet for å kjøpe kabel hos dem.At en selger anbefaler meg å handle et annet sted var bevis nok for meg.Anbefaler deg absolutt å kjøpe Kimber til fronthøyttalerne dine.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...