Gå til innhold

Klokking av P4 3,4 NW @ 4 Ghz?

Anbefalte innlegg

Mens jeg venter på potmetre fra Elfa..

Vcore_drop_under_load.jpg

Vcore i bios er 1.6. (Speedfan leser av 0,03V mer)

System er uklokket ( 17 x 200Mhz)

Første 'dip' er start av nettleser, den andre 'dippen' er start av mailprogram.

Ca midt på figuren startet torture-test (Prime 95), avsluttes rett før slutten av figuren.

Ved vcore satt til 1,7 i bios, og OC= 3.8Mhz, blr utslagene enda større, også prosentvis

i forhold til vcore. (Har sett 'dip' fra 1.7 til 1,47 under Prime 95).

mvh r.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom ikke nå lengre i klokkinga, men skal sjekke om at det ikke er NB som stopper meg!

Den passive ribben på NB holder ikke ved klokking. Jeg satte en vannblokk på denne, før det var den grisevarm; klarte ikke å holde fingeren på ribbene mer enn 4-5 sek.

Har desverre ikke noen resultater før/etter vannblokk på NB å vise til.

mvh r.

Lenke til kommentar

Hallo igjen,

Jeg har målt Vcore med multimeter (DMM) i kveld, med disse resultatene:

Bios:1,60

Speedfan: 1,63 (speedfan leser ca 0,03V mer enn bios)

DMM (idle): 1,46

DMM (load): 1,34 - 1,40

Bios: 1,70

Speedfan: 1,72

DMM (idle): 1,48

DMM (load): 1,44 - 1,48

Overklokk (FSB 225, 1:1)

DMM (load): 1,38 - 1,44.

1. Hvilke måling kan jeg stole på; DMM eller bios / speedfan ?

Hvis dere nå sier DMM; HK'et mitt må da undervolte noe seriøst ( 0,25V) ?

Ser også ut til at en økning i bios ikke gir seg særlig utslag på målt vcore heller :hmm: Hvis det slik at den korrekte (målte) spenningen ligger omlag 0,25V lavere enn bios/speedfan rapporterer, betyr det at jeg har mye mer 'å gå på ' i bios, la oss si opp mot 2,0V før jeg 'svir' prosessoren?

2. Spenningsfallet under load (Prime 95) er langt mindre enn det jeg trodde (og det som speefan, se over, rapporter), dette overrasker meg.

Kommentarer /synspunkter på disse målingene mottas med takk! (lurer egentlig på om jeg har målt på gale punkter på HK, skal legge ut et bilde på avlesningspunktene etterhvert).

mvh r.

Lenke til kommentar

Ser avataren din har kviknet til igjen Goophy, så litt sløy ut for litt siden :D

Har nå prøvd 3 forskjellige avlesningspunkter; loddepunktene på 2 slike 'kobberkveiler' rett over cpu-sokkelen, samt en mosfet (har alle punktene fra xtremesystems.org) og et vilkårlig punkt til jord (festeskrue til HK). Samme resultat på alle tre.

Skjønner ikke dette her.. kanskje målingene blir litt mer 'normale' etter modden.

(venter på post-pakke fra elfa)

mvh r.

Edit: Bilde

P4C800_Vcore_read.jpg

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Inrerresant tråd :yes:

Ser imdlertid ut til at det er gutta med P4 1,X cpu'ene som har klart å svi de.

Uansett, det blir ikke akktuelt å gå over 1,7V (tror jeg da .. :roll: )

Ad. 'kritisk grense' på 3,8; sikkert riktig dette, men da må man huske på at denne overklokken, under load, medfører seriøst fluktering i Vcore (i allefall på mitt P4C800 HK). Jeg håper (og tror) at denne 'grensen' kan flyttes oppover hvis man klarer å fore en stabil spenning til cpu, vi får se.

med en bra psu, og et litt bedre hovedkort så er ikke det noe problem sånn sett å få den stabil. Eneste spørsmålet er om cpu'en faktisk klarer stresset.. :)

Lenke til kommentar
Hallo igjen,

Jeg har målt Vcore med multimeter (DMM) i kveld, med disse resultatene:

Bios:1,60

Speedfan: 1,63 (speedfan leser ca 0,03V mer enn bios)

DMM (idle): 1,46

DMM (load): 1,34 - 1,40

DMM (load): 1,44 - 1,48

Overklokk (FSB 225, 1:1)

DMM (load): 1,38 - 1,44.

1. Hvilke måling kan jeg stole på; DMM eller bios / speedfan ?

Hvis dere nå sier DMM; HK'et mitt må da undervolte noe seriøst ( 0,25V) ?

Ser også ut til at en økning i bios ikke gir seg særlig utslag på målt vcore heller :hmm: Hvis det slik at den korrekte (målte) spenningen ligger omlag 0,25V lavere enn bios/speedfan rapporterer, betyr det at jeg har mye mer 'å gå på ' i bios, la oss si opp mot 2,0V før jeg 'svir' prosessoren?

2. Spenningsfallet under load (Prime 95) er langt mindre enn det jeg trodde (og det som speefan, se over, rapporter), dette overrasker meg.

Kommentarer /synspunkter på disse målingene mottas med takk! (lurer egentlig på om jeg har målt på gale punkter på HK, skal legge ut et bilde på avlesningspunktene etterhvert).

mvh r.

en cpu kan kansje overleve høy vcore, eller lav.. Men for guds skyld ikke en som går så enormt opp og ned.. :S

Lenke til kommentar

De avlesningspunktene (på bildet over) må være feil.

Leste av på coilen i det nordøstlige hjørnet ved cpu-sokkelen; dette ga omtrent det samme som speedfan/bios, men med langt mindre utslag (drop) under load, 'bare' 0,05V.

Den coilen nordøst for denne igjen er 12V, hvis noen har behov for å måle denne..

(mosfet rett under ramslot 1&2 er Vdimm, mosfet rett under ramslot 3&4 er 3.3v :cool:

mvh r.

Lenke til kommentar

Foreløpig rapport fra ' towards 4GHz' prosjektet mitt.

Har nå tatt droop-modden (ikke så lett som jeg trodde; loddepunktene var skikkelig små :cry: ) Men ser ut som det gikk bra. Vcore flukterer nå langt mindre enn før, faktisk så dropper vcore bare med 0,02V under load :w00t:

Sitter nå å primer på fsb 230 / 3,9Ghz ( før var 225 max) uten feil, har ikke prøvd høyere enda. (Vcore= 1,67 målt med mulimeter, cputemp=47 grader)

Jeg aner at 4Ghz nærmer seg :dribble:

Konklusjon så langt: droop-modden virker. (egentlig over all forventning)

..to be continued.

mvh r.

Lenke til kommentar

Bråstopp på fsb 230 / 3.91 Ghz. (at dama sprengfyrer i kåken hjelper jo ikke akkurat heller :thumbdown: )

Kommer inn i windows med 233 / 3,97 men Prime 95 feiler etter 1 minutt.

Mulig jeg hadde kommet et lite stykke til med HT og PAT skrudd av? Men jeg ser ikke poenget med det.

Men, er fornøyd med det, har tross alt passiv kjøling (og en frysen kjæreste..). Tror 4Ghz grensen passeres med et godt vannkjølingssett.

Konklusjon 2: Droop-modden ga meg ca 100Mhz <-- not bad for et enkelt inngrep.

Lenke til kommentar

Zalmann Reserator min venn..

Begynte å krype opp mot 50 grader mot slutten (2,5 liter, tar litt tid).

Økte vcore til 1,70 (fra 1,60) niks effekt. Satte et potmeter på den droop-modden, skal leke litt med den og se hva som skjer, men har ikke lyst til å gå over 1,70.

Prøver på nytt i morgen, når det forhåentlig er littt kaldere i huset. Da kommer en screenie av 4 ;)

edit: here we go:

4ghz.jpg

Stabilt ? nei...

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...