Gå til innhold

Matee, fysikk, kjemi og biologi samtidig. Noen?

Isildur

Anbefalte innlegg

Går GK for tiden, men driver å lurer litt på hva jeg skal gjøre på VK1.

Har fått tilbud om å kunne ta alle realfagene (se topic), men må regne med en del selvstudier. Dette er jeg innstillt på, men lurer på om noen har gjort noe lignende her?

Fint om noen kan si noe om hvordan folk her opplevde det, hvis noen har gjort det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Jeg vet ikke om noen som har kjørt full realfagspakke. Selv har jeg 2FY (fysikk) og 2MX (matte) i år, og dette er de eneste fagene som krever at jeg jobber. Kjemi skal visstnok være ganske enkelt, i følge de jeg kjenner.

Du skal være ganske motivert for holde ut kun realfag, du må spørre deg selv om du faktisk har bruk for kompetansen og poengene de gir deg. Det er ingen grunn til å velge slike fag og lide seg gjennom skoleåret, bare fordi man får 1/2 realfagspoeng pr. fag ekstra. Da er det bedre å kose seg med et «jallafag» som politisk idéhistorie, og få en god (bedre?) karakter uten å arbeide seg i hjel.

Før sommeren valgte jeg realfagene fordi jeg hadde gode karakterer og for å ha muligheten til å velge relativt fritt blant høyere studier (f. eks ingeniørstudiet osv.). Jeg holder meg fremdeles flytende faglig sett, men har mistet all motivasjon og ser virkelig fram til et VK2 bestående av fag jeg liker - tanken på senere studier inneholdene matte og fysikk er fjernere enn noen gang.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du sikter til...

I mitt tilfelle er det vel slik at det liksom er en av de store interessene mine også... Jeg liker å jobbe med det...

Lurer rett og slett bare på om det blir FOR mye jobb, altså, at jeg ikke rekker med alt... Egentlig kan jeg ikke forestille meg det, siden jeg ikke har gjort lekser på 10 år. Trodde VGS skulle bli utfordrende, men har ikke blitt det til nå nei...

Lenke til kommentar

Ein eg kjenner tar i år 3MX, 3FY, 3Kje på skulen og 2Bi hos privatist. Går greit, men ein må gjere mykje lekser.

GK er veldig greit. På VK1 og VK2 spørs det kva fag du tar.. Viss du tar 3MX og 3FY så må du nok gjere ein god del lekser på VK1 og endå meir på VK2, men spørs jo heilt klart kva karrakter du ynskjer... Mange som er motiverte, føl med i timane, interesserte i faget osv. vil kunne surfe greit inn til ein 4-er. Men viss du ynskjer 6 i karrakterboka må du nok jobbe ein del, dersom du ikkje er heilt spesiell då.

Viss du ikkje gjer lekser på GK, så trur eg kanskje at matte, fysikk, kjemi og biologi kan bli ein litt tøff overgang. I alle fall viss du skal ha det på VK2 også. Då er eg redd du kjem til å jobbe litt for lite på VK1, og så blir det eit h.... på VK2...

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i det, kan jeg ikke tenke meg at det blir noe problem. Jeg har 3FY, 3MX og 3KJ, og det er faktisk de artigste fagene jeg har. Er mye mer motivert til disse timene enn "liksomfag" som religion og samfunnslære.

Jeg tipper du vil få en lett overgang til et vk1, dersom du ikke synes at vgs er utfordrende.

Lenke til kommentar
Viss du ikkje gjer lekser på GK, så trur eg kanskje at matte, fysikk, kjemi og biologi kan bli ein litt tøff overgang. I alle fall viss du skal ha det på VK2 også. Då er eg redd du kjem til å jobbe litt for lite på VK1, og så blir det eit h.... på VK2...

Er vel ikke det at jeg ikke er motivert til å gjøre dem eller noe, er vel bare at jeg gjør alt på skolen?

Ser ikke noen grunn til å gjøre noe mer enn det man trenger for å få 6?

Skjønner jo at det blir mer å gjøre da man "spesialiserer" seg...

Veldig delte meninger her da, får vel tenke mer på det før jeg bestemmer meg...

Lenke til kommentar

Å kjøre det løpet tror jeg kommer til å bli tungt. For min del holder jeg nå på med 3MX, 3FY og 3KJ. Synes matta var værst i andre klasse, mens den går veldig greit i år. I fjor gikk fysikken nokså greit, men i år er det skitvanskelig. Kjemien var latterlig lett i fjor, og byr ikke på store problemene i år heller.

Imidlertid er det ganske mye jobb med det når man har det i tillegg til de andre fagene, og jeg begynner å bli helt sjukt skolelei. Har planer om å søke meg til VK1 Transportfag neste år selv om jeg kan komme inn på medisin hvis jeg vil...

Lenke til kommentar

Er vel ikke det at jeg ikke er motivert til å gjøre dem eller noe, er vel bare at jeg gjør alt på skolen?

Ser ikke noen grunn til å gjøre noe mer enn det man trenger for å få 6?

Skjønner jo at det blir mer å gjøre da man "spesialiserer" seg...

Veldig delte meninger her da, får vel tenke mer på det før jeg bestemmer meg...

Nei, meiner sjølvsagt ikkje at du skal gjere meir enn du må!! ;)

Og viss du er motivert så går nok det heilt fint å ta alle dei faga, men mitt poeng var at for nokon (!) så er overgangen frå GK til VK1 litt stor (og kanskje endå meir til VK2). Du føler deg motivert og går flittig i gang med leksene (som ikkje er så veldig mykje), men sidan du ikkje er van med å gjere lekser så går ein kanskje lei...

Men det er jo umogleg å sei kva som gjeld i ditt tilfelle... alle er jo forskjellege...

At du får gode karrakterar utan å jobbe noko særleg tyder jo på at du har gode moglegheitar til å klare alle faga. Sidan du seier du liker faga så er mitt råd at du prøver alle. Du kan jo kanskje "hoppe av" undervegs, kutte eit fag dersom du "møter veggen".

Men ein gong til, mitt råd: Vel alle faga! Landet treng realistar! :thumbup:

Edit: eit par tastaturbommertar... det er sikkert fleire

Endret av BA1
Lenke til kommentar
Å kjøre det løpet tror jeg kommer til å bli tungt. For min del holder jeg nå på med 3MX, 3FY og 3KJ. Synes matta var værst i andre klasse, mens den går veldig greit i år. I fjor gikk fysikken nokså greit, men i år er det skitvanskelig. Kjemien var latterlig lett i fjor, og byr ikke på store problemene i år heller.

Imidlertid er det ganske mye jobb med det når man har det i tillegg til de andre fagene, og jeg begynner å bli helt sjukt skolelei. Har planer om å søke meg til VK1 Transportfag neste år selv om jeg kan komme inn på medisin hvis jeg vil...

Veldig mange som seier det du seier her.

Spesielt at 3FY er veldig vanskeleg, og at kjemien stort sett er grei.

Matten er det kanskje delte meiningar om. Sjølv synes eg mattene er vanskeleg, men går greit. Veit ikkje kva som er på 2MX og kva som er på 3MX, men trur 3MX er litt lettare enn matten eg har no, så då klarer du den sikkert :)

Lenke til kommentar
Det er vel ingen videre utdanning som krever biologi vel? Det var ihvertfall det jeg fikk opplyst når jeg var på skole-messe for 4 uker siden. :dontgetit:

Må forresten nevne at viss du vil studere i utlandet, så er det veldig mange plassar dei krev 2BI trur eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...