qwert Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Hva med WLAN? er det 802.11 b/g eller bare 802.11 b? (chip?) Jeg har faktisk 54Mbps kort på min gamle Toshiba, jeg tror nok jeg ønsker såpass også nå - innebygget. Når de skriver "DVD DUAL", er det da bare DVD/CD leser, eller brenner også? Når det gjelder WLAN sier www.ad.no at det er 802.11 b/g på den samme modellen som jeg lenket til hos PSData. Prislisten hos uk.asus.com sier det samme. For å være helt sikker kan man alltids maile PSData og spørre. ASUS har drivere til både Intel 2200BG, Intel 2100B og til sitt eget B/G-kort på driversiden for M6N, så dette er åpenbart noe som kan variere fra modell til modell. 'DVD DUAL' er (edit: i dette tilfellet - grusomt mye begrepsforvirring og gale specs. angående dette rundt omkring) en DVD-brenner som kan brenne både DVD+R(W) og DVD-R(W). (Som ikke må forveksles med DOUBLE-layer. DVD+RW Alliance valgte vel dette navnet nettopp fordi DUAL allerede var 'opptatt' av multiformatbrennerene.) ASUS bruker så vidt jeg vet bare optiske enheter fra Toshiba i sine bærbare, så jeg tipper det er denne. Edit: Skrivefeil. Endret 19. november 2004 av qwert Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 De bruker Dual Format for de som tar DVD+R og DVD-R. Dual Layer er de som tar DVD+R, DVD-R og DVD+R DL (To lags plater som er på 8.5GB) Og Intel kortet som er i min Netshop 1557 er Intel 2200BG kort Lenke til kommentar
MusicMaker Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bestillte Asus m6n (pentium M 1,6 Dothan - 512mb ram - 60 GB HD)hos PS-data i dag (fredag) til kr. 13014,- Spurte om det var Dual-layer brenner på den, og dette ble bekreftet av selger som sa at det dreide seg om den nye to-lagsbrenneren ja. Han opplyste til og med at de DVD-platene var ganske dyre ennå... Hvis dette ikke stemmer, går den i retur... PC-en ankommer mandag PS: Har lest en del om denne pc-en, og det meste er positivt. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 har en kompis med en dell inspiron 8600c, han har en wsxga+ skjerm(1680x1050) og er strålende fornøyd med denne! der kan du også sette inn en 60gb 5400rpm disk og fremdeles holde deg under 13'000. og som du nevte tidligere er det tilbud på 2x256mb ram, men for 285kr så kjøper du 1x512 i steden og har muligheten åpen for oppgradering senere!, da er 76kr over 13'000 lapper... har også hørt det er lurt å ringe inn, er man heldig og treffer på en selger i godt humør og i tillegg klarer snakke for seg kan man få med seg litt ekstra ting til en litt mer rimelig penge! Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Jeg tror nok 1680x1050 blir litt for smått for meg, når man kommer litt oppi årene vil dette ha betydning. Sønnen min hadde en Inspiron 8000 en gang, den var nokså stor og tung å dra med seg. Likevel, den var glimrende som erstatning for bordPC. Junior byttet den ut med en IBM X24 (ultrabærbar), mens datteren min overtok Inspiron. Hun byttet ut bord-PC når hun fikk den (hun har ikke så avanserte behov) - og sleper den ellers ikke rundt utenfor leiligheten sin. Ellers er den Inspironen bra, Linux går greit på den - men lokket synes jeg virket litt lite solid. Vet ikke om det var årsak til at skjermen måtte byttes en gang (hadde 3 års garanti så det gikk greit). Jeg trenger nok noe midt imellom disse, over 3kg er ut. Driver litt med slektsforskning og slikt, og har behov for å ta laptop'en med meg. Jeg har forstått det slik at Znote 4200 er samme maskin som Multinote cl56? I så fall er det en god nyhet for meg, har bl.a. funnet denne: http://www.flawless.dk/znote4200.php Ellers ser ASUS'en ut til å være grei nok, og det er t.o.m. et forum som omhandler ASUS og Linux. Slik det ser ut nå, er vel en av disse to mest sannsynlig valg for meg. Endret 20. november 2004 av IngerK Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Bestillte Asus m6n (pentium M 1,6 Dothan - 512mb ram - 60 GB HD)hos PS-data i dag (fredag) til kr. 13014,- Spurte om det var Dual-layer brenner på den, og dette ble bekreftet av selger som sa at det dreide seg om den nye to-lagsbrenneren ja. Han opplyste til og med at de DVD-platene var ganske dyre ennå... Hvis dette ikke stemmer, går den i retur... PC-en ankommer mandag Har du hentet denne? Hvilken brenner stod i så fall i den, og hva synes du om WXGA-skjermen? Ser de har satt ned prisen en drøy femhundrelapp i dag. Vurderer å forsøke å lure IT-innkjøps-ansvarlig til å kjøpe en. Den er faktisk *svært* billig nå. Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Har du hentet denne? Hvilken brenner stod i så fall i den, ... Jeg lurer også på dette, fordi det på noen står DVD DUAL, mens på andre DVD+ / -RW Dual (jeg måtte hatt SXGA jeg da. ikke WXGA) Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Bestillte Asus m6n (pentium M 1,6 Dothan - 512mb ram - 60 GB HD)hos PS-data i dag (fredag) til kr. 13014,- Spurte om det var Dual-layer brenner på den, og dette ble bekreftet av selger som sa at det dreide seg om den nye to-lagsbrenneren ja. Han opplyste til og med at de DVD-platene var ganske dyre ennå... Hvis dette ikke stemmer, går den i retur...PC-en ankommer mandag Har du fått maskinen din nå? Har du litt mer opplysninger om den? Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Nå har jeg surfet rundt på nettet for opplysninger siden sist, jeg har bestemt meg for enten ASUS med SXGA+ skjerm eller Multinote CL56. Den første til 13.634,- hos PSdata, den andre til 12.595,- hos Multicom. Såvidt jeg kan forstå leveres den første med bæreveske og optisk mus. Jeg tror jeg skal få til Linux på begge. Egentlig har jeg nok mest lyst på ASUS'en, vet ikke helt hvorfor men PSdata har den ikke inne nå. Det virker nokså i det blå når de får den inn, datoen (ubekreftet) øker med ca. 1dg pr. dag Jeg kan riktignok få kjøpt den samme hos http://www.ad.no (Ødegaard), men da er prisen 16.287,40 - og da blir jo det en helt annen sak. Riktignok er frakt inkludert hos Ødegaard, de pleier også å ha bra service - men ellers er vel produktet det samme vil jeg tro. Er nok like før jeg bestemmer meg for en av disse to nå, er det noen som kan komme med det siste gode rådet til meg? Hva er det beste valget for meg, Asus M6N eller Multicom C56? Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Multinoten har vel 1400*1050 oppløsning, mens etter det jeg forstod hadde asusen en 15,4" skjerm og en annen oppløsning selvfølgelig. Jeg hadde tenkt å kjøpe en 15" med 1400*1050 oppløsning helt til jeg kikket på skjermen til en kamerat med denne oppløsningen. Jeg bruker briller til daglig, og selv med disse ble det vanskelig for meg å kikke lenge på denne skjermen. Bare et tips ettersom du sa du var litt "oppi" årene og synet ikke er hva det engang var. Lykke til iallefall! Edit: For mine øyne virker en 15,4" med 1200*800 oppløsning utmerket, men som så mye annet er det smak og behag. Endret 28. november 2004 av Bullit Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Begge er 1400x1050 oppløsning (SXGA+). De to bør være svært like i spesifikasjoner, tror jeg. Jeg mener jeg fortsatt skal takle den oppløsningen en stund til, håper det. Hvis ikke blir det vel mer utstrakt bruk av lesebriller ;-) Det finnes en Dell I8K i familien med omtrent den oppløsningen, går helt fint... Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Da er det jo greit Jeg bestillte akkurat ny pc med 1024*768 oppløsning, satser på at dette vil fungere greit. Sitter altfor mye foran pc`n og da er det i det minste fint å kunne se hva som står der. Har aldri sett noen av merkene med mine egne øyne, men det jeg har sett av bilder virker Asus`n som en smekker maskin. Men så er jeg svak for et pent design. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Noen som vet om det er andre forskjeller mellom CL56 Entry og CL56 Pro enn at Pro kan leveres med bedre innmat? Eller er det konstruksjonsmessige ting som også er bedre på pro-utgaven (skjerm-deksel el.l.)? Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har forstått det slik at det kun er prosessor/minne/disk som er forskjellig. Lenke til kommentar
amundsf Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har forstått det slik at det kun er prosessor/minne/disk som er forskjellig. Det er nok helt korrekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Compal CL56 er en grom maskin pakket inn i et deilig kabinett. Absolutt et alternativ du burde vurdere i den prisklassen. Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Må bare fortelle at det ble en Dell Latitude D600 tilslutt. Den fungerer helt fint med Linux, har installert Fedora core 3 på den. Da kan jeg velge oppløsning på skjermen opp til 1400x1050. Får suspend til å virke greit etter litt knoting med kjerne. Har også forsøkt Debian testing (Sarge) på den, det gikk også greit, men jeg fikk litt problemer med kjerne/suspend der så det får jeg se på en gang jeg har god tid. Så langt liker jeg maskinen godt selvom for lite USB-porter og manglende firewire er et klart minus. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg ville valgt asusen uten tvil, trodde ikke faktisk ikke de var så billige som dette... Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Asus'en fikk jeg ikke tak i, PSdata ser fortsatt ikke ut til å få den inn, ubekreftet levering om 20 dager - som før. Hos http://www.ad.no blir den jo betydelig dyrere, over 16.000. Jeg ville nok gått for ASUS hvis de hadde hatt den inne hos PSdata - eller om de hadde hatt en sikker leveringsdato før jul. Så dukket det opp en mulighet til å få en ny Dell med litt avslag, så da slo jeg til på det. Håper jeg blir fornøyd med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå