Momo Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei, er litt i markedet for ny CPU, og lurer på de to følgende prosessorer: Sempron 1,8 GHz 3100+ http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301878&cks=PRL Athlon 64 1,8 GHz 2800+ http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300206&cks=PRL Hvem yter best? Best regards Mo Mo Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Athlon 64 yter best totalt sett. Sempron har halvert cache (256KiB vs. 512KiB), og mangler 64bits utvidelsene (kan t.eks. ikke kjøre WinXP-64). Under et 32bits OS, dog, og i aplikasjoner som er begrenset av lite cacheavhengige matteoperasjoner vil de yte tilnærmet likt. Lenke til kommentar
Momo Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Det er riktig nok. Men vet du hvor mye PR betyr? Med tanke på at Sempron her er 3100+, og Athlon 64 er 2800+ Sånn sett blir sempron best for pengene? MO MO Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Sempron 3100 overklokker bedre enn AMD64 2800 (opp imot AMD 64 3400-ytelse med bra minne og hovedkort), derfor ville jeg ha kjøpt Sempron. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Men vet du hvor mye PR betyr? Med tanke på at Sempron her er 3100+, og Athlon 64 er 2800+ Sånn sett blir sempron best for pengene? Nei. Semprons PR-rating er nedjustert i forhold til Athlon 64. Det er ikke samme skala, da Sempron skal konkurere mot Celeron-D, og ratingen er satt for å reflektere dette. En Sempron 3100+ vil i da aller fleste tilfeller slå en Celeron på 3GHz. Sempron 3100+ målt på A64-skalaen (men i 32bits ytelse) ville kanskje forsvart en rating på 2700+. Under XP-64 vil nok Athlon 2800+ dra ytterligere fra. Om ytelsesforskjellen er verdt prisen må nesten være opp til hver enkelt å vurdere. Det finnes masse tester som har begge disse prosessorene målt opp mot hverandre. For eksempel denne fra Anandtech. Edit: La til quote siden det kom et svar imellom. Endret 18. november 2004 av qwert Lenke til kommentar
Momo Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ah, glimrende. Var litt i villrede, men nå kan jeg bare være bitter på min lusne celeron. Hvis bare Sempron 2500+ kunne komme boxed så slapp jeg å gå for Celeron D når jeg skal bygge PC til folk. Har en naturlig aversjon mot all bruk av kjølepasta. Mo Mo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hvis bare Sempron 2500+ kunne komme boxed så slapp jeg å gå for Celeron D når jeg skal bygge PC til folk. Har en naturlig aversjon mot all bruk av kjølepasta. Mo Mo På omtrent alle kjølere som du kjøper separat er det en thermal pad under kjøleren som er klar for bruk. Så du trenger ikke å kjøpe kjølepasta om du kjøper bulk + separat kjøler. Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hvis bare Sempron 2500+ kunne komme boxed så slapp jeg å gå for Celeron D når jeg skal bygge PC til folk. Har en naturlig aversjon mot all bruk av kjølepasta. Mo Mo Det er jo nesten bare Boxed enn får tak i... MPX, Komplett og PS Data har "boxed" inne, faktisk er først i det siste jeg har sett Sempron i "tray"-utgave. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hvis bare Sempron 2500+ kunne komme boxed så slapp jeg å gå for Celeron D når jeg skal bygge PC til folk. Har en naturlig aversjon mot all bruk av kjølepasta. Mo Mo På omtrent alle kjølere som du kjøper separat er det en thermal pad under kjøleren som er klar for bruk. Så du trenger ikke å kjøpe kjølepasta om du kjøper bulk + separat kjøler. Snodig. Jeg har aldri vært borti kjølere utenom boxed som kom med thermal pad. Det følger gjerne med en tube kjølepasta, men det er alt Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Snodig. Jeg har aldri vært borti kjølere utenom boxed som kom med thermal pad. Det følger gjerne med en tube kjølepasta, men det er alt Ikke vært borti noen GlacialTech kjølere...? Var i vertfall på alle jeg har sett, uten at det nødvendigvis er et kvalitetstegn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå