salah Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei PC-folk! Jeg kjøpte meg en Maxtor 160 GB HDD (7200 RPM) på Lefdal (Eller Elkjøp, jeg husker ikke hvem av de som hadde et tilbud for noen måneder siden til 800 kr). Nå har plutselig disken stoppa opp. Uten grunn. Sånn helt vanlig da jeg slo på dataen idag tidlig ville den ikke funke... jeg testet den i en annen maskin med et annet strømforsyning og en annen IDE-kabel, men ingenting funker! Altså motoren i harddisken lager ikke lyd eller noe. Har disken tatt kvelden? Jeg håper inderlig på hjelp, jeg har mange hundre MB uerstatterlige filer + 100 GB andre filer!! Tusen hjertlig for svar! PS: Jeg finner ikke kviteringen til disken Mvh pavlion Lenke til kommentar
petterg Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hold disken i hånda når du skrur på maskina, så kjenner du fort om den vibrerer. De diskene er så stillegående at det er vanskelig å høre når det er en vifte i nærheten. Fungerer resten av maskina? Lenke til kommentar
jrppp Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Virker som det er endel Maxtor disker som er kjøpt hos Elkjøp som ikke virker lenge. Har en kompis som kjøpte en Maxtor 80gb hos Elkjøp, den stoppa, samme med 120gb og 160gb disken. Sist fikk han en Samsung 160gb disk, den fungerer ihvertfall enda. Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Den pleide å lage en sånn "nå-slår-jeg-meg-på-lyd" og vibrerte men ingenting skjer lenger. Ja resten av maskina (og maskinene) fungerer! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hvis dataene faktisk er uerstattelige så er det annet firma enn ibas som kan hente de fram så lenge det ikke er noen fysisk skade på platene, men bare elektronikken etter hva jeg forstod. De tar noe sånt som 4000kr... Husker ikke navnet på firmaet akkurat nå, men du burde klare å søke det fram. Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hvis dataene faktisk er uerstattelige så er det annet firma enn ibas som kan hente de fram så lenge det ikke er noen fysisk skade på platene, men bare elektronikken etter hva jeg forstod. De tar noe sånt som 4000kr... Husker ikke navnet på firmaet akkurat nå, men du burde klare å søke det fram. For de 4000 kan jeg kjøpe nye PC-deler og de filene mine er ikke verdt 4000 kr! Det er for det meste kildekoder og skoledokumenter Men er det ingen mulighet for å fikse dem hjemme da? Gratis selvsagt Takker for hjelp! EDIT: Jeg kaller de uertattelige fordi noen av de filene (kildekodene) begynte jeg med i begynnelsen av sommerferien og har holdt på til nå! Det er mange dager jobbing for ingenting Endret 18. november 2004 av pavlion Lenke til kommentar
petterg Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Fikse hjemme: Med høy risiko for å feile: Kjøp en identisk disk, som virker. Finn et støvfritt rom, og kle deg selv støvfritt. Skru opp begge diskene. Ta platene ut av den nye. Sett platene fra den ødelagte inn i den nye, uten at de berører hverken lesehoder eller andre gjenstander. Lukk igjen. Hvis du har klart alt det uten å feile vil du ha en disk som vil fungere en liten stund - forhåpentlig vis nok til at du får kopier alle data til en annen disk. (Du trenger da en tredje disk å kopiere til.) Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Fikse hjemme:Med høy risiko for å feile: Kjøp en identisk disk, som virker. Finn et støvfritt rom, og kle deg selv støvfritt. Skru opp begge diskene. Ta platene ut av den nye. Sett platene fra den ødelagte inn i den nye, uten at de berører hverken lesehoder eller andre gjenstander. Lukk igjen. Hvis du har klart alt det uten å feile vil du ha en disk som vil fungere en liten stund - forhåpentlig vis nok til at du får kopier alle data til en annen disk. (Du trenger da en tredje disk å kopiere til.) Javel ja, takker for ditt tips, men støvfrie rom har jeg ikke Jeg har bare vanlige rom! Dessuten så er det meningen at jeg ikke skal kjøpe en ny disk... Men hvorfor stopper en disk helt sånn plutselig? Jeg har en annen 40 GB Maxtor HDD med 5400 RPM kjøpt den 25. september 2001 som funker veldig fint også funker ikke denne jeg kjøpte for noen måneder siden? Veldig rart! Kan jeg ikke få reparert den gratis selv om jeg ikke finner garantilappen? Kan Maxtor hjelpe meg? Dette er jo helt sinnsykt dårlig! Mvh pavlion Lenke til kommentar
petterg Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du kan sikkert få en ny disk på garantien. Det hjelper deg ingenting for å redde de 'uerstattlige' datane dine, som tydligvis ikke er verdt de hundrelappene det koster å forsøke å redde dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå