Gå til innhold

Matee, fysikk, kjemi og biologi samtidig. Noen?

Isildur

Anbefalte innlegg

Vi hadde en helt håpløs lærer i 2KJ, og nå sliter nesten hele klassen i år, fordi vi TRODDE det var lett, mens vi gikk glipp av halvparten vi skulle ha lært.

Jeg tror at de fire fagene kan bli en tung kombinasjon, spesielt hviws du ikke er vant til å gjøre lekser. Du kan risikere å få deg en knekk, noe som ikke er spesielt koselig. (Ja, jeg har vært der...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er biologi et realfag?

Jeg gjorde ikke lekser på hele ungdomsskolen, og heller ikke på GK, men i år på VK1 merker jeg at det er betydelig mer å gjøre. Jeg har 2MX, 2FY og 2ITA. Du vil nok kjenne kjøret hvis du tar alle fire. Jeg ville droppa biologien, men er du ordentlig interessert er det vel ikke så ille å jobbe en del med fagene ;)

Noe du bør merke deg er at når du ikke er vant til å gjøre lekser er det vrient å begynne - Og det vil antakelig være nødvendig. Jeg hadde 5,2 i snitt på GK uten å gjøre noe særlig andre lekser enn det vi skulle levere inn, mens i år har det blitt nødvendig å jobbe med lekser for å oppprettholde det nivået. Og for meg er det å gjøre lekser så uvant og motstandsfylt at jeg noen ganger ikke klarer det. Og det merkes litt også - 4+ på siste fysikkprøven, første fireren på snart et år.. (ikke at det er noen krise da :p )

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Har fått tilbud om å kunne ta alle realfagene (se topic), men må regne med en del selvstudier. Dette er jeg innstillt på, men lurer på om noen har gjort noe lignende her?
Jeg tok matte, fysikk og kjemi alle årene, og biologi første året (var ikke plass på timetabellen de to siste årene), men leste litt videre på egen hånd. Er du interessert, anbefaler jeg at du tar full pakke. I tillegg til kunnakapen, får du en CV som sier at du vil og kan arbeide. Det er greit en kan ta avslappingsfag av diverse slag, men arbeidsgivere gjennomskuer denslags ganske raskt.

Skal du studere videre i utlandet, er det viktig at du har en utfyllende CV med seriøse fag.

Lenke til kommentar
Har fått tilbud om å kunne ta alle realfagene (se topic), men må regne med en del selvstudier. Dette er jeg innstillt på, men lurer på om noen har gjort noe lignende her?
Jeg tok matte, fysikk og kjemi alle årene, og biologi første året (var ikke plass på timetabellen de to siste årene), men leste litt videre på egen hånd. Er du interessert, anbefaler jeg at du tar full pakke. I tillegg til kunnakapen, får du en CV som sier at du vil og kan arbeide. Det er greit en kan ta avslappingsfag av diverse slag, men arbeidsgivere gjennomskuer denslags ganske raskt.

Skal du studere videre i utlandet, er det viktig at du har en utfyllende CV med seriøse fag.

Eksempler på avslappningsfag?? Selv har jeg engelsk 5 timers, rettslære og sk. Det er mange som tror at dette er avslappningsfag uten å riktig vite hvordan pensummet til hvert av fagene ser ut! Kan innrømme at rettslære er ganske relax, men engelsk og sk er ikke noe spesielt avslappning. Begge fagene krever at du jobber og setter deg inn i ting. Selvfølgelig er det mer slit med matte, fysikk og kjemi, men for de som ikke intereserer seg for slike fag må jo få sjangsen til å velge fag som de liker uten at arbeidsgiver skal reagere negativt på dem fordeom :dontgetit::roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Som motvekt til realfagene har også jeg Samfunnskunnskap (SK). Jeg må si at det faget krever tilnærmet null arbeid i forhold til realfagene. Men jeg tror at fag som ballspill, matlaging, osv. (typisk fag med under 5 timer pr. uke) trygt kan regnes som «avslapningsfag.»

Jeg tror Codename_Paragon overdriver betydningen av «jobbefagene» når det gjelder søking på deltidsjobber, f. eks. Det er ikke alle yrker man trenger realfagskompetanse i, og jeg vil tippe at arbeidsgivere er mer interessert i generelt karakternivå og fravær enn de fagene du har valgt.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det mer slit med matte, fysikk og kjemi, men for de som ikke intereserer seg for slike fag må jo få sjangsen til å velge fag som de liker uten at arbeidsgiver skal reagere negativt på dem fordeom :dontgetit::roll:

Helt enig, og jeg tror jeg har nevnt det før et sted her på forumet. Det nytter ikke å velge realfag uten noe som helst interesse for fagene. Det er jo ikke vits å lære seg noe man uansett ikke vil holde på med etter vgs.

Lenke til kommentar
Eksempler på avslappningsfag?? Selv har jeg engelsk 5 timers, rettslære og sk. Det er mange som tror at dette er avslappningsfag uten å riktig vite hvordan pensummet til hvert av fagene ser ut! Kan innrømme at rettslære er ganske relax, men engelsk og sk er ikke noe spesielt avslappning. Begge fagene krever at du jobber og setter deg inn i ting. Selvfølgelig er det mer slit med matte, fysikk og kjemi, men for de som ikke intereserer seg for slike fag må jo få sjangsen til å velge fag som de liker uten at arbeidsgiver skal reagere negativt på dem fordeom :dontgetit:  :roll:

Dengangen jeg gikk på gymnaset (det er blitt endel år siden), var fransk C-språk et avslaåpningsfag. Jeg tok det selv og var ganske skuffet. Fikk glatt bra karakterer, men lærte på de to årene ingenting av verdi. Annenhver side i læreboken var store bilder. Grammatikken var redusert hinsides et minimum, og fransk grammatikk er egentlig ikke triviell. Også fransklærern syntes det var svake greier, og sa selv at det lå "på sandkassenivå" (sitat).

Hva som er avslappningsfag endrer seg over tid, biologi er strammet opp adskillig siden jeg var gymnasiast, jeg håper inderlig at fransk også er blitt bedre.

Jeg er enig at folk må velge fag ut fra sine evner, ønsker, interesser med mer, men en bør være klar over at arbeidsgivere siler knallhardt når en har 500 søkere til en stilling. Slike overveldende søkervolum har gitt bra omsetnings hos rekrutteringsbyråer. Disse tgar også med i regnestykket at endel skoler er kjent/beryktet for å være ekstra snille med karakterene, og denslags rennome sitter igjen i årevis. En kan nok ønske seg at arbeidsgivere bare ser på hver enkelt søknad, men med store søkertall har jeg selv opplevd mange ganger at arbeidsgivere sjelden leser papirene særlig grundig før det går i papirkurven.

Ellers er jeg enig i som det også skrives at jobbkarakterer ikke teller like mye alltid, og at det er også noe som heter overkvalifisert. Utgangspunktet i denne tråden var en som allerede var tungt inne i naturfagene, da virker det som det er videre studier som er planen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...