Armitage2 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 har hybel på en høgskole og får dermed internett fra dem. I denne delen av studentbyen er vi koblet til en 10Mbit hub, som deretter går til skolens nett. Saken er den at jeg har fast ip, og jeg vil gjerne ha dynamisk. Sysadmin sa at vi fikk fast ip men at de ble bytta en gang i uka. Dette skjer altså ikke. Hvordan kan jeg få forandret ip-adressen min? Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Mulig dette kan ordnes av deg ved å skifte MAC-adr. på nettverkskortet... Husker ikke helt hvordan man gjør dette i windows, men sikkert noen andre på forumet som vet, evt. prøv et google-søk... Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Dere bruker sikkert DHCP med lease tiden satt til en uke, men dette betyr ikke att du får en ny IP hver uke. Så vidt jeg husker av hvordan DHCP virker er det er et par ting som gjør at det er slik, det ene er at når en vis del av lease tiden er utløpt vil maskinen oppdatere leasen, dermed vil leasen neppe få tid til å gå ut, og så lenge leasen ikke er gått ut vil du alltid få den samme adressen. Dersom du frigir adressen og venter lenge nok vil nok en annen maskin kunne snappe den opp. DHCP servere vil ofte pinge adressen før den lar en maskin få den, for å minske sjansene for konflikter dersom en annen maskin har tatt adressen, eller hvis DHCP serverens tabeller er feil(Dette kan skje hvis serveren har vært resatt eller tabellen er tømt, ved disse tilfellene vil DHCP serveren fylle inn tabellen igjen etterhvert som maskinene ber om utvidet leasetid), hvis serveren får svar på pingen vil den vite at noen har den. Uansett, det jeg prøver å si er at du kan prøve å frigi IP adressen på din maskin, sette den gamle IPen din som fast på en annen, og så få din maskin til å be om en ny IP adresse... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 mmm... hva er fordelen med å ha en dynamisk ip egentlig? Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ja, skjønner. Jeg ser at leasen er på tre dager, ble oppdatert i dag. Kan jeg heller forandre MAC-adressen? eller vil det da bli kræsj? Jeg fant ut hvordan man forandrer MAC-adressen, men ikke hva jeg skal forandre den til. Det er jo Hex. Hva skriver man som den nye MAC-en? Tusen takk for supre svar! Lenke til kommentar
rivfader_ Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 En annen løsning er jo å bruke et annet nettverksort (som da har en annen MAC-adresse, og vil få en annen IP-adresse). Tungvint løsning selvfølgelig, men hvis du absolutt vil ha en annen ip så Evt. kan du jo prøve å sette IP'en fast i samme IP range (men da KUN til en IP du vet er ledig, noe du kan finne ut ved å pinge noen forskjellige IP'er i rangen til hybelnettet) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 du kan endre MAC adressen ja. hvorfor ikke bare selv sette en ledig ip adresse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hvorfor vil man endre MAC-adresse? Hvorfor vil man endre sin IP-adresse? (Gitt av en DHCP-server..eller <grøss> manuelt). Trådstarter (og andre) bør ha en god forklaring... En god forklaring er f.eks. ikke at man ønsker å hacke seg inn på ett WLAN som benytter MAC-filtrering.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 det er ikke noe galt med bevisstgjøring om at MAC filtrering er en latterlig sikkerhetssperre og at ipnettverk ikke er sikrere enn at alle innen samme subnett fritt kan sette den ip'en de vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 det er ikke noe galt med bevisstgjøring om at MAC filtrering er en latterlig sikkerhetssperre og at ipnettverk ikke er sikrere enn at alle innen samme subnett fritt kan sette den ip'en de vil. Jeg synes du overdriver her, men jeg kan jo godt følge opp resonnementet ditt.. Det sikreste er å ikke være koblet til noe nett.. det være seg WAN, WLAN eller LAN. Dersom du kan bidra med en seriøs og velfundert begrunnelse for hvorfor man vil/har behov for å "tukle" med MAC-adresser hadde det vært fint.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 det var ikke noe resonement. det var et utsagn. MAC filtrering er en latterlig sikkerhetssperre da det å sniffe trafikken for å se hvilke MAC'er som kommer igjennom og så endre sin MAC-adresse, er trivielt. hvis du ikke tolker mitt svar som at jeg menes det finnes logiske grunner til å ønske å endre MAC adressa, så er vel ønsket om å få en ny ip mer enn god nok grunn? hvis du får et nytt nettkort og ikke har mulighet for å endre filteret i et MAC filter kan du ønske å endre tilbake til gammel MAC. det blir alltid en avveing mot det å endre nettverksknofigurasjon som aktivt bruker MAC adresse mot det å endre egen MACadresse Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Utgangspunktet var vel at trådstarter sa han ønsket seg dynamisk IP, og noen var nysjerrig på hvorfor, og hva fordelen med en dynamisk IP er. Trådstarter har ikke svart på det. Det er alltid mer interessant å diskutere et emne hvis man vet hvorfor. Ikke uvanlig at svaret kan bli mer relevant når man vet hva spørsmålet egentlig er. Geir Lenke til kommentar
arokh Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 det var ikke noe resonement. det var et utsagn. MAC filtrering er en latterlig sikkerhetssperre da det å sniffe trafikken for å se hvilke MAC'er som kommer igjennom og så endre sin MAC-adresse, er trivielt. hvis du ikke tolker mitt svar som at jeg menes det finnes logiske grunner til å ønske å endre MAC adressa, så er vel ønsket om å få en ny ip mer enn god nok grunn? hvis du får et nytt nettkort og ikke har mulighet for å endre filteret i et MAC filter kan du ønske å endre tilbake til gammel MAC. det blir alltid en avveing mot det å endre nettverksknofigurasjon som aktivt bruker MAC adresse mot det å endre egen MACadresse Øh, hvorfor er det en latterlig sikkerhetssperre? Er mange som ikke vet hva en MAC addresse er. Det er latterlig enkelt å implementere, så hvorfor ikke bruke det? Kan aldri få nok sikkerhet. Selv om du finner en måte å endre til en tillatt MAC addresse så vil det jo finnes to maskiner med samme MAC addresse, og routinga vil ikke fungere skikkelig. Man kan heller ikke sniffe på en switch med mindre man bruker ARP spoofing, og enhver dyktig it-ansvarlig vil kunne se denne trafikken og finne synderen. Lenke til kommentar
Daemon Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Selv om du finner en måte å endre til en tillatt MAC addresse så vil det jo finnes to maskiner med samme MAC addresse, og routinga vil ikke fungere skikkelig. Endring av MAC addresse vil ikke påvirke routing, ettersom MAC ligger på lag 2 og er kun "unik" i det enkelte broadcast domain. En router bryr seg ikke om MAC addresser når den skal route pakker. Den bare innkapsler IP pakkene i frames som inneholder MAC source og destination address, hvor MAC source blir byttet ut med routerens egen MAC addresse istedenfor avsenderens addresse. Ergo; MAC blir unikt kun i det enkelte broadcast domain. Endret 19. november 2004 av Daemon Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 mmm... hva er fordelen med å ha en dynamisk ip egentlig? Fordelen med dynamisk IP er at du bare kan plugge maskinen til nettverket og være på nett uten å måtte stille inn noe som helst, et -must- for de fleste mindre datakyndige personene i verden (og det er mange av dem Lenke til kommentar
Daemon Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Også en fordel for IT administratorer. mindre jobb å sette opp og drifte. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 mmm... hva er fordelen med å ha en dynamisk ip egentlig? Fordelen med dynamisk IP er at du bare kan plugge maskinen til nettverket og være på nett uten å måtte stille inn noe som helst, et -must- for de fleste mindre datakyndige personene i verden (og det er mange av dem Men nå har de vel allerede DHCP virker det som, så han får en adresse dynamisk og behøver ikke stille inn noe. Eller misforstår jeg noe? (Nettverk er ikke min spesialitet.) Han var bare, av en eller annen grunn, ikke fornøyd med den IP adressen han har fått tildelt, og ville ha en annen, evt at den skifter jevnlig. Hva er fordelen med det? Geir Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 mmm... hva er fordelen med å ha en dynamisk ip egentlig? Fordelen med dynamisk IP er at du bare kan plugge maskinen til nettverket og være på nett uten å måtte stille inn noe som helst, et -must- for de fleste mindre datakyndige personene i verden (og det er mange av dem Det er da ingen motsetning mellom DHCP og fast ip-adresse! Og hvis man har fått beskjed om at ip-adressen har en lease-time på en uke, så impliserer jo det at man får ip fra dhcp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Se der ja.. Her kom det noen mer velfunderte svar. Men trådstarter har jo ikke kommet med en god begrunnelse på hvorfor han vil tukle til MAC-adressen for nettkortet sitt.. eller hvorfor han ikke liker den IP-adressen han har fått tildelt. Dersom han vil ha en fast IP-adresse foreslår jeg at han setter opp en egen dedikert server..*kjøper eget* ASDL-abo.. *kjøper* seg ett domene.. og håper at den IP'n han da også blir *tildelt* er en tallkombinasjon som faller i smak.. Eller så kan han lære seg å sette opp en router med DHCP og la denne tildele IP'er i en range som faller mer i smak..i sitt eget lille lokale nett.. hvor router "masker" den IP'n høgskolen/leverandør tildeler.. Edit: La til noen presiseringer. Endret 19. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 hva i all verden har hans motivasjoner for ipskifte med de mulige løsningene å gjøre? det siste han skal gjøre er å sette opp sin egen dhcpserver for dette nettet. det er vel gjerne hans eksterne ip som er problemet, så hva han selv gjør bak denne er vel komplett irrelevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå