Gå til innhold

Digitalkamera til ca. 2000 DKr.

Anbefalte innlegg

Hej. Jeg er paa udkig efter et digitalkamera til omkring 2000 DKr. Jeg har forelobigt kig paa folgende:

Nikon:

- Coolpix 3700 (1300 DKr.)

- Coolpix 4100 (2040 DKr.)

- Coolpix 4200 (2129 DKr.)

Olympus:

- µ[MJU:] 410 Digital (2160 DKr.)

Canon:

- PowerShot A85 (1999 DKr.)

- IXUS 30 (2279 DKr.)

Jeg er meget i tvivl om, hvilket jeg skal vaelge, men haelder nok mest til Canon Powershot A85 eller Nikon Coolpix 4100/4200. Storrelsen paa kameraet er ikke saa vigtig - hellere en god billedkvalitet.

Med andre ord - jeg vil meget gerne horer om erfaringer med ovenstaaende. Ogsaa gerne andre foreslag, hvis jeg har overset et eller andet fantastisk kamera til ca. 2000 DKr.

Tak for hjaelpen.

-Henriette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et A95, og er godt fornøyd med det. God bildekvalitet og ikke minst mulighet for manuelle innstillinger.

A85 er ganske likt - men det har en mindre bildesensor (for liten i forhold til antall megapixler, spør du meg), og det har betydning for hvor mye støy man får på bildet. Var jeg deg ville jeg derfor ha gått for A75 eller A80. A75 har like stor bildesensor, men færre megapixler, dette kameraet er også billigere. A80 har like stor bildesensor som A95, og A80 er et bedre kamera enn A85 (modellnumrene til Canon er ganske forvirrende).

De andre kameraene har jeg ikke erfaring med, men jeg tror bare det er på Canon-modellene du har mulighet for manuelle innstillinger, noe man på sikt ofte vil sette stor pris på.

Lenke til kommentar

Peronlig er jeg veldig fan av Nikon-kameraene, spesielt Coolpix 4200 som jeg synes gir flotte farger og gode bilder. Ikke er det spesielt stort heller, i motsetning til Canon PowerShot A85. Fordelen her er at du har mange flere manuelle muligheter, men at kameraet kanskje blir liggende hjemme når du drar på tur. Støtter imidlertid snobb på valg av PowerShot modell.

Ixus 30 er lite, lekkert og raskt, men skal du beskjære bildene, ønsker man seg kanskje litt mer megapiksler. Olympusen ville jeg ikke gått for, minnekortene er dyre, og jeg synes kameraet er litt for tregt for min smak.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Nikon Coolpix 3700 og er meget glad for det. Har ikke så mange manuelle indstillinger (men dog hvidbalance og eksponering) - istedet er der 15 meget anvendelige scene modes. Men hvis du vil have manuelle indstillinger er det nok Canon du skal gå efter.

BTW: Hvor finder du Nikon Coolpix 3700 til 1300 DKr? Det er i hvert fald en meget god pris for et godt kamera :)

Lenke til kommentar

Coolpix 4200 er etterkommeren til 4100. 4200 er mindre, har bedre byggekvalitet og etter min mening bildekvalitet. Om det er noen forskjell på optikken vet jeg ikke, men jeg opplever 4200 som raskere og mye mer moderne. 4100 bruker AA-batterier, mens 4200 bruker batteripakke. Spør du meg, ville jeg spandert de ekstra 100 kr på 4200, det er den utvilsomt verdt!

Lenke til kommentar

CoolPix'ene du lister opp er gode kameraer og svært små og lekre i utførelse. Men siden du også har bildekvalitet på kravlisten din (tja, hva skal man forøvrig med dårlig bildekvalitet?) og dermed ikke nødvendigvis liten størrelse, ville jeg sett på C-700-serien til Olympus. De er meget gode, har selv C-750. I tillegg til en rekke manuelle innstillingsmuligheter har du svært kraftig zoom, 8-10 x optisk, samt nærgrense på 3 cm i supermakromodus. Du får svært mye fotoglede for pengene. De nyeste ligger på 3-4 tusen eller deromkring, mens lillebrod C-725 har jeg sett nede i ca. 1800 kroner. Det er usannsynlig god pris for et såpass funksjonelt kamera. C-725 er da det som "bare" har 8x zoom, de øvrige har 10x, men 8x er også meget bra. Jeg ville sterkt vudert dette når du først er i gang. Les tester her på Akam.

Lenke til kommentar

Ok.

Så er listen blevet til følgende (forvirring hersker stadig):

Canon:

- Powershot A75 (1700 Dkr.)

Nikon:

- Coolpix 3700 (1300 Dkr.)

- Coolpix 4200 (2129 Dkr.)

Olympus:

- C725 (1944 Dkr.)

- C740 (1799 Dkr. - hmm, giver prisen i forhold til C725 nogen mening?)

- C760 (2199 Dkr.)

De tre olympus er med efter foreslag fra Manskow. Umiddelbart synes jeg ikke udseendet tiltaler mig, så derfor hælder jeg nok mest til Nikon Coolpix 4200. Nu er spørgsmålet: Er der så stor forskel på 3700 og 4200, at det er værd at betale 850 kr mere for det dyre?

Andre forslag og kommentarer modtages stadigt gerne.

-Henriette

Lenke til kommentar

Nå er det selvsagt en og annen "religion" hva kamerafabrikat angår, men man kan vel ikke umiddelbart sammenlikne Coolpix 2- 3- og 4000-serien direkte med Olympus' C-700-serie. Coolpixene er i kompaktklassen, mens C-700-serien ikke har størrelse prioritert. På den annen side er vel denne serien foreløpig den aller minste kameratypen med så kraftig zoom. Det er vel også ofte en sammenheng mellom optikkens fysiske størrelse og bildekvalitet. Bittesmå linser har ofte problemer med å konkurrere med de større på mer "voksne" kamerahus.

Men det er klart smak og behag veier tungt ved valg av kamera. Jeg begynte selv med et relativt kompakt et, men ble raskt grundig lei den elendige zoomen. Med C-700, og senere C-750 har jeg fått drømmeoptikk med 38 - 380 mm i en svært kompakt utførelse. Du kan se testbilder av mine 3 Olympuser på Tronds Galleri. Det faktum at kameraet ikek lenger glir ned i lomma har jeg for lengst kommet over. Jeg henger alltid kameraveska over skulderen når jeg skal ut og gå. Det er verd den ekstra størrelsen.

Lenke til kommentar

Ok, mange tak for alle kommentarene - jeg modtager gerne flere af slagsen.

Til Manskow: For mig er der ikke rigtigt religion i det, for jeg har kun ejet et digital kamera, før det jeg køber nu. Jeg går mere efter et kamera som kvalitetsmæssigt er et godt køb til prisen - og så en lille smule efter udseende :p Jeg har bestemt ikke udelukket dit foreslag endnu, men min første indskydelse da jeg startede med at kigge efter et kamera var, at Nikon kameraene er ret lækre og det virker som om, folk er tilfredse med dem - hvilket er ret vigtigt, hvis du spørger mig. Det er meget nemmere at forholde sig til folks erfaringer, fremfor hvad en eller anden ekspedient i en forretning fortæller dig.

-Henriette

Lenke til kommentar

Må bare nevne at det ikke var deg jeg mente vedrørende "kamerareligion", det var mer myntet på brukerne her på Forum. Det er liksom noen "klaner" som holder på "sine" fabrikater, og ja, jeg er selvsagt en av disse....

Så gå litt etter hjertet også du, Henriette. Coolpix'ene er veldig lekkert utført og virkelig snertne. Jeg ville bare sette ting litt i perspektiv.

Lykke til med valg av kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...