IngerK Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Jeg planlegger å kjøpe meg laptop igjen etterat min gamle Toshiba begynner å bli nokså sliten. Jeg kommer til å bruke den endel hjemme, men også ha den med meg iblandt. Derfor bør batterikapasitet være bra nok. Jeg ønsker en laptop med skjerm/grafikk som greier mer enn 1024x768, men noen spill-PC trenger jeg egentlig ikke. Tastaturet må være godt - og ikke for smått. Ekstern skjerm, docking osv. tror jeg neppe er nødvendig. OS og programvare ordner jeg selv. Etterhvert kommer jeg til å bruke den endel som erstatning for bord-PC. Den skal kjøre Linux. Her hjemme er det trådløst nettverk, og kjøper jeg ny bærbar nå skal det være innebygget. Så må jeg ha nok usb-porter, selvsagt. IR må jeg helst ha (men da trenger jeg ikke serieport). Har lest endel av det som er skrevet her om Aopen 1557 variantene, og litt om CL56 (ikke minst at noen mener den virker mer solid og gjennomført). Behøver absolutt ikke se fancy ut, hadde jeg fått tak i en brukt IBM som passet kravene mine hadde det vært topp, men de prises jo nokså høyt, da. Jeg ønsker andres erfaringer her :-) Inger Karin Endret 20. november 2004 av IngerK Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300593&cks=PRL http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302433&cks=PRL Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 ASUS M6N, kanskje? Dårlig produktinfo hos PSData, men mange lenker i denne tråden. Det finnes også masse informasjon tilgjengelig fra andre som kjører Linux på denne. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 600kr over din pris: http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...=nobsdlatit&v=d Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 For ordens skyld vil jeg gjenta: Jeg ønsker mulighet for mer enn 1024x768 oppløsning. Dette er et absolutt krav fra min side. Dessuten må jeg nok ha 512MB minne og 60-80GB disk. Såvidt jeg kunne se var begge Fujitsu Siemens Amilo maskinene med bare 1024x768 oppløsning, og Dell D600 kom fort opp i pris med høyere oppløsning. Der kan man jo heller ikke velge vekk OS'et, da. ASUS M6N skal jeg kikke litt mer på... Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du får d600 med sxga skjerm, men da må du opp på 13 600,- inkl. mva Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Du får d600 med sxga skjerm, men da må du opp på 13 600,- inkl. mva Joda, og jeg har sett endel på Dell. Har faktisk bra erfaring med Dell, junior hadde en Inspiron 8000 en stund, og datteren min bruker den nå. Fin maskin, kjørte også Linux som en drøm! For 13.600 ser jeg at det er mulig å få sxga-skjerm, men skal jeg ha f.eks. 80MB harddisk så blir det raskt mer. Likevel - egentlig ser den ganske bra ut :-) Må kikke litt mer på den også. I novembertilbudet får jeg jo med ekstra minne, men denne ser ut til å være 2x256 - det er jo et lite minus. Særlig hvis den bare har 2 minneplasser? Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hva med en G556E fra multicom. Trykk på linken på forsiden og velg den til 11.995,- mvh. Zetor;) Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Hva med en G556E fra multicom.Trykk på linken på forsiden og velg den til 11.995,- Joda, har såvidt sett på disse, men jeg har hatt inntrykk av at CL56 og Aopen 1557 har fått bedre kritikker her enn den? Og hva med Komplett notebook 410? Hvilken av CL56, Aopen 1557, Komplett 410 og Elitegroup G556E har best løsninger totalt sett? (Som sagt, krevende spill er uinteressant for meg, ellers ønsker jeg en GOD bærbar) Det er ikke så vanskelig å finne bærbare med gode nok specs, men mange av dem er nokså nye på markedet. Derfor greit om noen har erfaringer om hvilken løsning som gir "mest" for pengene - for meg. Lenke til kommentar
amundsf Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Selv vil jeg anbefalle en av disse. Samme PC'en som Whitebox CL56... Hvilken av de modellene kommer jo an på lommeboka. Multicom har etter min mening veldig god kundeservice, og den modellen er jo bare knall :!: Billigere er de enn Whitebox også. Eneste som er litt tungvindt er at man må sende mail for å få gjort om ting på PC'en. Syns du bør ta en titt i alle fall EDIT: Når det gjelder hvem av de modellene har vel Din Side i alle fall testet CL56, G556E og en av 1557 modellene. Så vidt jeg husker tror jeg CL56 mer eller mindre "vant" der. Men kommer vel sikkert litt an på bruken og da. Endret 18. november 2004 av amundsf Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Jo, jeg må tilstå at jeg synes CL56 ser fristende ut... Noen som har noe negativt å si om den? Noen som har noen kommentarer vedr. Komplett Notebook 410? Hvordan kommer Dell sin D600 ut i forhold til disse? Jeg bør nok ha med en CD-brenner på maskinen, selvom jeg ikke så ofte bruker den. DVD-brenner har jeg aldri hatt, men også det kan sikkert være nyttig... Batterilevetid setter jeg langt foran spillegenskaper for å si det slik. Lyden er ikke det viktigste for meg. USB-porter er alltid kjekt å ha. 2 kan vel gå, men bør helst ha 3 synes jeg. At maskinen virker (og er) solid vil være et klart pluss. Trådløst nett bør være 54Mbps nå synes jeg, (det er Asus WL300G aksesspunkt jeg har) Endret 19. november 2004 av IngerK Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 ASUS M6N, kanskje? Dårlig produktinfo hos PSData, men mange lenker i denne tråden. Det finnes også masse informasjon tilgjengelig fra andre som kjører Linux på denne. Jeg forsøker å finne litt mer ut av ASUS M6N fra PS-data, men det er ikke så enkelt. WXGA er det 1400X1050? Eller er det enda mer? Jeg er ikke så kjent med disse betegnelsene. Mer enn 1400x1050 blir antagelig litt smått for meg er jeg redd... Jeg ser på den maskinen som qwert har lagt lenke til, denne hos PSdata. Hva med WLAN? er det 802.11 b/g eller bare 802.11 b? (chip?) Jeg har faktisk 54Mbps kort på min gamle Toshiba, jeg tror nok jeg ønsker såpass også nå - innebygget. Når de skriver "DVD DUAL", er det da bare DVD/CD leser, eller brenner også? Skal man kjøpe ny bærbar synes jeg dette (bl.a.) er vesentlige opplysninger. Ellers kan det se ut som om endel bruker Linux på ASUS M6N, det er et opplagt pluss. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 WXGA, er det samme som en XGA (1024x768) skjerm, bare 'wide'. Du skal se etter en SXGA- eller WSXGA-skjerm. Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) WXGA, er det samme som en XGA (1024x768) skjerm, bare 'wide'. Du skal se etter en SXGA- eller WSXGA-skjerm. Takk, Cera - godt å vite. Det er jo SXGA jeg har sett etter før. Egentlig er vel ikke "wide" noen fordel for meg? I så fall er vel denne mer aktuell for meg - hvis det skal være ASUS. Endret 19. november 2004 av IngerK Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Jeg har en 1557 fra Netshop selv. 1400x1050 på en 15" flatskjerm er perfekt. så det er ikke noe problem. Godt å jobbe med bilder osv. (Det er en Radeon 9700 mobile kort på den) Den klarer faktisk å kjøre Half Life 2 ganske bra, men du setter ikke krav at det går an å spille på den. da klarer du deg nok med et enklere kort dog prisforskjellen mellom et enklere kort og det jeg har begynner å bli forsvinnende liten. Samme som min bærbare Denne er til rett under 13 000,- Jeg jobbet 3,5 timer aktivt med et GIS program som leser mye til fra disk før batteriet var tomt. noe jeg anser som bra. I tillegg er det en Centrino PC med stor hardisk greit med RAM 512. Så denne kan jeg sterkt anbefale. Kundeservicen hos Netshop er også veldig god. Angående whitebox som er billigere så har jeg en kamerat som sliter noe jævlig med de, så jeg vil faktisk anbefale prisforskjellen som er mellom netshop og whitebox bare pga av kundeservicen. EDIT: Skrivefeil... Endret 19. november 2004 av Gromit Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Aopen 1557 er sikkert en bra maskin, som jeg absolutt vurderer. Tror likevel det er et par problemer med den ifht. Linux, der suspend-problem antagelig er det viktigste for meg. En laptop som ikke vil sove er litt dumt :-( Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ja, det er bra sant. Du får spørre noen linux guruer for Linux har jeg ikke SNØRING på i hele tatt. og har ikke prøvd det på denne her. Men ved å lese bios updates fra Aopen. så hadde 1557 suspend problemer med Banias CPU. Det som er i bruk nå er jo Dothan. Lenke til kommentar
IngerK Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Ja, det er bra sant. Du får spørre noen linux guruer for Linux har jeg ikke SNØRING på i hele tatt. og har ikke prøvd det på denne her. Men ved å lese bios updates fra Aopen. så hadde 1557 suspend problemer med Banias CPU. Det som er i bruk nå er jo Dothan. Jo, du har kanskje rett - men disse egenskapene er vel kanskje knyttet til biosen? Jeg får kanskje spørre litt på news også. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 WXGA, er det samme som en XGA (1024x768) skjerm, bare 'wide'. Du skal se etter en SXGA- eller WSXGA-skjerm. Ikke helt. WXGA er 1280x800. Altså 30% høyere oppløsning enn XGA. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) WXGA, er det samme som en XGA (1024x768) skjerm, bare 'wide'. Du skal se etter en SXGA- eller WSXGA-skjerm. Ikke helt. WXGA er 1280x800. Altså 30% høyere oppløsning enn XGA. I prinsippet er det det samme...er en xga-skjerm som har blitt justert i og med den er "wide". Endret 19. november 2004 av Cera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå