Gå til innhold

Hvilket kabinett passer til mange disker?

wawa

Anbefalte innlegg

Unskyld at jeg er n00b, men jeg lurer bare på et par småting og trenger svar fort siden det bestilles i kveld..

Jeg vurderer dette hovedkortet: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301393&view=detailed

Er det et godt kjøp tror dere?

Jeg blir lett forvirret av alle de tekniske detaljene..

Og jeg lurer på hva dette betyr: 6 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA

Det står under overskriften "Totalt antall ekspansjonsspor".

Avhengig av hvor jeg leser vet jeg ikke om jeg vil ha muligheten til å koble 2,4 eller 6 SATA-disker på dette hovedkortet.

Hvis noen kan gi svar på dette fort, hadde det vært hyggelig.

Den andre tingen jeg lurer på er hvilket kabinett som vil egne seg for slik bruk (dvs. å ha opptil 6-7 disker koblet på det nevnte hovedkortet).

Er f.eks kabinettet http://komplett.no/k/ki.asp?sku=304689&cks=PRL stort nok til å holde et komplett system med så mange disker? Er 360 watt nok til å styre et slikt system? Hvilket kabinett vil best egne seg for en slik maskin? Jeg er totalt n00b på kabinetter og slikt, så jeg aner ikke om dette kabinettet vil passe.

Som sagt, det haster, så jeg håper jeg får svar fortest mulig.

På forhånd takk :w00t:

Endret av wawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, du kan ha max 10 harddisker på det hovedkortet, hvis du ikke skal ha tilkoblet cdrom eller noe annet som går på enten S-ATA eller IDE (S-ata tilkoblinger = tilkoblinger av disker som går på S-Ata grensesnittet, du må skille mellom dem og IDE harddisker)

Ok, det er 6 S-ata tilkoblinger (du kan koble til 6 S-ata disker, da det bare kan kobles en disk pr. s-ata tilkoblingspunkt)

det er 2xIDE tilkoblinger, da du kan koble 2 disker til hver ledig IDE tilkobling, så kan du koble på harddisker her også.

Håper dette var lett nok forklart, noen skyt meg hvis jeg har skrevet noe feil.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at bekreftet nøyaktig det jeg håpte og trodde var tilfellet angående dette hovedkortet. :thumbup:

Det jeg nå lurer på er om jeg i det hele tatt vil ha plass til mange (5 og oppover) disker i det nevnte kabinettet og om strømforsyningen som er inkludert er kraftig nok? Evt. hvilket kabinett vil passe for dette formålet (amd64, asus-hk, ram, skjermkort og mange disker)?

Lenke til kommentar
Det kabinettet du har valgt har plass til 10 3,5" harddisker. Du kan ha enda flere men da må disse plasseres i 5,25" brønnene. Tror det blir litt lite med 360W. Prøv Watt Calc og se hvor mye du sånn ca vil trenge. Tips: bruk anfdre ting som har 25watts forbruk da denne calcen bare kan ha opptil 4 hder.

norma_saw: De liker ikke dobbelposter heller......

var ikke meninga å dobbelposte, moderatorene liker ikke oftopic prat heller, så vi stopper her...:S

Lenke til kommentar
Vil dette kabinettet ha plass til så mange 3,5´ disker også? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=112013&view=detailed

Og er det kompatibelt med det nevnte Asus-kortet? Jeg spør siden det står "Støttet hovedkortformfaktor

Utvidet ATX (E-ATX)"

Mens det nevnte hovedkortet så vidt jeg vet kun er ATX (ikke ATX)

(det viste seg at det ikke hastet fullt like mye like vel;)

Det kabinettet har plass til totalt åtte 3,5" disker uten å bruke 5,25" brønnene.

Ekspansjon / Tilkoplinger

Totalt antall (frie) ekspansjonsbrønner 6 ( 6 ) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H

2 ( 2 ) x tilgang fra forsiden - 3.5" x 1/3H

6 ( 6 ) x intern - 3.5" x 1/3H

Hvis du ser på teksten ovenfor som er hentet fra spesifikasjoner for kabinettet ser du at det er plass til 2 hardisker m tilgang forfra (2 ( 2 ) x tilgang fra forsiden - 3.5") en av dise blir ofte brukt til floppy hvis du skal ha det. Så har du seks ledige brønner inni kabinettet som du kan putte seks harddisker i (6 ( 6 ) x intern - 3.5"). Dette blir da totalt åtte harddisker i 3,5" brønnene, men hvis du ikke har 6 dvd/cd spiller/brenner eller noe annet som tar opp en 5,25" brønn, kan du kjøpe overgang fra 5,25" til 3,5". Da kan du få opptil 14 harddisker, men ingen plass til floppy eller dvd/cd.

Eg vet ikke hva det vil si med Utvidet ATX (E-ATX).

Lenke til kommentar

Hei, og takk for all hjelpen jeg har fått. :)

Jeg spurte Komplett om E-ATX, fikk dette til svar:

"Hei.

Eatx er en annen plugg som man må bruke på litt anneledes hovedkort enn de vanlige ATX kortene. Men ja dette vil fungere på et vanlig hk med ATX plugg."

Gode nyheter med andre ord :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...