MrVilla Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei der. Jeg har nettopp kjøpt meg en "ny" bil som jeg er meget fornøyd med, men anlegget er ikke av det beste. Anlegget har jeg lite lyst til å bytte ut da et annet anlegg neppe vil passe særlig godt inn. Er sånn orginalt anlegg som er custom made for denne konsollen dersom noen skjønner. I tillegg så virker det som kjørecomputer og hele pakka er integrert i denne boksen. Nå er ikke jeg noen fanatiker når det gjelder lyd, men lyden i denne bilen er rett og slett for dårlig. Lurte derfor på om det vil hjelpe dersom jeg skiftet ut høytalerene, kablene eller noe i den duren? Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre og hvilke muligheter man har til å forbedre lyden med slike integrerte anlegg? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Finn ut hvor mange tommer høyttalerne er, skift dem ut + at du kjøper forsterker. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 det, evt å bruke kondensatorer mellom CD-spiller og høytt Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Takker for svar. Så dersom jeg kjøper noen bedre høyttalere, hiver inn en ok forsterker og kopler dette i sammen med en kondensator så burde jeg merke en rimelig god forbedring? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Takker for svar. Så dersom jeg kjøper noen bedre høyttalere, hiver inn en ok forsterker og kopler dette i sammen med en kondensator så burde jeg merke en rimelig god forbedring? Nemli Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ok, da tror jeg at jeg prøver dette. Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt å si noe, men skitt la gå.....dere har sikkert gjettet det allerede. Jeg har ikke fila peiling på anlegg! Jeg trenger litt råd angående utstyret og håpet i den forbindelse på noen tips her. Dersom dere kunne gitt meg noen forslag på høyttaler, forsterker og kondensator så hadde det vært topp. Nå kjenner ikke jeg målene på høyttaleren da, men finner ikke ut dette før på fredag. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Tipper du har 6x9 eller no sånt. Bygg deg en subwooferkasse i tillegg, da blir det krutt! Hvis diskanten og mellomtonen er god på det nåværende anlegget, kan det være lurt å investere i bare en sub. Men du må ha forsterker til dette, hvis du ikke kjøper en aktiv sub. (aktiv sub er en sub med kabinett og innebygget forsterker) Er som oftest en god og rimelig løsning. Endret 18. november 2004 av Jtand Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Er stygt redd for at jeg må ut med mer enn en sub. Lyden i dag er ikke god. Føles som det ligger et teppe oppå høyttalerene. Lyden virker dempet og når jeg skrur opp så blir det bare brumling. En sub kan jeg vurdere, men første prioritet er for min del å få en klar og ren lyd. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Er stygt redd for at jeg må ut med mer enn en sub. Lyden i dag er ikke god. Føles som det ligger et teppe oppå høyttalerene. Lyden virker dempet og når jeg skrur opp så blir det bare brumling. En sub kan jeg vurdere, men første prioritet er for min del å få en klar og ren lyd. Hvilken bil har du? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) En mitsubishi carisma 1,8 GDI, sedan, 2000 modell Endret 18. november 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Da jeg plotta inn anlegg i bilen tell mutter så måtte jeg også bytte spilleren hvis je skulle ha inn sub. Det orginale spilleren som satt der hadde ikke nok utganger som jeg trengte! Men som da MrVilla sier så vart alt det elektriske du kunne styre på rattet borte. ( gjalt den spilleren som satt der ) Men det kan jo hende at det går ann og bruke en orgianlspiller. Er vel forskjellige fra biler til biler. Uten at jeg veit noe om det...! Endret 18. november 2004 av Leffy Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg kommer ikke til å skifte ut det orginale anlegget. No WAY Da setter jeg heller inn et anlegg i tillegg, men dette håper jeg virkelig jeg kan slippe. Må vel kunne gå ann å få ut en rimelig lyd fordi det er orginalt!? Skal ta å sjekke opp det anlegget som står i bilen nå, med tanke på kontakter og utganger. Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Som de sier lengre opp her så kan du bare ta og bytte ut høytalerne og evt. kjøpe forsterker. Men HVIS du skal ha en sub må du ha mer kabler og koble den på spilleren ( pluss noe anna også på batteriet, men ikke igjenom spilleren ) og da kan det hende at du har for lite utganger på din orginale spiller. EDIT: Vart litt rotete og dårlig framstilt Endret 18. november 2004 av Leffy Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hehe......tror jeg fikk det med meg Jeg kommer til å ta en titt på høyttalere og forsterker og se hva som kan passe. Er det noe spesielt krav til forsterker eller kan jeg bare plukke det som passer meg? Endret 18. november 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Kjøp en 4-kanalers dersom du har fire høyttalere. Ellers er det her som på de fleste andre steder: Du betaler for det du får. Denne ser kraftig ut: http://www.electricplanet.no/default.asp?section=24&id=156 Men tror ikke det er noe særlig til kvalito Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hehe, MAX power comsumption: 300W, regner en da at virkningsgraden er η = 0,5 vil en få 300/4*0,5 = 37,5. 4x40W er mer sannsynlig utfra denne saken. En sn - ratio på >76dB er heller ikke noe å skryte av. Hva slags budsjett har du? Det finnes sikkert folk som har løsinger for hvordan en 3. parts enhet kan inneha samme funksjonalitet som den du har i bilen nå. Stikk innom Bilforumet.net, der er det mange forhandlere, montører og kompetente folk Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Hmmm.....den forsterkeren virket grei nok for meg. Lå på ca det som jeg hadde tenkt å bruke på forsterker også. Regner med ca 1500 på forsterker, 1500 på høyttaler og så ser jeg hva jeg har igjen til kondensator når det kommer. Men jeg sliter med å lese dataene her. På denne forsterkeren så står det output 300W x 4, og på consumption så står det 300W. Hva er det dette sier meg? Etter ditt regnestykke så ender man opp med en output på 40w x 4 som er dårligere enn det jeg hadde på det forrige anlegget mitt (50w x 4)....!? Åssen kan en dedikert forsterker være dårligere enn en spiller som koster like mye? *forvirret* Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Spillern ytte mest sannsynlig ca 4x10W RMS 0.1% THD, mens sterkern yter 4x40 0.1% THD, men sn ratioen er rævva for å si det mildt. Skal jeg anbefale noe må det bli følgende: Soundstream XSC 5" eller 6" settet, sammen med en DynaBel BF604, noe som kommer innunder ditt budsjett. Mer info om Soundstream her. Sub: Anbefaler Infinity Ref 10" eller kanskje helst en Peerless Resolution 10". Kan godt tipse deg om forhandler av alt dette så du kan få en deal send PM. Da skulle det være duket for ganske så stor forbedring lydmessig Endret 18. november 2004 av Jalla Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Virket ganske bra dette. Ser at du ikke nevner noe om kondensator.... er den ubetydelig eller ? Ettersom jeg nettopp har kjøpt bil så er jeg temmelig blakk for tiden og med tanke på at det snart er jul.....!.....så kommer jeg neppe til å kjøpe alt samlet. Sannynligvis så blir det først høyttalere, deretter forsterker så sub (har ikke bestemt meg for om jeg vil ha det eller ei enda) og så kanskje noe av det andre Blir neppe gjort for mye før på nyåret, men tusen takk for tilbudet. SKal ikke se bort fra at jeg sender en PM en gang Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jalla: Ser du anbefaler Soundstream nesten i alle postene dine, fins det noen norsk butikk evt. norsk nettbutikk som fører dette merket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå