Gå til innhold

Farvel Pentium 4 "Northwood"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD ATHLON XP kommer jeg definitivt til å savne, uten tvil.

 

Men Northwood har jeg ingen forhold til.

Ingen andre Intel cpu for den saks skyld.

 

Min siste Intel var en Pentium 75 @ 120mhz.

 

Deretter har det kun vært AMD.

 

Kjenner forøvrig ingen som har Nortwood eller Prescott cpu. (untatt familie pc`er osv. da)

 

Men alle som har peil på pc, og driver med pc har A64, FX , Og Xp.

Var på lan for noen månder siden, EN Intel cpu, og 70 amd.

Lenke til kommentar
Men alle som har peil på pc, og driver med pc har A64, FX , Og Xp.

Var på lan for noen månder siden, EN Intel cpu, og 70 amd.

Selv om du var på et LAN-party hvor én av 70 hadde en Intel-CPU, betyr ikke det at alle som har peil på PC har AMD. Et ganske dumt argument. Jeg kan også en del om datamaskiner, men jeg bruker likevel en P4 på min hovedmaskin, samt en Pentium-M på min laptop. Men det betyr ikke at jeg mener at AMD er dårlig, tvert imot. Jeg har også en AMD-maskin som står hjemme hos foreldrene, og den fungerer også meget bra. Neste gang jeg skal kjøpe en datamaskin, er det meget mulig at valget faller på et AMD-system. Det utsagnet ditt er en typisk fanboy-uttalelse og har ingen relevans i noen fora. Det er så lite konstruktivt å komme med en sånn uttalelse. Men selvfølgelig, spiller man mye, er det klart at AMD er det beste valget. Hadde jeg vært en proff gamer, hadde jeg også hatt en AMD-maskin som min hovedmaskin. Driver man derimot med videoredigering og andre tunge operasjoner, er derimot Intel det beste valget. Intel har i tilllegg til prosessorene også et meget godt rykte når det kommer til chipset. Chipsettene fra Intel er som regel bunnsolide og stabile. Jeg kan nevne i440BX og i875P som eksempler på det. AMD-plattformen har ikke akkurat hatt samme rykte opp igjenom årene. Nå er det imidlertid blitt en kraftig forbedring. Man kan jo tenke tilbake til de tider hvor VIA var de eneste som kom med AMD-chipset, og de hadde store problemer med minnekontrolleren og JPEG-algoritmen...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men alle som har peil på pc, og driver med pc har A64, FX , Og Xp.

Hahahaha - hvilket land kommer du fra..................

 

"Alle som har peil på PC, og som driver med PC har...osv..

Det er det sløyeste jeg noensinne har sett noen skrive her på forumet.lol....

Det er seriøst. Jeg kjenner ingen som kjører Intel. Noen som har gammel Celeroner og slik som servere. Men ingen som har P4.

 

AMD only.

 

EDIT:

Okay, sorry. En skrive leif.

 

Jeg mente; alle jeg kjenner som driver med pc og har peil på pc bruker AMD.

 

Mente self ikke generellt.!! Beklager, skjønner at det er mangen her på forumet som bruker Intel og har peil.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Northood prosessorene vil stadig være i produksjon, og tilgjenglighet en god stund fremover, det er enda mye Northwood infrastruktur å "fylle". Dette er et kanselleringsvarsel, med datoer for siste bestillingsmuligheter av boxed/tray (våren 2005 og våren 2006).

 

Tar jeg ikke feil så betyr dette at prisene på Northwood ikke kommer til å synke videre, og nye modeller kommer heller ikke til å bli introdusert. Vil du ha tak i en Northwood neste sommer (og er villig til å betale vesentlige mer for den enn for den større Prescott) så blir ikke det noe problem. Men hvem vil?

 

Den største høna, jeg (og de fleste andre) har å plukke med Prescott er varmeutvikling, som ser ut til å bli redusert med den steppingen som er på vei inn nå, videre kommer også Speedstep i løpet av noen månder. Dette vil trolig gi Prescott prosessorer et "typisk" effekktap langt under tilsvarende Northwooder.

 

Ellers, ytelse og overklokkingspotensialet i en Prescott er det ikke noe å si på.

Lenke til kommentar
Dollar, dette må du fortelle til nettbutikkene forsåvidt jeg kan se så er ikke

Northwood mulig å få tak i lenger i Norge.

 

NETTBUTIKKER TA INN FLERE NORTHWOOD!

Kikket i prisguiden, der er dårlig med lagervarer, men alle modellene stadig inne på noen butikkeres prislister - bestiller man dem så regner jeg med butikkene vil kunne skaffe dem (Northwood er ikke umulig å få tak i). Grunnen til at det er så lite av dem er nok at Prescott antakelig er billigere og bare 1 av 50 kunder vet forskjell (og har en sterk preferanse).

 

Naturligvis kan jo noen opprette en tråd i forumet, finne likesinnede og prøve å få en nettbutikk til å hente inn et parti ;)

 

Vi 7 Northwooder her i huset, så count me out - jeg kommer ikke til å trenge fler ;)

Lenke til kommentar
AMD ATHLON XP kommer jeg definitivt til å savne, uten tvil.

 

Men Northwood har jeg ingen forhold til.

Ingen andre Intel cpu for den saks skyld.

 

Min siste Intel var en Pentium 75 @ 120mhz.

 

Deretter har det kun vært AMD.

 

Kjenner forøvrig ingen som har Nortwood eller Prescott cpu. (untatt familie pc`er osv. da)

 

Men alle som har peil på pc, og driver med pc har A64, FX , Og Xp.

Var på lan for noen månder siden, EN Intel cpu, og 70 amd.

Tja vi kunne jo snu på flisa og si " det var en som hadde peil og 70 som ikke hadde det" :) Det blir jo hele tiden øynene som ser :cool:

Lenke til kommentar
Driver man derimot med videoredigering og andre tunge operasjoner, er derimot Intel det beste valget.

Det stemmer dårlig med virkeligheten, for jeg bruker min dual AMD Opteron arbeidsstasjon til særdeles tunge operasjoner (ting som tar dager/uker) og det finnes ingen Intel-løsning som klarer å kjøre det raskere, Itanium inkludert. AMD64-plattformen yter også jevngodt med P4/Xeon-plattformen på videoredigering (harddisk er den største flaskehalsen for begge, ellers varierer ytelsen med hvilke programmer man benytter), så spar meg for slike bastante og feilaktige påstander :no:

 

Intel har i tilllegg til prosessorene også et meget godt rykte når det kommer til chipset. Chipsettene fra Intel er som regel bunnsolide og stabile. Jeg kan nevne i440BX og i875P som eksempler på det. AMD-plattformen har ikke akkurat hatt samme rykte opp igjenom årene. Nå er det imidlertid blitt en kraftig forbedring. Man kan jo tenke tilbake til de tider hvor VIA var de eneste som kom med AMD-chipset, og de hadde store problemer med minnekontrolleren og JPEG-algoritmen...

Det stemmer at det har vært problemer med VIA sine brikkesett for AMD, akkurat som det har vært problemer med VIA sine brikkesett for Intel. VIA har tidligere vært den dominerende brikksett-leverandøren til AMD-prosessorer, og fokuserte tydeligvis da på lavest mulig pris og høyest ytelse fremfor stabilitet dessverre (som f.eks. KT133(A)). I denne sammenhengen så må man heller ikke glemme at også Intel har laget en rekke dårlige og ustabile brikkesett opp igjennom tiden, f.eks. i820, E7205, E7505 og E7710 for å nevne noen. AMD sine egne brikksett har alltid vært bunnsolide, men pga. manglende overklokkingsevne og noe høyere pris så har ikke utbredelsen av disse vært så stor blant hovedkort-produsentene i Taiwan dessverre. NVIDIA sine brikkesett for AMD-prosessorer har forøvrig også alltid vært bra, så har man problemer med VIA så finnes det som regel et alternativ til en fornuftig pris.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det stemmer dårlig med virkeligheten, jeg bruker min dual AMD Opteron arbeidsstasjon til særdeles tunge operasjoner (ting som tar dager/uker) og det finnes ingenting som Intel har som klarer å kjøre det raskere, Itanium inkludert.  AMD64-plattformen yter også jevngodt med P4 på videoredigering (harddisk er den største flaskehalsen for begge, ellers varierer ytelsen med hvilke programmer man benytter), så spar meg for slike bastante og feilaktige påstander :no:

 

Det stemmer at det har vært problemer med VIA sine brikkesett for AMD, akkurat som det har vært problemer med VIA sine brikkesett for Intel. VIA har tidligere vært den dominerende brikksett-leverandøren til AMD-prosessorer, og fokuserte tydeligvis da på lavest mulig pris og høyest ytelse fremfor stabilitet dessverre (som f.eks. KT133(A)).  I denne sammenhengen må man heller ikke glemme at også Intel har laget en rekke dårlige og ustabile brikkesett opp igjennom tiden, f.eks. i820, E7205, E7505 og E7710 for å nevne noen.  AMD sine egne brikksett har alltid vært bunnsolide, men pga. manglende overklokkingsevne og høyere pris så har ikke utbredelsen av disse vært så stor blant hovedkort-produsentene i Taiwan dessverre. NVIDIA sine brikkesett for AMD-prosessorer har forøvrig alltid vært bra, så har man problemer med VIA så finnes det som regel et bedre alternativ.

Nå var ikke akkurat E7205 (eller "Granite Bay") så veldig dårlig etter hva jeg kan huske. Asus kom jo med et ganske godt hovedkort, nemlig Asus P4G8X Deluxe som ble testet her. Det viste seg bl.a. å være rimelig stabilt, om ikke så overklokkingsvennlig. Det var imidlertid high-end chipsettet for P4-plattformen før i875P, så hovedkort basert på dette chipsettet kostet. Men Intel har kommet med utallige chipset, så det skulle bare mangle at de ikke kom med noen blåmandagprodukter. De chipsettene du refererer til, er ikke akkurat dominerende. i820 for PIII var nesten ikke i bruk (i815 dominerte vel her), og E7505/E7710 er chipset for Xeon-plattformen, og dermed ikke relevant for folk flest. VIA KT133(A), derimot, var det. Så det at VIA hadde det fokuset de hadde, var mye mer utslagsgivende enn de blåmandag-chipsettene til Intel du nevnte, utenom E7205. Ingen er perfekte, er man vel? Jeg vet også at AMD har kommet med chipset, men hvorfor ville/vil ikke AMD selge/utvikle mer av disse ved å nettopp gjøre noe med overklokkingsevnen? De er imidlertid store på server-chipset. Jeg vil også gi kreditt til nVIDIA for at de gjorde noe med den dårlige trenden hva chipset for AMD-plattfomen angår, og slapp sin nForce-serie. Det trengte AMD-plattformen sårt. nVIDIA fortjener mye av æren for at AMD er der de er i dag.

Når det gjelder videoredigeringsbiten: Du har nok rett med at det varierer fra program til program hvem som gjør jobben best. Men av de ytelsestestene jeg har sett, har jeg fått et inntrykk av at Intel i gjennomsnitt gjør det bedre her. Men selvfølgelig, det som stemte i går, trenger ikke stemme i dag eller i morgen. Har du ny, oppdatert info, vær så snill og legg ut linker.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Driver man derimot med videoredigering og andre tunge operasjoner, er derimot Intel det beste valget.

Det stemmer dårlig med virkeligheten, for jeg bruker min dual AMD Opteron arbeidsstasjon til særdeles tunge operasjoner (ting som tar dager/uker) og det finnes ingen Intel-løsning som klarer å kjøre det raskere, Itanium inkludert. AMD64-plattformen yter også jevngodt med P4/Xeon-plattformen på videoredigering (harddisk er den største flaskehalsen for begge, ellers varierer ytelsen med hvilke programmer man benytter), så spar meg for slike bastante og feilaktige påstander :no:

 

Vil vel ikke si at dette er en bastandt feilaktig påstand som du kaller det .

Her er det nok tenkt på "vanlige" maskiner med en cpu , som de fleste av oss bruker og skal en da dra inn flerprosessorsystemer så blir det jo flere ting som må tas med bla pris/ytelse som i andre situasjoner er svært viktig , da regner jeg med de blir det her også :hmm:

Lenke til kommentar
Driver man derimot med videoredigering og andre tunge operasjoner, er derimot Intel det beste valget.

Det stemmer dårlig med virkeligheten, for jeg bruker min dual AMD Opteron arbeidsstasjon til særdeles tunge operasjoner (ting som tar dager/uker) og det finnes ingen Intel-løsning som klarer å kjøre det raskere, Itanium inkludert. AMD64-plattformen yter også jevngodt med P4/Xeon-plattformen på videoredigering (harddisk er den største flaskehalsen for begge, ellers varierer ytelsen med hvilke programmer man benytter), så spar meg for slike bastante og feilaktige påstander :no:

 

Vil vel ikke si at dette er en bastandt feilaktig påstand som du kaller det .

Her er det nok tenkt på "vanlige" maskiner med en cpu , som de fleste av oss bruker og skal en da dra inn flerprosessorsystemer så blir det jo flere ting som må tas med bla pris/ytelse som i andre situasjoner er svært viktig , da regner jeg med de blir det her også :hmm:

Jeg tenkte på en single P4 vs single Athlon, ja. Tok ikke med flerprosessorsystemer, da jeg synes det er unødvendig å nevne i denne sammenheng. De fleste av oss har ikke råd til flerprosessorsystemer, med mindre det er snakk om utdatert maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...