Gå til innhold

"Importguide" som selges på qxl?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker kult det da....Er det noen som kan poste litt her da, selv om det er copyright saa har man "lov" til aa kopiere 10% til eget bruk...hehe Saa hvorfor ikke legge inn et par avsnitt, slik at man ser hvordan det er?

 

Frankie

Singapore

Du er i Signapore, tar du med hjem 2 stk wd2500jd hdds til meg, kan overføre nå hvis du vil.

 

*det kaller jeg import guide*

 

Og det kostet meg ikke 5 øre, bare 2 minutter kortere igjen av dagen her på jobben.

 

Men, seriøst, jeg er med å spytte inn 10,- .

 

Hvor mange er vi nå , 4-5 stk?

Lenke til kommentar
Du er i Signapore, tar du med hjem 2 stk wd2500jd hdds til meg, kan overføre nå hvis du vil.

 

*det kaller jeg import guide*

 

Og det kostet meg ikke 5 øre, bare 2 minutter kortere igjen av dagen her på jobben.

 

Men, seriøst, jeg er med å spytte inn 10,- .

 

Hvor mange er vi nå , 4-5 stk?

Ler, jeg bor her nede, er liksom ikke paa ferie...Saa det blir ikke saa lett aa ta med meg hjem to HDer....Men du, du sparer ca94kroner paa aa kjope den her i Singapore, pluss frakt saa er det mer enn den vil koste i Norge...Skal du fremdeles ha en ? :dontgetit:

 

Men tilbake til traaden her da, er det ikke noen som har et par utdrag som vi kan se paa da...? Hadde vert kjekt det da.

 

Frankie

Singapore

 

BTW: Er dette med tanke paa aa starte sitt eget import firma, eller kun import til seg selv?

Lenke til kommentar

Hva er vitsen og bestille en plasmatv som bruker månedsvis på turen fra Kina. På denne turen så har vel prisen synkt det tilsvarende som du sparte på å bestille den på et tidligere tispunkt :)

 

Denne importguiden er skrevet av en fyr som driver et forum angående import. Skal vær seriøse greier. Personen som selger det på qxl skulle visst være hans bedre halvdel (mener jeg å huske han skrev).

 

Uansett. Dette importgreiene er ikke noe for folk med lite penger. Du må vær villig å tape også, ikke f*** om det er like sikkert å bestille fra østen som det er å bruke Norske websjapper.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen og bestille en plasmatv som bruker månedsvis på turen fra Kina. På denne turen så har vel prisen synkt det tilsvarende som du sparte på å bestille den på et tidligere tispunkt :)

 

Denne importguiden er skrevet av en fyr som driver et forum angående import. Skal vær seriøse greier. Personen som selger det på qxl skulle visst være hans bedre halvdel (mener jeg å huske han skrev).

 

Uansett. Dette importgreiene er ikke noe for folk med lite penger. Du må vær villig å tape også, ikke f*** om det er like sikkert å bestille fra østen som det er å bruke Norske websjapper.

Jeg er enig i det du sier, de aa starte sin egen import bedrift krever sitt. Jeg for min egen del har satt en minstepris paa 50.000 kroner.

 

La oss ta et eksempel. Du har bestemt deg for aa starte et eget firma i Norge som skal selge et produkt, dette kan vi kalle Produkt A. Videre har du kontaktet produsenten som f.eks er i Kina. Du har ogsaa funnet ut at hvis du skal "prove" eller "teste" markede i Norge saa trenger du minst 100 enheter. Siden det er kun snakk om 100 enheter (egentlig ganske lite) saa vil du faa en stykk pris inkl. rabatter paa 120kroner (regnet fra kinesisk enhet til norsk krone).

 

Tja, saa langt saa bra. Enkelt? Ja...Nei ikke helt. Naa maa du nemli kontakte en ekspeditor som kan frakte alt dette for deg til Norge, her har du to valg. Enten en stor norsk ekspeditor som f.eks DFDS-Tollpost, eller du kan velge en internasjonal partner som DHL. Det beste er aa velge en norsk ekspeditor som har kontor i det landet eller byen du skal faa varen ifra.

 

Tilbake til godset vaart som skal sendes, kun 100 enheter, og siden dette er klokkeradio saa faar alle plass paa en pallet (det vi akller for en palle paa godt norsk), saa denne vil ta opp ca 1kubikkmeter hvis du sender med ship saa gaar man utiofra storrelsen paa det du skal sende, sendes det med flyfrakt spiller ikke storrelsen noe rolle, men vekta gjor).

 

La oss gaa utifra at det vil koste rundt 1000 kroner aa sende denne pallen med gods fra Kina til Norge (jepp naa er vi realistiske, har sjekka priser paa ships frakt en god stund). Hvis du ikke er saa heldig aa bo nerme Oslo-Kolbotne saa maa du regne ekstra kostnader med aa frakte dette fra Toll-terminalen paa Kolbotne (her kommer det meste av all import til Norge). Saa si at du bor i Kristiansand eller enda lenger vekk saa regn ihvertfall rundt 1500-2000kroner ekstra i frakt tillegg.

 

Vel, du vil vel gjerne ha litt forsikring paa det du skal importere, saa her har du igjen to valg et norsk firma, eller internasjonalt. Du velger, naa er jeg ikke sikker paa om det gjelder samme pris for eksport som import, men hvis den gjor det. Utifra tall fra 2002 saa vil det koste deg ca 800-1000kroner aa forsikre en godsforsendelse som har en total verdi paa 35.000.

 

Saa naa har vi folgende:

100stk a 120kr stk

+ utenlands frakt: 1000kroner

+ innelands frakr: 2000kroner (avhengi av hvor duy bor)

+ toll/import avgift (denne er ca regnet til 4kr pr enhet) 400kr

+MVA (24%)

=======================

Totalt: 19096kr/100=190.96kr (Total pris, samt utregnet stk pris)

 

Som dere kan se saa vil prisen gaa fra 120 til 190kr pr stk.

 

Naa er det tid for aa gjore litt business, forst maa du dekke direkte kostnader av det du skal selge, saa du kan IKKE selge produktet for mindre enn 190kroner, og helst skal du tjene en slant. Her kan du ta med ditt livsopphold, har du homebusiness, saa maa du finne ut hva det koster deg aa ha firmaet hjemme osv.

 

Men la oss si at du trenger minst 50kroner for aa "tjene" noe, for aa ikke tenke paa at det skal vere verdt stresset for deg. 190+50=230*1.24=285.2kr

 

Saa fra 190kr saa vil du selge produktet ditt for 285kroner inkl. mva. Du vil da sitte igjen med en fortjeneste paa 50kroner, selv om du selger produktet for 285kroner saa skal 24% gaa til mva-kontoen for din bedrift.

 

 

Det er mulig jeg har glemt et par ting her, men dette var bare en "light weight" guide. Saa ta den med en smule salt, eventuelt kom med tilbake melding.

 

For aa ikke snakke om alt papir arbeidet du maa utfore. Det er stress men har du faatt teken paa det og har penger til det saa er det bare fantasien din som setter grenser for hva du kan holde paa med.

 

Hjalp denne mini-mini-guiden for noen her eller har jeg slost med min nattesovn (er snart 04:30 paa morgenen her i Singapore, jesp)

 

 

...Aa sende en vare fra kina med det tregeste som finnes tar egentlig ikke saa lang tid som du vil ha det til aa hoeres ut som ;) Tar rundt 1mnd aa sende gods med shipsfrakt fra kina (eller rettere sagt 30-45 dager).

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Virker kult det da....Er det noen som kan poste litt her da, selv om det er copyright saa har man "lov" til aa kopiere 10% til eget bruk...hehe Saa hvorfor ikke legge inn et par avsnitt, slik at man ser hvordan det er?

Kan du fortelle meg hvor i den norske åndsverksloven dette står?

 

Men angående privat kopiering så sier åndsverkslovens §12 følgende:

"§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, skulptur, billedvev eller kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed."

 

Så er det da å definere hva som er "privat bruk", men å legge ting ut på forum.hardware.no kan vel tvilsomt kalles privat bruk. Å gi en kopi til en kompis derimot er privat bruk.

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hvor i den norske åndsverksloven dette står?

 

Norges lover...

 

...

 

Så er det da å definere hva som er "privat bruk", men å legge ting ut på forum.hardware.no kan vel tvilsomt kalles privat bruk. Å gi en kopi til en kompis derimot er privat bruk.

Sorry, tenkte paa

§ 13.*(1) Enhver kan til bruk i egen undervisningsvirksomhet ved fotokopiering eller lignende fremgangsmåte fremstille eksemplar av utgitt verk samt gjøre opptak av verk som inngår i kringkastingssending, når han oppfyller betingelsene for avtalelisens etter § 36 første ledd. Verk av billedkunst og fotografi kan bare fotokopieres fra gjengivelse i bok, tidsskrift, avis eller lignende trykksak. Bestemmelsen gir heller ikke rett til å gjøre opptak av filmverk som må oppfattes som også bestemt til annen bruk enn fremføring gjennom fjernsyn, med mindre det i sendingen bare er benyttet mindre deler av verket.

 

 

Ser at jeg tok feil. Saa hvis jeg da heller ber om at noen da sender meg en PM saa kan det da sees mer som "privat" bruk.

 

Anyway, ser jo at jeg tok feil :hmm: jeg for nok bare lese litt mer for jeg sier noe. heh. :innocent:

 

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Så er det da å definere hva som er "privat bruk", men å legge ting ut på forum.hardware.no kan vel tvilsomt kalles privat bruk. Å gi en kopi til en kompis derimot er privat bruk.

Ser ut som du er flink med lover og slikt saa da hiver jeg inn to stykker her

 

Eksemplarfremstilling i arkiv, bibliotek og museer

§ 16.*(1) Kongen kan gi regler om rett for arkiv, bibliotek og museer til å fremstille eksemplar av verk for konserverings- og sikringsformål og andre særskilte formål.

 

og

 

Spredning av eksemplar

 

§ 19.*(1) Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens(2) samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen(2) på annen måte har overdratt.

 

Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet.

 

Kan ikke et forum se seg som et konservering og sikringsmaal (altsaa aa arkivere poster og meldinger for fremtidig bruk)?

 

Hva med spredning av eksemplar?

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...