Sjøbanan Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei. Jeg skal få meg en Bærbar pc. Men selfølgelig må jeg ha trådløst netterverk da jeg lurte på om noen hadde en bilig men bra router eller en router som dere anbefaler. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 http://barbara.no/art.php?artikkelid=3188 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) sjekk her Endret 18. november 2004 av eddielie30 Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) http://barbara.no/art.php?artikkelid=3188 Problemet er at disse anbefalingene er basert på tester som er utført april 2004! Dessuten synes jeg at Linksys'en er mindre vakker, knall blå som den er selv om det selvfølgelig ikke har så mye å si. Er på samme jakt som trådstarter og har tenkt på følgende: SMC Barricade Wireless G 54, USB print server - 950,- Gode test i PCPro i sommer, men noe dyr. SMC Barricade G 54, uten printserver - 695,- Gammel modell? CNet Wireless-G Router 54 - 695,- CNet ikke helt optimalt? Asus Wireless Router 54, print server - 895,- Gode tester, men noen kresen på kort, men fikses med oppdatering av firmware i følge forumet. Tips?? Endret 18. november 2004 av MaxCPU Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Lenke til kommentar
Sjøbanan Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Takk for alle svarene til nå Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Linksys WRT54GS med Alchemy firmware fra Sveasoft. Med en slik kombinasjon får du en router i Proffklasse som du egentlig måtte ha betalt over 2000 kroner for. (WRT54GS koster bare 900 kroner + 20$ for en Alchemy firmware) Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Aksesspunkt gir deg kun trådløs tilgang til ett nettverk, mens en trådløs router også gir deg tilgang til internett. Så med andre ord, har man router i sitt aksesspunkt kan man gå på nett uten at man er avhengig av en server eller egen oppringning til dette.. Vil jo også minne om at enkelte leverandører av adsl ikke har oppringning. Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Aksesspunkt gir deg kun trådløs tilgang til ett nettverk, mens en trådløs router også gir deg tilgang til internett. DANG! Det er da feil det! Du kan gå på nett med et aksesspunkt! Et aksesspunkt kobles til modem, så kan du koble deg trådløst til aksesspunktet. Og gå på internet En trådløs router har flere funksjoner. Den oppererer som switch, har brannmur og mange andre egenskaper. Blant annet som regel fysiske ethernet porter. Men jeg kan ta feil her, såklart... har aldri hatt et aksesspunkt. Men synes bare det høres logisk ut. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ikke sats på D-Link Di-624. Den har jeg og den er det bare tull med: Sjekk linken under: D-Link DI-624 Lenke til kommentar
rornes Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Aksesspunkt gir deg kun trådløs tilgang til ett nettverk, mens en trådløs router også gir deg tilgang til internett. DANG! Det er da feil det! Du kan gå på nett med et aksesspunkt! Et aksesspunkt kobles til modem, så kan du koble deg trådløst til aksesspunktet. Og gå på internet En trådløs router har flere funksjoner. Den oppererer som switch, har brannmur og mange andre egenskaper. Blant annet som regel fysiske ethernet porter. Men jeg kan ta feil her, såklart... har aldri hatt et aksesspunkt. Men synes bare det høres logisk ut. Du har helt rett. I tillegg har router vanligvis NAT routing, osv. Ved å kjøre 2 stk routere koblet mot hverandre vil du få problemer hvis du er newbe. 2 aksesspunkt eller 1 router + flere aksesspunkt virker veldig bra. Konklusjon: Kjøp Router m/wlan hvis du ikke har router fra før, og aksesspunkt hvis du har, og skal bruke din nåværende router. Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Aksesspunkt gir deg kun trådløs tilgang til ett nettverk, mens en trådløs router også gir deg tilgang til internett. DANG! Det er da feil det! Du kan gå på nett med et aksesspunkt! Et aksesspunkt kobles til modem, så kan du koble deg trådløst til aksesspunktet. Og gå på internet En trådløs router har flere funksjoner. Den oppererer som switch, har brannmur og mange andre egenskaper. Blant annet som regel fysiske ethernet porter. Men jeg kan ta feil her, såklart... har aldri hatt et aksesspunkt. Men synes bare det høres logisk ut. Du har helt rett. I tillegg har router vanligvis NAT routing, osv. Ved å kjøre 2 stk routere koblet mot hverandre vil du få problemer hvis du er newbe. 2 aksesspunkt eller 1 router + flere aksesspunkt virker veldig bra. "NAT routing" hva mener du med det? Du får NAT til og høres ut som en routings-protokoll, men det er den ikke. NAT er en "rutbar protokoll" NAT = Network address Translation Det finnes 3 typer NAT: Statisk, dynamisk og "overload" Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 hehe, godt dere ikke skjønner hva jeg mener da, du kan ikke gå på nett med ett aksesspunkt med mindre nettverket dette er tilkoblet enten har router eller annen form for oppringing. Aksesspunkt kan ikke kobles til ett modem for å komme på nett, med mindre modemet har router eller annen form for oppringning. Og routere har ingen problem med å kobles sammen, komme helt ann på åssen router man snakker om det vettu Jeg er jo ikke helt fjern, konfer vel 5-6 routere om dagen eller noe, er jo tross alt jobben min Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Aksesspunkt kan ikke kobles til ett modem for å komme på nett, med mindre modemet har router eller annen form for oppringning. Feiil!!! hihi! Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Aksesspunkt kan ikke kobles til ett modem for å komme på nett, med mindre modemet har router eller annen form for oppringning. Feiil!!! hihi! Ok, da får du jo forklare åssen du klarer det da.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Ok, da får du jo forklare åssen du klarer det da.. Jobber du ikke med dette da? Du kan fint sette opp et aksesspunkt mot et modem som deler ut flere IP-er via DHCP hos ISP. Lenke til kommentar
rornes Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hva er forskjellen på akssesspunkt og trådløs router? Aksesspunkt gir deg kun trådløs tilgang til ett nettverk, mens en trådløs router også gir deg tilgang til internett. DANG! Det er da feil det! Du kan gå på nett med et aksesspunkt! Et aksesspunkt kobles til modem, så kan du koble deg trådløst til aksesspunktet. Og gå på internet En trådløs router har flere funksjoner. Den oppererer som switch, har brannmur og mange andre egenskaper. Blant annet som regel fysiske ethernet porter. Men jeg kan ta feil her, såklart... har aldri hatt et aksesspunkt. Men synes bare det høres logisk ut. Du har helt rett. I tillegg har router vanligvis NAT routing, osv. Ved å kjøre 2 stk routere koblet mot hverandre vil du få problemer hvis du er newbe. 2 aksesspunkt eller 1 router + flere aksesspunkt virker veldig bra. "NAT routing" hva mener du med det? Du får NAT til og høres ut som en routings-protokoll, men det er den ikke. NAT er en "rutbar protokoll" NAT = Network address Translation Det finnes 3 typer NAT: Statisk, dynamisk og "overload" Riktig. NAT er en protokoll for å rute trafikk. Det jeg prøver å pressisere er at: Hvis du har 2 routere etterhverandre kan det fort gå krøll i forwarding eller aksess på portnivå, pga av du oppretter 2 segmenter i nettet + WAN utenfor Det er jo fult mulig å bruke DMZ modus på routeren, MEN, som jeg skrev tidligere, hvis du er newbe, så gjør det ikke mer komplisert enn det behøver å være. Bruke 1 router. Så bruker du heller ha flere aksesspunkt. Hvis du vil vite om mess i NAT router, søk rundt på forumet. Eller les her: NAT Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Ok, da får du jo forklare åssen du klarer det da.. Jobber du ikke med dette da? Du kan fint sette opp et aksesspunkt mot et modem som deler ut flere IP-er via DHCP hos ISP. Forskjellen på hva du snakker om og hva jeg snakker om er at jeg snakker om oppringte forbindelser, de du snakker om er f.eks BlueCom som ikke bruker oppringt forbindelse.. Får må du ringe opp en forbindelse må noen gjøre dette, enten så ligger det i modemet, som i noen av telenors modem, men da er altså dette ett modem med innebygd router.. Eller så må du gjøre det manuelt via pc'en, og da kan du altså ikke koble aksesspunktet rett i modemet, for der må du koble pc'en.. BlueCom bruker jo nærmes en lan til lan forbindelse og ikke lan til wan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå