Gå til innhold

ASUS introduserer SLI-hovedkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lydchipen heter Vinyl? Var ikke det LP platene var laget av...? Kan umulig bli bra... :p

Vinylplater har bedre lydkvalitet enn CD'er...

Hehe, drøm videre.

AtW

Jeg mente de jeg sa. CD-standarden klarer kun å lagre et lydbilde som går opp til 20 KHz. Selv om det menneskelige øret ikke klarer å høre lyder med en frekvens som går over 20 KHz, er disse overtonene med på å forme det generelle lydbildet. Lyden lagres analogt i en vinylplate, og klarer da å få med seg disse overtonene. Resultatet blir at man får et bedre lydbilde enn man vil klare uten. Og mange høyttalere kan gjengi lyd over 20 KHz. Så vinylplater er et bedre lagringsmedium enn CD. Men de er ikke så robuste som CD'en.

Lenke til kommentar
DK8ES

Ser litt kostbare ut ;)

Jeg vil tippe et sted mellom 3500 og 4500 kroner for det kortet, men det er ikke så rart siden det også har 2 stk. nForce4 SLI-nordsider. Iwill sine kort pleier som regel å være mer kostbare enn Tyan siden de produserer færre. Selv ser jeg også frem til Tyan Thunder S2895, det kan bli en mulig oppgradering for meg :yes:

Ifølge Pyton skulle DK8ES ligger noen hundre kroner dyrere enn DK8N.

Lenke til kommentar

Lydchipen heter Vinyl? Var ikke det LP platene var laget av...? Kan umulig bli bra... :p

Hehe, drøm videre.

AtW

Jeg mente de jeg sa. CD-standarden klarer kun å lagre et lydbilde som går opp til 20 KHz. Selv om det menneskelige øret ikke klarer å høre lyder med en frekvens som går over 20 KHz, er disse overtonene med på å forme det generelle lydbildet. Lyden lagres analogt i en vinylplate, og klarer da å få med seg disse overtonene. Resultatet blir at man får et bedre lydbilde enn man vil klare uten. Og mange høyttalere kan gjengi lyd over 20 KHz. Så vinylplater er et bedre lagringsmedium enn CD. Men de er ikke så robuste som CD'en.

Vinyl HAR bedre kvalitet enn vanlige sure CD'er og mye bedre skarphet i lydbildet.

Lenke til kommentar

Hehe, drøm videre.

AtW

Signal/støy-forholde på vinyl er hårreisende dårlig, det blir mye forvrenging og uønskede signaler nesten med en gang i levetiden.

At disse overtonene kan være med på å gi en oppfattbar endring i lydbildet er alltid gjenstand for diskusjon, men meget tvilsomt.

Og lavish, hva konkret mener du med skarphet? Mer diskant?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hehe, drøm videre.

AtW

Signal/støy-forholde på vinyl er hårreisende dårlig, det blir mye forvrenging og uønskede signaler nesten med en gang i levetiden.

At disse overtonene kan være med på å gi en oppfattbar endring i lydbildet er alltid gjenstand for diskusjon, men meget tvilsomt.

Og lavish, hva konkret mener du med skarphet? Mer diskant?

AtW

Det er da allmen kjent at en helt fersk og ny LP lager bedre lyd sammen med en god platespiller, enn tilsvarende med CD.

-Men makan til offtopic har jeg ikke vært ute for på lenge. Og dette blir diskutert på Hardware :nei:

Lenke til kommentar

Hele diskusjonen ble avledet av at noen dro fram en lydkontroller ved VIA Vinyl, og man begynte å diskutere hva som var best av vinyl og CD.

Uansett, tilbake til topic:

Ser ut som Asus har sluppet en vinner der, ja. 8 SATA-porter er noe vi liker. Og selvfølgelig, muligheten for SLI. Hadde ikke vært så galt å kjørt 2 GF6600GT. De har jeg sett til en brukbar pris nå.

Lenke til kommentar

Enig der, om kortet er stabilt (noe ASUS er veldig flinke til), samt at det overklokker ganske bra så har de en vinner der. Sitter selv og venter på vanlig Ultra utgaven kommer. Regner med at det kommer endel tester av kortet så fort det blir tilgjengelig for hw.no, tomshardware etc.

Så vente ett par uker til og lese bruker erfaringer, ergo real life bruk. Deretter bestemme seg. Skal legge ca 15-20 lapper i helt ny PC, skal bli socket 939, men 1GB ram, Raptor disk + PCI-express skjermkort (om det da ikke blir nF3 eller KT800PRO chipset allikevel da). kommer til å bli en snacksy PC det da.

Glede seg til A8N blir tilgjengelig i butikkene ja! :D

Lenke til kommentar

Det er da allmen kjent at en helt fersk og ny LP lager bedre lyd sammen med en god platespiller, enn tilsvarende med CD.

-Men makan til offtopic har jeg ikke vært ute for på lenge. Og dette blir diskutert på Hardware :nei:

Hehe, akkurat som det er "allment kjent" at gullfisk bare husker 5 sekund. Eller "allment kjent" at harddisker tåler lite magnetisme?

Men jeg skal la OT-pratet ligge jeg, beklager at jeg dro det opp.

AtW

Lenke til kommentar

Det at Asus kommer med nForce4 kort gjør at jeg skal kanskje vurdere AMD igjen. (fikk dårlig erfaring med MSI K8N NEO2 for litt siden) Men venter å ser hvordan Pentium4 6xx serien med 2MB L2 cache blir før jeg bestemmer meg.

Asus er mer kvalitet enn MSI, det er sikkert!

Lenke til kommentar
Det at Asus kommer med nForce4 kort gjør at jeg skal kanskje vurdere AMD igjen. (fikk dårlig erfaring med MSI K8N NEO2 for litt siden) Men venter å ser hvordan Pentium4 6xx serien med 2MB L2 cache blir før jeg bestemmer meg.

Asus er mer kvalitet enn MSI, det er sikkert!

Jeg er selv meget fornøyd med Asus. Har hatt 4 forskjellige Asus hk, og alle har vært meget bra. Måtte bytte et Asus A7N8X-E Deluxe fordi det plutselig sluttet å fungere. Men det er nok mye min feil, da jeg glemte å skru av bryteren bak på PSU, og det var tordenvær og lynet slo ned og forårsaket en spenningskurve som jeg tror slo ut både PSU og hk. :blush:

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har selv hatt ett ASUS skjermkort (Geforece 256 kort, V6800 Deluxe het det vel) som faktisk fungerer strålende enda!!! Har bytta vifte på kortet da vifta ble sliten. Og dette kortet kjører på en P3 500Mhz@500Mhz og det går faktisk ann å spille Soldier of Fortune 2 med ganske så bra resultat!!! Det ASUS skjermkortet der grusa halvparten av Geforce2 kortene, mye grunnet at V6800 kom med DDR minne. :D - ASUS I :love:

Har hatt en P4B533-E hoved kort, som etter laaang tid begynte å kvelde, fikk korupte filer og mye reboot. Brukte lang tid på å sjekke RAM etc, men fikk bytta HK med ett MSI som rusler her nuh, fikk MSI'et billig av en kompis som hadde oppgradert. Er ikke halvparten så fornøyd med MSI'en (bortsett fra at jeg har klart å klokke CPU med bare FSB setting til 25% økning! Ganske bra med tanke på at CPU temp gikk bare 2-3 grader opp + at jeg ikke har noe spes kjøling, sitter en Black Silence (MIST) som kjøler her (anbefales på det sterkeste om du ikke har over 2,8Ghz CPU da).

Har også ASUS HK på min P3 500Mhz som nevnt over, som turer å går enda.

Så for meg så blir ASUS med 98% sikkerhet min neste hovedkort leverandør igjen. :love:

Lenke til kommentar

Noen som vet om SLI-broen følger med hovedkortet, eller om den må kjøpes separat av Nvidia ? Da Nvidia først nevnte SLI, var det snakk om at den skulle koste opp mot 500 kroner.

Poenget med å kjøpe dette kortet nå må jo være å kjøpe et 6600GT og heller utvide systemet med ett til når det synker betraktelig i pris. Men hvis hovedkortet skal bli 1000 spenn dyrere enn et tilsvarende uten støtte for SLI, er jo dette meningsløst, da gir det mer for penga å bare gå for et billig hk og et 6800 ultra / x800xt.

Edit: I tillegg må man tenke på at mange kanskje ikke har bra nok PSU til å dra 2 skjermkort.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...