delling81 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Finnes disse til 12v? Hvor får man tak i slike? Og hva slags prisnivå ligger de på? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Stikk innom elfa.se, der har de noen men de er svindyre! Et råd er å skaffe en radiator vifte fra en bil! Finner det på en skrapplass! P.S Ikke gjør noe lurt som å ta vifta fra bilen til pappaen din Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Nå har jeg titta litt rundt. elfa var jo møkkdyre. 1000 kr for en vifte er drøyt. Fant utenlandske butikker som solgte papst 120mm til 18 us Er meget fornøyd med den ene papsten jeg har, men skal jeg har 2-3 til, så er kanskje det like greit å gå for en større en. Tror jeg skal holde meg unna bilen til fadern, han hadde neppe forstått det, men hadde han sendt bilen på verksted, tror jeg jeg hadde vært uvelkommen hjemme en stund Men radiatorvifte er kanskje ikke så dumt. Problemet blir støy, planen var jo å bygge noe som kunne være stille, og allikevel få nok luft (Planen er å bygge hele pc inn i en skuffeseksjon) Skulle ønske butikker med slike priser eksisterte i Norge også. http://www.directron.com Finnes det enermax 120mm til en billig penge fortsatt? Eller laget de bare 80mm? Microplex var ikke så ille på pris heller. Hmm, kanskje jeg bare må bite i det sure eple, og gå for 120mm derifra. Endret 18. november 2004 av delling81 Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du trenger egentlig ikke å bite i det sure eplet for det at en radiatorvifte er bråkete er helt feil å si siden du bare kan gi den lavere spenning og derfor få mindre støy, men allikevel mye bedre kjøling enn ellers! Kan jo gi et lite eksempel på dette: Her har du en papst vifte på 80mm med 41m³/time og har et støynivå på 35 db(A). Her har du en papst vifte på 120mm med 114m³/time og har et støynivå på 32 db(A). Som du ser tilpasser 1stk 120 vifte nesten 3stk 80mm og i tillegg mindre støy og hvis du hadde hatt 3 800mm vifter hadde ikke det totale støynivået blitt 35 db(A), men langt høyere (40-45 kanskje). Så konklusjonen er at større vifter ikke nødvendigvis behøver å bråke mer for å kjøle bedre ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå