SirGalrim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Forrige ukes avstemning på forsiden viste at det er det er omtrent 1500 av gamer.no som mener at gamer.no tar for lett på karaktersetting (slik som de fleste spill anmelder sider imho). Av de som stemte var det bare svært få som syntes anmeldelsene er for strenge, og bare omtrent 20% som syntes anmeldelsene er rettferdige. Og da godt over 50% syntes de er for milde. Siden brukerne er så klar i sin tale går jeg ut i fra at gamer.no vil ta det til etterretning og gi oss mer balanserte anmeldelser fremover. I tillegg syntes jeg noe er rart når delkarakterene er jevnt lave og sluttkarakter allikevel blir bra høy (eller omvendt). Selvfølgelig kan helhetsinntrykket være ganske mye bedre enn spesifikke punkter av spillet, men det bør da være enn hvis sameneheng ellers kan delkarakterer droppes helt. Jeg lurer derfor på om gamer.no har noen retningslinjer for spillanmeldelser / for spillanmeldere. Og eventuelt hva dere gjør nå for å få spillanmelderne til å sette en mer rettferdig karakter. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvilken sammenheng det er mellom at en anmelder gir spillet den karakteren han mener spillet fortjener, og at noen lesere er uenig i karakteren som blir gitt. Skal anmelderen gi spillet en karakter han mener spillet ikke fortjener bare for å tilfredsstille leserne? Endret 18. november 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
TST Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Vi har grunn til å tro at denne avstemningen har blitt manipulert, ettersom vi de to siste dagene observerte drastiske endringer i resultatet. Vi må også få påpeke at en slik avstemning ikke i noe tilfelle er statistisk gyldig. Vi prøver bestandig å være mest mulig balanserte i våre anmeldelser. Høstsesongen er stortid for gode spill, og det vil følgelig alltid være et større antall anmeldelser med høye karakterer. Når det er sagt, er det et viktig element som skiller oss fra mange andre spillmedier; brukerene har muligheten til å kommentere direkte i forumet. Dere bør absolutt benytte dere av denne muligheten om dere er uenige i våre vurderinger. Link til diskusjonstråd for anmeldelsen finner dere i slutten av hver eneste artikkel. Vil også legge til at vi snart kommer med en forklaring på vår 1-10-skala, som mange ser ut til å misforstå. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Kjedelig hvis en slik poll blir manipulert da, menjeg er en av de som mener dere er for snille i deres karaktergivning. Men det er stor sett alle slike gamer steder. Jeg mener at det er så godt som umulig for et spill å få toppkarakter, da skal det være utrolig nyskapende og ikke minst så godt som buggfritt. Hele innpakningen, hele spillet skal da være så bra at det nesten er sannsynlig at ingen spill kommer til å overgå dette de nærmeste 2-3 åra. Da først er ett spill verdt toppkarakter. Det skal likeledes være et pokker så bra spill dersom det får nest beste karakter osv. Et veldig godt spill mener jeg burde ligge på rundt 7-8, så får man heller trekke frem 9 tallet når det virkelig kommer noe godt, men 10 tallet? Det bør nesten være tabulagt. Men, men, man kan ikke tilfredstille alle... :!: Lenke til kommentar
TST Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg mener at det er så godt som umulig for et spill å få toppkarakter, da skal det være utrolig nyskapende og ikke minst så godt som buggfritt. Hele innpakningen, hele spillet skal da være så bra at det nesten er sannsynlig at ingen spill kommer til å overgå dette de nærmeste 2-3 åra. Da først er ett spill verdt toppkarakter. Det skal likeledes være et pokker så bra spill dersom det får nest beste karakter osv. Et veldig godt spill mener jeg burde ligge på rundt 7-8, så får man heller trekke frem 9 tallet når det virkelig kommer noe godt, men 10 tallet? Det bør nesten være tabulagt. Da har du samme syn som oss på karaktergiving i hvert fall. Det er godt å høre! :-) Så er det antageligvis våre subjektive meninger om de enkelte spillene som du er uenig i. Du skal vite at vi alltid er åpen for en saklig diskusjon i våre diskusjonstråder for anmeldelsene. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hehe, det var vel spikern på hodet det ja... Lenke til kommentar
Campari Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Men la oss ta San Andreas som et eksempel da. Et stort, underholdende og langt spill, likevel forferdelig irriterende. Grunnen til det er enten åpenbare bugs eller oppdrag som pga småting må gjøres på nytt om og om igjen. Det er disse feilene som etter min mening vipper San Andreas ned fra tier-tronen. Jeg tviler nemlig på at anmelderen ikke har møtt på disse problemene... Det var også en av grunnene til at jeg stemte at dere er litt for snille i deres karaktersetting. Tross i at dere har velskrevne og informative anmeldelser... Endret 19. november 2004 av Campari Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Vi har grunn til å tro at denne avstemningen har blitt manipulert, ettersom vi de to siste dagene observerte drastiske endringer i resultatet. Vi må også få påpeke at en slik avstemning ikke i noe tilfelle er statistisk gyldig. Det er selvfølgelig trist om avstemning ble manipulert. Og dermed ikke gir riktig grunnlag for å se hva brukerne mener. Men selv om slike avstemninger ikke helt statistiske gyldige gir de som oftest en god pekepinn om hva de "spurte" generelt mener. Det blir for dumt om dere i fremtiden skal avfeie slike avstemninger pga. at de kanskje ikke er helt representativ for hele brukermassen av gamer.no. Videre så syntes jeg det er en sak som bør følges opp da det tydeligvis er en del som reagerer på karaktersettingen og siden vi ikke da har fått en riktig avstemning. Her bør også gamer.no selvfølgelig se hva de kan gjøre for å sikre at fremtidige avstemninger ikke skal bli manipulert. Vi prøver bestandig å være mest mulig balanserte i våre anmeldelser. Høstsesongen er stortid for gode spill, og det vil følgelig alltid være et større antall anmeldelser med høye karakterer. En periode med gode spill medfører selvfølgelig bruk av høye karakterer, ingen tvil om det. Vil også legge til at vi snart kommer med en forklaring på vår 1-10-skala, som mange ser ut til å misforstå. Flott! Høyst på tide. (Og har vært lovet en stund) Jeg mener at det er så godt som umulig for et spill å få toppkarakter, da skal det være utrolig nyskapende og ikke minst så godt som buggfritt. Da har du samme syn som oss på karaktergiving i hvert fall. Og som meg. Det vil derfor være fantastisk om vi også ser dette synet i praksis med karaktersetting! Nå vil det selvfølgelig være ulike meninger om alle spill og aldri vil nok alle bli enige om en 10'er. Men slik jeg oppfater det i dag er det ingen retningslinjer for anmeldere og ikke ligger det noen karakterskala ute. Dette betyr at vi ikke har noen felles tolkninger for hva f. eks enn 10'er skal være. Jeg mener det bør være slik Desdichado beskriver. Andre mener sikkert noe helt annet. Gamer.no er jeg usikker på hva mener etter at Tor Steinar skriver at han er enig med Desdichado. For slik jeg oppfater det har enkelte anmeldere et annet syn på dette, og uten retningslinjer er de egentlig helt fri til å sette som de vil. Nå sier jeg ikke at brukerne skal presse anmeldere til å sette enkelte karakterer, men at det er nødvendig å få en felles plattform for karaktertersetting. Karaktersetting vil fortsatt være subjektivt men da vil det for meg være mulig å tydelig se at gamer.no har en mye mildere tolkning av enn 1-10 skala enn mange brukerne. Jeg vil fortsatt reagere på en mild skala, men da blir de i alle fall tydeliggjort. Altså flott at det kommer skala forklaring. Få opp retningslinjer for spillanmelder (om dere alt har det offentliggjør dem). Og sett total karakter i henhold til underkarakterer. Endret 19. november 2004 av SirGalrim Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Men la oss ta San Andreas som et eksempel da. Et stort, underholdende og langt spill, likevel forferdelig irriterende. Grunnen til det er enten åpenbare bugs eller oppdrag som pga småting må gjøres på nytt om og om igjen. Det er disse feilene som etter min mening vipper San Andreas ned fra tier-tronen. Jeg tviler nemlig på at anmelderen ikke har møtt på disse problemene... Jo mer jeg spiller GTA: SA, jo mer enig er jeg i Rune Fjeld Olsens (VG) karakter, terningkast 5. Det er et knakende bra spill, utrolig fengende og underholdende, men det har en del ting som irriterer. Da er ikke 10/10 riktig å gi. 9/10 hadde passet bedre.. utrolig bra, men ikke perfekt. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Men slik jeg oppfater det i dag er det ingen retningslinjer for anmeldere og ikke ligger det noen karakterskala ute. Dette betyr at vi ikke har noen felles tolkninger for hva f. eks enn 10'er skal være. Altså flott at det kommer skala forklaring. Få opp retningslinjer for spillanmelder (om dere alt har det offentliggjør dem). Og sett total karakter i henhold til underkarakterer. Vel, dette har vi som sagt jobbet med en god stund, og retningslinjer på hva hver karakter betyr, foreligger og vil bli publisert snart, og da knyttet opp mot selve karakterene slik at man lett kan se hva hvert tall betyr. Når det gjelder totalkarakter mot underkarakterer, ser jeg ikke helt problemet her - de mest sentrale underkarakterene er varighet og spillbarhet, de andre kan igrunn godt få både høyt og lavt uten at det gjør spillets totalopplevelse nevneverdig svakere eller sterkere. Har du eksempler på omtaler du mener mangler sammenheng mellom underkarakterer og total? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bare sånn for å spørre dere i Gamer.no, dersom en av dere anmelder et spill som han/hun har lyst til å gi toppkarakteren 10, blir da en annen av dere også satt til å se på spillet om det er verdt en 10'er, eller er det ene og alene opp til den aktuelle anmelderen? Lenke til kommentar
TST Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bare sånn for å spørre dere i Gamer.no, dersom en av dere anmelder et spill som han/hun har lyst til å gi toppkarakteren 10, blir da en annen av dere også satt til å se på spillet om det er verdt en 10'er, eller er det ene og alene opp til den aktuelle anmelderen? Det ligger en intern diskusjon bak en hver høy karakter vi gir, og ofte er omtaler forsinket fordi vi ikke blir enige internt. Vi tar dette mye mer seriøst enn dere tror. Og jeg må gjenta: Det er stor forskjell på å ha ulik syn på en karakterskala, og det å ha ulikt syn på kvaliteten til et spill. Her ser det ut til at vi er enige i bruken av skalaen i hvert fall. :-) Gamer.no er jeg usikker på hva mener etter at Tor Steinar skriver at han er enig med Desdichado. For slik jeg oppfater det har enkelte anmeldere et annet syn på dette, og uten retningslinjer er de egentlig helt fri til å sette som de vil. Gamer.no mener det samme som Desdichado - at "det er så godt som umulig for et spill å få toppkarakter, da skal det være utrolig nyskapende og ikke minst så godt som buggfritt." Men husk, et spill blir aldri perfekt. En 10-er er ikke nødvendigvis et 100% perfekt spill, 100% fri for småfeil, men et genialt spill. Og som nevnt har vi klare retningslinjer på dette, de er bare ikke tilgjenglig offentlig enda. Oppdatering: Karakterbeskrivelsene er nå å finne her: http://gamer.no/art.php?artikkelid=11793 - diskusjon rundt den beskrivelsen tas her: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=331418 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå