Gå til innhold

Bygge pc, noen råd?

Anbefalte innlegg

Og skulle han holde seg under 6000,- så ville nok jeg ha anbefalt han noe slike som dette.

AMD Athlon XP 2600+ 2.0 GHz, Socket A,retail 865

ASRock K7VT4A+ Socket A AMD Hovedkort 316

Club3D GeForce 6800LE 128MB 1999

Seagate 80GB Barracuda 7200.7 SATA HDD 590

NEC ND-3500 DVD±RW 16x Dual layer - SORT 595

TwinMOS 512MB DDR PC3200 649

Chenbro Gaming Bomb ORANGE/SORT Kabinett 644

5658

priser fra mpx

Når det gjelder å sette opp system i budsjettklassen er det alltid nødvendig med kompromisser. Som jeg nevnte er ikke ASrock det raskeste hovedkortet for socket A, men dog yter kombinasjonen asrock + raskere cpu, mot dyrer hovedkort rimeligere cpu bedre.

Har en fri økonomi så velger en selvsagt begge deler.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk alle sammen for alle svar. :)

Beklager, men jeg har ikke akkurat fulgt med spesielt godt på hardware-fronten i det siste, så jeg har faktisk nesten ingen peiling på det dere skriver... :p

@Buddy: Du har listet opp hovedkort, CPU, grafikkort, HD, Kabinett (det var forresten dritkult :D), RAM og DVD/CD-spiller.

Men hva med CD/DVD brenner (trenger jo både spiller og brenner, for å kunne brenne cd-er), kjølesystem, og lydkort (integrert i hovedkortet? i så fall, er det grei lyd?).

Hvor mye ekstra må jeg betale for 2.2 GHz isteden for 2?

<edit>

Så nå at reeeeg hadde svart meg på flesteparten av spørsmålene mine... :blush:

</edit>

Dere foreslår både mpx, komplett og netshop.no. Hva er generelt billigst? Har aldri prøvd netsjop.no eller mpx, men komplett har jeg kun gode erfaringer med.

Så jeg tenker jeg går for komplett med mindre det er en betydelig prisforskjell.

Igjen, tusen takk for all hjelp. :thumbup:

Endret av @kd
Lenke til kommentar

KD:

Du trenger ikke 2 dvd/cd spillere for å kopiere cd/dvd plater, dette mellomlagres på HD.

Joda det er rimelig stor forkjell på en xp2600 og en 64 - 3000

Du får derimot et problem med å holde deg under kr 6 000,- med et AMD 64 system.

Vel når det gjelder webshop så er mpx en jeg har gode erfaringer med, det samme kan sies om komplett, komplett er generelt dyrer webshop.

Forøvrig vil jeg påstå at det siste systemet jeg anvefaler kjører både doom3 og halflife med akseptabel kvalitet.

på det systemet fra mpx som jeg ville ha anbefalt deg om du skal under kr 6000,- har jeg satt opp en boxed cpu, dvs det medfølger vifte og kjøribbe for cpu.

en xp 2600 vil ikke ha problemer med noen av de nyere spill, dette er min påstand sålenge du velger et rimelig kjapt grafikkort, 6800 LE skulle være det beste alternativet under kr 2000,-

Om som jeg har nevt har du et budsjett på maks kr 6000,- så bør en da sette opp det beste en kan få for kr 6000,-, hever du maks grensen til kr 7000,- vil du få en noe raskere maskin, med nyere teknologi. f.eks amd64+ 3000 , socket 764 hovedkort.

Lenke til kommentar

Og stort sett alle hovekort i dag har lankort innebygd.

Og ps siden du nå er 16, så vil det da sansynligvis skifte maskin når du er 18, da skifter du alikevel til socket 939 - og mye rårere teknologi, evt hvis intel skulle kommet med noe rått på spillfronten.

Og PS bygge maskiner i budsjettklasse, med maks budsjett er faktisk en utfording, dette da en ikke alltid kan velge fra øverste hylle, men er nøyd til å finne den kombinasjonen som sammen gir mest ytelse for penga.

Nytter lite å ta et amd 64 system , hvis du da må gå meget lavt på skjermkort.

Og en grunn til at jeg annbefalte mpx er rett og slett det er en av de få webshopper som ennå selger amd xp og ikke bare amd sempron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...