Gå til innhold

Har vi dødsstraff i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sært.
Befalingsmannen deler ut de ladde våpen, hvorav 2 kan være ladd med løs patron.

Noen av historikerene her som vet hensikten med dette?

Det er (mener jeg å huske) slik det er i usa også, ved utføring av henrettelse ved hjelp av giftsprøyte. Tror det er 3 sprøyter de setter på den dømte, mens kun en av dem har gift i seg... Slikt er nok for at den som virkelig gjorde det ikke skal slite med skyldfølelse eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er en profesjonell lege som gjør det i USA.

Riktig at det er 3 sprøyer, men de gjør forskjellige ting.

Den første er bedøvelse, den andre er muskelavslappende og den tredje stopper hjertet.

Men i noen stater i USA kan man fortsatt velge mellom en hel del gøyale ting om man bli dødsdømt; Halshugging (er ikke helt sikker på den), "firing squad" (bli skutt), henging, elektisk stol, gasskammer og sprøyte.

Lenke til kommentar

Jeg ville helst bli skutt i hpdet eller i hjerte i stendenfor gift.

Tenk deg du ligger der på benken og du ser at giften blir sprøytet inn i deg. Nei huff.. bedre da å bli skutt.

Men tilbake til topic.

Kan man ikke bli henrettet nder krig i Norge hvis man "sviker" landet sitt eller no?

Lenke til kommentar
Så da gjenninnfører vi dødsstraffen om vi har lyst?
Lover i Norge kan endres, i ekstreme tilfeller ser jeg ikke bort fra at tidligere avtaler blir endret.

Er vi strengt tatt mot dødsstraff dersom vi bare har satt den på sidelinjen til vi får et verdig offer?
I ekstreme tilfeller som f.eks. Quisling (hvis navn idag er et internasjonalt ord for forræder), risikerer en at befolkningen tar loven i egne hender om en synes myndighetene er ettergivende, og da kan det utarte seg. En ser stadige groteske domemr idag, tror nok at om de største landssvikerne hadde fått bare en dask på lanken, ville det ha blitt lynsjestemning, og da vet en ikke hvor det kan ende. Det er endel teoretiske betraktninger om lovanvendelsen som ble brukt (finjuss som jeg ikke forstår), men dommen var etter min mening pragmatisk og nødvendig.

En bør ikke være så naiv en tror dette aldri vil kunne skje igjen.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
I krigstid er vel det mulig, ja. Men det er vel også egne regler som gjelder militære?

Les tidligere innlegg da.....Dødsdommen er i Norge fullstendig avskaffet, også i krig.

Dødstraffen kan innføres sier noen, selvsagt kan den innføres, alle lover kan endres. Det kan bli lov å stjele en gang i fremtiden. Det er likevel ulovlig å stjele idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...