Gå til innhold

Nesten lydløse "knitre lyder" fra skjermen min....

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på om andre har dette *problemet*...;

Jeg er den lykkelige eier av en 22" VisionMaster fra Iiyama - fabelaktig skjerm når det skal sies...Vel, usikkerheten min stammer fra at av og til hører jeg små knitrelyder fra baksiden av skjermen. Det er vanskelig å beskrive dette, men det nermeste jeg kan tenke meg er de lydene som kommer fra TV'en når den skrus av - men ikke på langt når så mye og støyete, et par i blandt....små "elektriske" lyder...

Jeg tror kanskje dette kan komme av at skjermen er en 22" - altså det blir endel varme utvikling og noe utvider seg...

Er det noen andre som har oppdaget / erfart dette?

hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De knitrelydene du referer til har jeg også i mine 2stk. 21". Noen ganger er lyden så vemmelig, at jeg tror skjermen(e) er i ferd med å ryke. Jeg har ingen forklaring på dette. Jeg tror også at det er varmegang i komponentene.

Hvis du skal støvsuge skjermen innvendig er det noen forholdsregler du burde ta.

Husk da at skjermens tyngdepunkt ligger i fronten, slik at ikke hele saken går i gulvet når du fjerner baklokket.

Husk at det fortsatt er høyspenning i komponentene selv om nettkabelen er trukket ut av veggen. Du skal spesielt passe deg for den tykke kabelen med en sugekopplignende gummipropp som er festet på bilderørets bakside. Følger du denne kabelen ned til hovedkortet vil du se et annet område med komponenter som du skal passe deg for høyspenning.

Innenfor baklokket vil du mest sannsynlig finne nye deksler/lokk av metall som du må fjerne for å komme inn i det aller helligste. Hold orden på alle skruene som du fjerner.

Trykkluft på boks for å fjerne støvet er en delvis bra løsning. Trykkluft på boks koster en hel formue. Jeg vil heller anbefale deg å bruke en støvsuger med plastmunnstykke. De fleste støvsugere blir levert med et gummi/plastmunnstykke som er formet som et rør. Har du ikke dette, kan du tape metallmunnstykke med isolasjonstape. Deretter finner du frem en ubrukt malepensel som er ca 30-50mm bred. Myk bust er absolutt en fordel. Bruk også isolasjonstape på metallet som busten er festet til. Så er det bare å "fyre opp" støvsugeren å pensle støvet av komponentene. Jobb med en lett hånd, og ikke press penselen mellom komponentene.

Dette er den eneste på man får fjernet støvet på skikkelig. For de som har bil, og prøvd å vaske bilen ren med en høytrykksspyler, har sikkert erfart at dette ikke blir rent, før man har beveget på møkka med en svamp. Det samme blir resultatet med trykkluft på boks.

DETTE GJØR DERE PÅ EGET ANSVAR. HUSK FOR ALL DEL OG TREKK UT KONTAKTEN FRA VEGGEN.

Lenke til kommentar

Takk Veslemøy for særdeles godt svar - "godt" å høre at andre vet og har hørt hva jeg snakker om...

Skal prøve dette en dag jeg får mot til det... :smile:

Jeg bare tenker på; det må jo unektlig krible litt i magen når en slår på skjermen første gang...vet ikke om jeg tørr dette...

Jeg har lest (et eller ennet sted) at skjermen inneholder høy spenning (ikke høyspenning) nesten 24 timer etter den er frakoplet nettet og at den karamellen den eventuelt serverer ikke er særlig fristende...

Ok, takk for gode svar

Hilsen

Lenke til kommentar

Hyggelig med tilbakemldingen. Noe av dette har jeg skrevet tidligere, så det ble litt klipp og lim.

Jeg fikk vel egentlig ikke sagt at "knittringen" fortsatt er der. Uansett er det av sikkerhetsmessige årsaker greit å gjøre rent i monitoren minst en gang i året. Det samme gjelder tv-apparater også.

Hvis du føler deg usikker kan du jo ta en telefon til Infocare.no

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed fra en på telehuset at skjermen burde stå uten strøm minst en uke for å være HELT sikker på at der ikke ville være no farlig strøm igjen.

Han himla med øynene når jeg fortalte at jeg hadde allerede åpna den etter en lang natt uten strømledning i.

Konklusjon: Vær veldig forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...