Saftis Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 SLI: 2 kort, med samme brikke (helst) fra samme produsent. Vanskligere er det ikke. Det var jo nettopp det han lurte på, og som du ikke svarte på, om det må være samme kort eller ikke. Tipper ingen her vet det før det er prøvd ut i praksis. Nei, nå misforstår dere (eller ar det jeg som skrev helt uforståelig) Ok på engelsk:The two VGA cards must be the same model from the same vendor. Altså, to stk 6600GT fra f.eks ASUS kan brukes sammen. -enkelt og greit. Nei, du skrev "helst", og jeg tror du mistolker teksten litt, for der står det jo vitterlig at det må være samme modell, og ikke bare samme chip. Asus kommer helt sikkert til å lansere flere enn en pci-e 6800GT-modell, og muligens også flere revisjoner av samme modell, slik det gjør med hovedkort. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det er mange spørsmål i denne tråden, og det kan være lurt å sjekke hjemmesida til http://www.nvidia.com/page/sli.html men her er noen av punktene en bør sjekke før en stormer i butikken: Hovedkort. NVIDIA SLI certified motherboards include NVIDIA nForce4 SLI MCPs and are designed to deliver the highest levels of performance in PCI Express, SLI certified platforms. Additionally, NVIDIA nForce4 SLI motherboards balance the bandwidth from the PCI Express bus architecture between both NVIDIA GPUs for over-the-top graphics, great speed, and scaled performance. System: An NVIDIA SLI system includes a PCI Express motherboard that supports two physical connectors that are capable of having two NVIDIA-based PCI Express graphics cards plugged into them. Joined by the NVIDIA SLI connector, the two graphics cards power one monitor, delivering earth-shattering PC performance. GPU: The NVIDIA GeForce 6 Series GPUs deliver powerful, elegant and super-rich graphics for games and other graphics-intensive applications. Combining two NVIDIA SLI-certified GeForce 6 Series-based graphics cards in a single system allows you to essentially double your graphics performance. NVIDIA SLI-certified GPUs feature dedicated, built-in SLI hardware and take advantage of the additional bandwidth of the PCI Express bus architecture. Connected by the SLI connector, each NVIDIA GPU has a maximized connection pathway, and can leverage the second card for reaching top-speed performances. Unlike previous dual-card solutions, NVIDIA SLI can output in both digital and analog formats for the highest image quality. Hvilke GPU : NVIDIA SLI solutions include the PCI Express versions of GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800 GT, GeForce 6600 GT. GeForce 6800, and the NVIDIA nForce4 SLI MCPs. Quotes Nvidia, sorry hvis det er for mye reklame men dette blir også mitt valg og det er ikke basert på reklame. Skryt til Hardware.no for å være tidlig ute med nyheter og tester, det meste er informativt og gir gode grunnlag for å velge hardware konfigurasjoner fremover. Litt negativt at det tar for lang tid før norske butikker klarer å skaffe godsakene. Asus kortet er allerede listet hos Komplett, men sørgelig at det vanligvis ikke følges opp i leveringsdyktighet hos norske nettbutikker som generellt er alt for tidlig ute med salgbare varer uten å kunne levere. Apropos dette ser jeg at Alienware kan levere en slik SLI løsning med 6800ultra med leveringstid på 28 dager. Ja det er rundt jul det, men tror ikke det er mulig i Norge før langt utpå senvinteren da 6800Ultra ikke engang er listet (PCI-E). Oppsummering: 1. Når kommer dette hovedkortet. 2. En må også ha grafikk-kort som passer, og der må man kanskje nøye seg med (2stk) 6600GT PCI-E i første omgang. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det er mange spørsmål i denne tråden, og det kan være lurt å sjekke hjemmesida til http://www.nvidia.com/page/sli.html men her er noen av punktene en bør sjekke før en stormer i butikken: Hovedkort. NVIDIA SLI certified motherboards include NVIDIA nForce4 SLI MCPs and are designed to deliver the highest levels of performance in PCI Express, SLI certified platforms. Additionally, NVIDIA nForce4 SLI motherboards balance the bandwidth from the PCI Express bus architecture between both NVIDIA GPUs for over-the-top graphics, great speed, and scaled performance. System: An NVIDIA SLI system includes a PCI Express motherboard that supports two physical connectors that are capable of having two NVIDIA-based PCI Express graphics cards plugged into them. Joined by the NVIDIA SLI connector, the two graphics cards power one monitor, delivering earth-shattering PC performance. GPU: The NVIDIA GeForce 6 Series GPUs deliver powerful, elegant and super-rich graphics for games and other graphics-intensive applications. Combining two NVIDIA SLI-certified GeForce 6 Series-based graphics cards in a single system allows you to essentially double your graphics performance. NVIDIA SLI-certified GPUs feature dedicated, built-in SLI hardware and take advantage of the additional bandwidth of the PCI Express bus architecture. Connected by the SLI connector, each NVIDIA GPU has a maximized connection pathway, and can leverage the second card for reaching top-speed performances. Unlike previous dual-card solutions, NVIDIA SLI can output in both digital and analog formats for the highest image quality. Hvilke GPU : NVIDIA SLI solutions include the PCI Express versions of GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800 GT, GeForce 6600 GT. GeForce 6800, and the NVIDIA nForce4 SLI MCPs. Quotes Nvidia, sorry hvis det er for mye reklame men dette blir også mitt valg og det er ikke basert på reklame. Skryt til Hardware.no for å være tidlig ute med nyheter og tester, det meste er informativt og gir gode grunnlag for å velge hardware konfigurasjoner fremover. Litt negativt at det tar for lang tid før norske butikker klarer å skaffe godsakene. Asus kortet er allerede listet hos Komplett, men sørgelig at det vanligvis ikke følges opp i leveringsdyktighet hos norske nettbutikker som generellt er alt for tidlig ute med salgbare varer uten å kunne levere. Apropos dette ser jeg at Alienware kan levere en slik SLI løsning med 6800ultra med leveringstid på 28 dager. Ja det er rundt jul det, men tror ikke det er mulig i Norge før langt utpå senvinteren da 6800Ultra ikke engang er listet (PCI-E). Oppsummering: 1. Når kommer dette hovedkortet. 2. En må også ha grafikk-kort som passer, og der må man kanskje nøye seg med (2stk) 6600GT PCI-E i første omgang. Hvorfor nøye seg med 2 6600GT? Komplett har allerede lagt ut 6800GT for forhåndsbestilling, og er jo ikke så lenge til de kommer? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det var jo en lang måte å si ingenting på, bortsett fra at 6600GT til 6800 Ultra støtter SLI, noe vi allerede visste, brainwave. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Fredriku, jeg la ikke merke til det, men nokså ukjent merke (XFX)med ubekreftet leveringstid, og det er den eneste 6800 som er listet. Dessverre ser det ut for at det er leveringsproblemer og liten etterspørsel etter PCI-E grafikk-kort basert på 6800 og X800. Jeg ventet tidligere på et 6800ultra kort som aldri kom, (AGP) ubekreftet leveringsdato ble forandret 1 gang i måneden. Her er en link til et 6600 kort x 2 som jeg ville kunne satse på fordi SLI gir opptil 100 prosent ytelsesøkning. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303472&cks=SPK Dersom man tidligere i år kunne greie seg med 1 6800ultra kort kan en godt greie seg med x2 6600GT og jeg mener det blir en økonomisk utnyttelse av SLI. Etter hvert vil jeg bytte disse ut. Får jeg tak i x2 6800Ultra PCI-E i år går jeg for det. Tror ikke jeg vil kjøpe XFX kort uansett. edit: Evt. kopier adresse-linken inn i browseren da jeg ikke får JAVA/ActiveX til å fungere på dette sentralstyrte systemet. Endret 21. november 2004 av brainware Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Anandtech tester SLI-ytelsen til GeForce 6600GT/6800GT/Ultra med ASUS A8N-SLI Deluxe på en rekke spill: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Ser ut som at Asus har et fortrinn på konkurrentene med nForce4 SLI chipsettet. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Har allerede bestillt ett ASUS A8N SLI Deluxe kort fra komplett.no jeg. Glede seg til det kommer. Blir satt opp med 3500+ CPU 90nm, 2x512MB Crucial Ballistic PC4000 og ASUS X800XT. Systemet kommer nok til å bli overklokka litt. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Har allerede bestillt ett ASUS A8N SLI Deluxe kort fra komplett.no jeg. Glede seg til det kommer. Blir satt opp med 3500+ CPU 90nm, 2x512MB Crucial Ballistic PC4000 og ASUS X800XT. Systemet kommer nok til å bli overklokka litt. hvorfor ikke 6800GT ? du kan ikke ha SLI med x800.. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Anandtech tester SLI-ytelsen til GeForce 6600GT/6800GT/Ultra med ASUS A8N-SLI Deluxe på en rekke spill:http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284 tja..men skulle likt å sett noen x800 kort i den testen.. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Vet, men eneste 6800GT PCI-e som komplett.no eller netshop har er ett totalt ukjent merke og har ikke lysten på å kjøpe ett ukjent merke heller. Samt at ett X800Xt kort kommer til å sparke godt nok unna i ganske så lang tid tenker jeg at når det begynner å sakke akterut så selges dette kortet + to stk 6800 Ultra eller bedre anskaffes til SLI oppsett. Mange som har sagt det samme som deg, men jeg har faktisk tenkt en god del på dette. 6600GT kort var uaktuell for min del, hehe. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Vet, men eneste 6800GT PCI-e som komplett.no eller netshop har er ett totalt ukjent merke og har ikke lysten på å kjøpe ett ukjent merke heller. Samt at ett X800Xt kort kommer til å sparke godt nok unna i ganske så lang tid tenker jeg at når det begynner å sakke akterut så selges dette kortet + to stk 6800 Ultra eller bedre anskaffes til SLI oppsett. Mange som har sagt det samme som deg, men jeg har faktisk tenkt en god del på dette. 6600GT kort var uaktuell for min del, hehe. Poenget med SLI er jo å kunne gjøre en billigere oppgradering senere, ikke å kjøpe 2 kort på én gang. Når du kommer til det punktet at ditt X800XT ikke duger, har nok ATI og NVidia for lengst lansert nye brikker, som gjør det mer økonomisk å kjøpe 1 stk av disse i stedet for 2 stk. av 6800 Ultra. Det sies jo f.eks. at R500 skal være en ny design fra bunnen av. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Når hovedkortet endelig er til salgs blir det lettere å bestemme seg for GPU, enn så lenge er og blir det uvesentlig. Prøvde tidligere i tråden å sette lyset på det vesentlige faktumet uten at det ble særlig godt mottatt av alle. Hva som er hensikten med SLI er vel avhengig av hvilke sted man står på. Fra et rent grafikkbrikke selskap's side er det å forbli i toppen og selge mest mulig og dermed sikre sin stilling på lang sikt. Nvidia ser ut til å ha lykkes med det og leverer ytelse som er helt i yttergrensene på hva prosessorene klarer å utnytte. Det har jo vært sagt at en må ha en sterkest mulig grafikkkort for å få fullt utbytte av eksempelvis en FX-55 prosessor, nå bør man kanskje ha en bedre prosessor for å ha fullt utbytte av SLI 6800Ultra. Når en ser av testen på Anandtech at det skrives generellt 6600GT SLI har en ytelse tilsvarende en overklokket 6800Ultra, sier det seg selv at brukere vil ha forskjellige meninger om hvordan en best kan konfigurere dette i startfasen. Men først når hovedkort med SLI ikke kun er OEM/Presse-saker vil en gjøre seg opp en endelig mening. Lenke til kommentar
chil Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Vet, men eneste 6800GT PCI-e som komplett.no eller netshop har er ett totalt ukjent merke og har ikke lysten på å kjøpe ett ukjent merke heller. Samt at ett X800Xt kort kommer til å sparke godt nok unna i ganske så lang tid tenker jeg at når det begynner å sakke akterut så selges dette kortet + to stk 6800 Ultra eller bedre anskaffes til SLI oppsett. Mange som har sagt det samme som deg, men jeg har faktisk tenkt en god del på dette. 6600GT kort var uaktuell for min del, hehe. Poenget med SLI er jo å kunne gjøre en billigere oppgradering senere, ikke å kjøpe 2 kort på én gang. Når du kommer til det punktet at ditt X800XT ikke duger, har nok ATI og NVidia for lengst lansert nye brikker, som gjør det mer økonomisk å kjøpe 1 stk av disse i stedet for 2 stk. av 6800 Ultra. Det sies jo f.eks. at R500 skal være en ny design fra bunnen av. men vil det være noe som heter feks R500 sli? eller vil Sli kunn være for dagens genrasjon kort! Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 SLI vil nok også blir tilgjenelig for ATI tenker jeg, selv om dems arkitektrur vil jobbe annerledes. Dette for å gjøre det slik at de som har SLI baserte HK kan velge om de vil ha nVidia eller ATI på sitt SLI løsning. Men kan hende at ATI's sin løsning blir helt annerledes med tanke på hvordan de settes i HK, men tviler på det. Kommer til å lage flere standarder som vil gå ut over HK produsenter og de dermed holder seg til en løsing. Når det gjelder det at jeg har bestillt ett X800XT, så har dette vært kraftig gjennomtenkt. Og som jeg nevnte, når X800XT kortet begynner å bli avdanket og jeg ønsker mere krutt så kan dette X800XT kortet selges og så kan jeg kjøpe to nye kort som støtter sli. f.eks to stk 6800 Ultra eller bedre kort (var også nevnt over om jeg ikke husker feil. Men uannsett så vil nok da 6800Ultra på den tiden ha falt ned til 2-2,5 tuser kroner stykket eller lavere og da vil det ikke bli all verden å påkoste seg ende mere guffe på skjerkort frontent da. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kan man i praksis kjøre 4skjemer på de to kortene eller? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kan man i praksis kjøre 4skjemer på de to kortene eller? Ikke samtidig som du høster godene av SLI-ytelse tror jeg, det er synd . AtW Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hexus har startet en serie som forklarer SLI. Verd å lese for den som vurderer slikt. Selv ble jeg litt betenkt etter å ha lest denne.... http://www.hexus.net/content/reviews/revie...mlld19JRD05MTY= Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Kan man i praksis kjøre 4skjemer på de to kortene eller? Ja, men i 3D kan man foreløpig bare bruke 3 og 4 skjermer med ATI, i 2D derimot kan man forden del ha ett ATI kort og ett nvidia. -Uansett: Driverne er bare såvidt kommet i versjon "1.00.00.a", så dette er vel noe som programmererne holder på å ordne opp i. Sjekk THG "NVIDIA's Double Graphics Whopper: SLI Comes to Market" "Multi-Display Operation" http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ormance-31.html og "ATI X800 And GeForce 6800 Simultaneously" http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ormance-32.html Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Dette ASUS kortet har en 24pins strømkontakt (+ en 4pins P¤ sak), mens jeg har en 20 pins strømforsyning (+P4). Dette er en NortQ 400W, og siden jeg bare skal kjøre ett 6600GT kort og en 3200 CPU der, så skulle den være tilstrekkelig, men går det an å bruke den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå