Gå til innhold

Gentoo vs slackware

kverna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Du lærer veldig mye av Gentoo!

Og emerge har ALT av pakker :D

Slackware er også en fin distro men mangler ett ordentlig pakkesystem!

Så jeg anbefaler Gentoo!

Men dette er min mening da :p

Lenke til kommentar

Nå orker jeg ikke å starte en langvarig diskusjon. Det blir bare tull.

Men etter min mening lærer du mer hvordan ting henger sammen i slackware. Fordi du faktisk må gjøre litt selv også.

Pakkesystemet i gentoo er genialt, men det er kjekt å kunne vite at du faktisk klarer å fikse programmene selv også.

(Jeg bruker Gentoo på WS (kjørte slack før), Slackware på to bærbare og FreeBSD på server.)

Endret av zacky
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å prøve begge deler, så kan du bestemme selv hva du liker. Å spørre en gjeng linux brukere hva som er best er ikke like lett for alle har en favoritt! ;)

Har du slackware for hånden så installer det og prøv det en stund. Eller last ned gentoo. Nye versjoner av installasjonscdene kom for bare noen dager siden. Personlig så bruker jeg gentoo, og er veldig fornøyd.

Jeg vil også anbefale deg å installere en linux distro for å bruke linux programmer. Det virker så unødvendig å bruke linux hvis man kun skal kjøre windows programmer. The Gimp er en veldig bra og fri konkurrent til photoshop!

Lenke til kommentar

takker for alle svar.. tar å prøver begge jeg, så finner jeg min favoritt.

Men det har noe med at jeg er lei det tilnærmede monopolet til microsoft, prisene dems og andre problemer.. vil jo ikke kalle nfsu2, photoshop og sketchup for "windows programmer" bare fordi linux har vært så lite at de ikke har prioritert støtte..

/kverna

Lenke til kommentar
takker for alle svar.. tar å prøver begge jeg, så finner jeg min favoritt.

Men det har noe med at jeg er lei det tilnærmede monopolet til microsoft, prisene dems og andre problemer.. vil jo ikke kalle nfsu2, photoshop og sketchup for "windows programmer" bare fordi linux har vært så lite at de ikke har prioritert støtte..

/kverna

Ikke for å være frekk, men hvis du har råd til photoshop lisens så er kanskje ikke prisen det beste argumentet mot windows? :)

Lenke til kommentar
må jeg si mer ?

Nei, hvis du mener du kan kjøre alle de Windows-programmene du nevnte, så er det vel ikke så mye vits i å krangle om det, bare slå fast at alle nyere Linux-distribusjoner har lik mulighet for å kjøre Wine, Cedega og venner. Så valget blir helt opp til deg. Jeg ville valgt Gentoo foran Slackware, men jeg ville ikke valgt noen av dem hvis jeg kunne velge mellom litt flere distroer.

Lenke til kommentar

@kverna

Som tidligere sagt er det stort sett likegyldig hvilken distro du velger med hensyn til wine/cedega ol. Sannsynligvis har du oppfattet dette alt, noe som gjør mitt noe desperate forsøk på å være ontopic mer gjennomskuelig enn jeg liker. Ellers foretrekekr jeg gentoo, men heller debian (testing).

EDIT av moderator - Fjernet off-topic som kunne føre til krangel. Har også fjernet enkeltinnlegg

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...