Gå til innhold

Bygge HTPC -Hvor kraftig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en HTPC. Men jeg er veldig usikker på hvor mye maskinkraft en HTPC trenger!

Dette jeg har tenkt til å bruke den til er:

• Opptak fra TV
  • Spille av DVD, divx o.l.
  • Spille av musikk

Burde jeg ha skjermkort og tvkort seperat, eller kjøpe et kombi-kort?

Trenger jeg mye CPUkraft, er Sempron 2200+ nok?

Hvor mye minne trenger jeg? Burde det være raskt?

Er det vanlig å ha dvd-brenner eller bare dvd-spiller?

Er det noe spesielt jeg burde tenke på dersom jeg ønsker en stille pc?

Burde jeg ha en rask hdd?

På forhånd, takk...

Og ett spørsmål til:

Hvilke fordeler har man med å bruke et kabinett som dette? (Det jeg i hovedsak hadde tenkt til å bruke...)

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Skjermkortet trenger ikke å ha de heftigste spesifikasjonene da video-ut biten er så og si lik på alle de nyere skjermkortene. Mange, bl.a PcWorld, mener at Nvidia ligger et lite hestehode forran Ati når det gjelder denne biten. personlig bruker jeg Ati, men det er av andre hensyn.

Noe jeg ville prioritert høyt var et eget tv-kort. De rimeligste tv-kortene komprimerer videodataene ved hjelp av prosessoren på hovedkortet, mens de litt dyrere løsningene har egen maskinvare som tar seg av jobben. Dermed avlaster man systemet. I tillegg bør tv-kortet støtte funksjoner som time shifting, MPEG 1, 2 og 4 enkoding, og ha gode opptaksmuligheter. Kort som Leadtek WinFast PVR2000 eller bedre vil være å anbefale.

En Sempron 2200+ vil etter mitt syn være et minimum. Jeg ville heller ha investert et par hundre kroner mer i en bedre prosessor. Du vil ikke angre på det i ettertid.

Når det gjelder minne ville jeg ha satt 384MB som minimum.

Når det gjelder hdd, er det fordel å ha raske, store disker, som gjerne i tillegg er forholdsvis lydløse (eventuellt en raptor som systemdisk og heller noen større tregere disker til lagring av film). Størrelsen på diskene avhenger av alt fra behov til hva lommeboka klarer. Jeg ville også ha investert i en DVD-brennersom støtter flere formater. Dermed vil man kunne forevige opptak "for alltid", og i tillegg ha muligheten til å spille opptakene av på andre pc'er/dvd-spillere. Dersom du velger å se bort i fra dvd-brenner, ville jeg i det minste ha investert i en dvd-rom. Slik at du får muligheten til å spille av dvd filmer.

Lydkort avhenger av hvor sensitive ørene dine er. Personlig foretrekker jeg å legge i et par hundrelapper i et lydkort. Man får i dag gode lydkort for en 400-500 kr. Mange hovedkort leveres i dag med gode lydkort integrert. Et slik bør også være et reelt alternativ. Pass på at lykortet har CD-in kontakt eller tilsvarende da enkelte tv-kort krever denne kontakten for å få lyd...

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Skjermkortet trenger ikke å ha de heftigste spesifikasjonene da video-ut biten er så og si lik på alle de nyere skjermkortene.

Men vil dette skjermkortet virke?

Vil gjerne holde kostnadene på det absolutt minimum, skjønner du! Har en bror og stefar som skal med på dette, og broren min er ihvertfall ikke villig til å betal mye :roll:

Men jeg vil ikke sette opp noe som ikke blir orntlig...

EDIT: Det er snakk om å kjøre på en pc, ikke prosjektor. Så det går vel ikke over 800x600 oppløsning?

Jeg har tenkt på dette kabinettet, men det står at den trenger "TFX" strømforsyning. Men dersom jeg går på mamoz, der jeg skal kjøpe alt det andre, har de ikke "TFX"-psu'er... Har standaren flere navn?

HTPC2.txt

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...