objorkum Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 har sett på et par av de tidligere alternativene i dag. likte ingen av de. skjøner ikke noe, å DHCP-greierne klikker hele tida. mye vanskleige begreper jeg ikke har snøring på. skal prøve smmothwall men ikke i dag:P takk=) Meiner du at det er vanskeleg å bruke ein Linux-boks som router, sjølv etter å ha lest linken til Linuxguiden? Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Når ruteren er oppe å går, så er det stort sett uproblematisk. Problemet er å komme seg til det punktet at den er satt opp korrekt... Jobber for tiden med å ta CCNA (sertifisering i cisco rutere) og ingen skal komme å påstå at ruting er "lett," for det er det ikke. Det holder ikke bare å lese en howto som sier hvilke kommandoer man skal bruke, man trenger litt tid til å faktisk planlegge og bestemme seg for hva man vil/faktisk trenger. Statisk ip tildelig/DHCP, Rip/Rip.v2/ospf osv osv. Sier ikke at dette er noe de trenger til dette LAN'et, men de må VITE om de gjør det eller ikke. Er ikke noe kult når nettverket kneler pga en misforståelse mens man kopierte kode fra en howto. Når det er sakt, så syntes jeg den gjennomgangen i wikien var god, men man er bare noen få steg nærmere målet når man har NAT oppe og går. Riktignok noen viktige steg, men... Ikke frykt Smoothwall, det er utrolig enkelt å installere og sette opp. Tar ikke mer en 10min om man vet hva en ip addresse er (det inkluderer nedlasting ) Tips: Når du har smoothwallen oppe å går, så logger du deg inn på ip addressen du ga SM'en fra en pc i grønn sone (du skjønner det når du setter den opp). Det som er viktig her er at du bruker port 81 (192.168.0.1:81 er vel default ip adresse om jeg ikke tar helt feil, men sett en adresse som er i subnettet til pc'en du skal bruke til å koble deg til. Dvs om ip adressen på desktopen din er 10.10.10.1 255.255.255.0, så gir du SM'en 10.10.10.2 255.255.255.0 på grønn sone) I eksemplet mitt vil du altså åpne firefox (eller browseren du bruker til vanlig) og skrive inn ip adresse 10.10.10.2:81. Nå er du inne på hovedsiden til SM. Om du ønsker å konfigurer noe klikk på ønsket valg. Du vil nå bli spurt om brukernavn og passord. Standaren her er brukernavnet admin og passordet som du valgte til web konfigurering (i installasjonen blir du bedt om 3 passord, root/setup og web admin eller noe i den duren, det er dette du skal skrive inn nå). Tro meg, om man ikke har lest hvordan dette skal gjøres, så er det ganske frustrerende å prøve å logge seg på SM'en gang på gang uten å finne den (Du kommer nemlig ikke inn om du har glemt å hive en :81 på slutten av ip adressen. Kan du tro jeg banket hodet i veggen noen ganger når jeg satt den opp første gang, hadde nemlig ikke internett forbindelse da ) Lek deg litt rundt i web interfacen og test ut litt forskjellige tjenester. Om du brekker noe, så tar det så kort tid å installere på nytt at det gjør ikke noe OBS! om ip adressering/subnett er noe du ikke har kunnskap om i det hele tatt, så bør du a) lese deg til det fort som fsck eller b) delegere nettverksjobben til noen andre. Du/dere vil aldri få funk på dette om dere ikke har forståelse for så grunnleggende nettverkskunnskap. Det er ikke vanskelig, men det må nesten forståes for å få et nettverk som har litt oppetid. Lenke til kommentar
ekkins Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Leste artikkelen på linuxguiden... Har kommet så langt at maskinene i lanet finner ut hva IP vg har på ping, men jeg får resten av pingen sier "Svar fra 192.168.1.1: Verten kan ikke nås" eller noe sånt. Jeg får til å pinge 10.0.0.1 som er ruteren til ISPen som står i huset mitt. Hvis jeg har begge nettverkskortene aktivert i linux-boxen får den ikke kontakt med inett. hvis jeg deaktiverer det kortet som skal gå til lan får jeg svar. Skal jeg sette 10.0.0.1, 192.168.1.1 eller 83.242.31.18 som DNS? Sistnevnte er DNS-serveren til ISP. Om jeg skal bruke 192.168.1.1, må jeg laste ned noe mere enn den DNS-tjenesten som følger med Fedora? Skal prøve dette smoothwall nå å se om alt blir bedre da. Endret 18. desember 2004 av ekkins Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Du må sette DNS til ISP på boksen som fungerer som DHCP, dette vil gjøre at den informerer maskinene som får ip av den hvor de skal få navneløsning ifra i tillegg til å gi ipadresse. Lenke til kommentar
ekkins Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) men dette smoothwall. Den ISOen som ligger på smoothwall.org inneholder en haug med windows-filer, ei TGZ-fil som inneholder masse av topp-nivå-folderne til Linux. Hva gjør jeg her? Jeg fann bare installasjonsveiledning for windows. Kan jo boote med cd-en men da insizxtrer den på å formatere maskina. Kan jeg ikke kjøre smoothwall under linux? På irc fikk jeg tips om at jeg må ta med kilde-nett og mål-nett hvis jeg skal bruke IPTABLES. med andre ord at det mangler noe på liunux-guiden. Noen som veit noe om dette? EDIT: Fikk til å sette den som router. takk for hjelpa Endret 19. desember 2004 av ekkins Lenke til kommentar
Instict Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Grattis ekkins... Test ut forwarding:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå