rlier Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei! Jeg trenger en bærbar pc til masteroppgaven i økonomi skal skrives. Den må kunne kjøre store statistikkprogrammer/filer, være lydløs, kunne spare på strømmen når jeg ikke jobber for fullt ( centrino ? ), koste ca 10k, være behagelig å bruke over en lengere skriveperiode. Den skal fungere som erstatning for en stasjonær pc. noen hjelp? har lest anbefalinger på barbara.no og it-avisen , men synes jungelen fortsatt er stor. Ønsker særlig tilbakemelding på dell og fuji-siemens pc'er. mvh rlier Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Ikke ta det ille opp, men dette høres ut som enda et "skal ha en kjempekraftig, lydløs maskin som ikke koster noe"- innlegg. Det ville vært enklere hvis du koster på deg noen lapper til. Til krevende applikasjoner trenger du nok en del ram, minimum 512 MB og helst det doble. Bare 1 GB ram gjør vel at det blir svært vanskelig å komme under 10K uansett hvilke specs maskina ellers måtte ha. Det nærmeste du kommer er vel Whitebox sitt tilbud på en 1557-maskin uten OS med 512 mb til knappe 10K. Videre bør du nok ikke la deg avspise med xga (1024x768) oppløsning. Ser for meg at du gjerne trenger et godt arbeidsområde til statistikk. Enda videre er det nok Pentium-M baserte systemer som for tiden byr på de beste strømsparingsfunksjonene, men husk at det kan være noe variasjon i vifteløsninger. Men i hovedsak er disse fra støysvake til lydløse. Merk at Celeron-M også selges under Centrino-fanen, dette er faktisk en strømgjerrig og grei cpu som skiller seg fra Pentium-M med mindre cache og at den mangler strømsparingsfunksjoner. Slik jeg ser det må du enten ut med mer penger, eller lempe litt på kravene. Denne er fin i forhold til pris, men her mangler det noe på å oppfylle kravene dine. Den kommer også i en mer oppgradert versjon som også gir god uttelling for pengene, men det mangler fremdeles mye på skjermsiden. Ellers finnes det masse videre oppover i prisskalaen som helt sikkert fyller dine behov og vel så det, spørs bare hvor mye du vil legge ut. Når det gjelder Dell sine modeller har jeg ikke allverdens erfaring med dem, men jeg har inntrykk av at 510M(heter den det enda) gir mye for pengene. Imidlertid husker jeg at disse var sparsommelig utstyrt på noen områder og at chassiet flexet og var lite stivt. Kanskje noen andre kan bidra med noe konstruktivt her. Velkommen til forumet, forresten! Endret 18. november 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Mulig du har litt store krav i forhold til prisen. Men om du ikke har tenkt å spille noe, og siden du nevnte Dell, så får du en brukandes spesifisert Inspiron 510M til ti kilopenger. Pentium-M Processor 710 (1.4GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) 15'' SXGA (1400 x 1050) 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256) 40GB IDE (5.400 RPM) Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt) 8x DVD / 24x CD-RW COMBO Internal combo 56k modem / 10/100 network Intel® ProWireless 2100 802.11b mini-PCI trådløst LAN Totalt 10139,- inkludert frakt fra Dells nettshop. Burde kunne få den ned under ti tusen om du ringer og snakker med en selger. Evt få med et ekstra batteri på kjøpet ellerno', siden batteritiden med det lette standardbatteriet ikke er noe særlig å skryte av. En brukandes jobb-/skolemaskin til ikke så alt for mye penger. Endret 18. november 2004 av qwert Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg ville valgt en maskin med solid tastatur og god skjerm, se på dells latitude-modeller, du må riktignok en tusenlapp eller to, men er verdt det når du skal skrive mye. Lenke til kommentar
rlier Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Takker for raskt svar....,trenger imidlertid ikke pc'en før i januar ( er det best å kjøpe før eller etter jul ? ). Har ikke fryktelig mye kunnskap om datateknologi, men forstår at jeg kanskje må opp noe fra 10k dersom pc'en skal være kraftig og god i bruk i tillegg til strømbesparende. Bruker vanligvis skolens pc'er flittig til nett og oppgaver, men dette blir min første selveide pc. Hva med dell 8600 kontra 510M? Og hvorfor latitude i stedet for inspiron? Tror budsjettet kan strekkes noe opp... Forstår at fujitsu siemens maskinen kan være et alternativ innefor budsjettet. De selges vel også på ekspert (?). Jeg bruker forresten ikke pc'en til spill! rlier Lenke til kommentar
rlier Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ser at både whitebox 1557, fujitsi siemens amilo pro v2000 og dell 510M kommer bra ut på it-avisens månedens anbefaling...alstå tre gode alternativer som bør vurderes ( hva passer meg best?) - har hørt at whitebox kan være litt dårlige på levering/ service... rlier Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hva med dell 8600 kontra 510M? Og hvorfor latitude i stedet for inspiron? 8600 er en fin maskin, den. Om du skal leke litt (les: spill) eller kjøre programmer som krever bedre grafisk ytelse enn Intels integrerte grafikkbrikke kan by på. Kommer an på hva du prioriterer. Skjønt i dette segmentet mener jeg det finnes bedre alternativer. Om du ikke trenger grafikkytelsen og skal drasse mye rundt med den merkes en ekstra kilo ganske godt. Når det gjelder Latitude vs. Inspiron virker Inspiron-maskinene rett og slett litt mere 'vinglete'. Kvalitetsfølelsen er høyere på Latitude. Om de ekstra tusenlappene dette koster er verdt pengene må nesten være opp til hver enkelt å vurdere. Du kan jo sette opp to tilsvarende spesifiserte Latitude D505 og Inspiron 510M for sammenligningens skyld. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 - har hørt at whitebox kan være litt dårlige på levering/ service... Det stemmer nok at Whitebox har et noe frynsete rykte. Enkelte har fått maskinen til riktig tid, mens mange klager på uholdbar leveringstid, samt at maskinen kommer med feil specs i forhold til avtale. Har også sett mange klager på at det går uendelig tregt når det er snakk om reklamasjonsarbeide. Uansett, 1557`en til knappe 10K er et godt tilbud. Tror faktisk det gjelder kun ut november. Var det ikke noe med at Whitebox hadde tabbet seg ut og oppgitt pris eks mva, og istedet for å legge på mva satte de ned prisen en tid? Regner med de får avsetning på denne. Om det er lønnsomt å vente med å kjøpe er jeg ikke helt sikker på når det gjelder bærbar. Man kan kanskje få litt ekstra ytelse for pengene, men det er snakk om veldig lite. Kanskje kommer den aktuelle modellen med 100-200 mhz raskere cpu til samme pris, men ofte med ganske identiske specs. Det er vel for øvrig storlansering av mobile prosessorer fra Intel på nyåret, så kanskje faller eksisterende modeller noe i pris. For din del på et stramt budsjett anbefaler jeg deg kort å godt å slå til når en eller annen webshop`en kjører knalltilbud. Du har jo litt tid på deg, og det kommer nok mange tilbud fram mot jul. Tror du har mer å hente der enn å vente på litt ekstra ytelse pga. prisfall. Et par måneder er for lite der tror jeg, akkurat nå. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Latitude er laget for bedriftsmarkedet og er mer solide og er gjennomgående av bedre kvalitet. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) ble overrasket over linkene over, Fujitsu Siemens hos komplett hadde 3 års garanti sist jeg sjekket. jeg gikk over til bærbar for 1.5 år siden, solgte min stasjonære. Har dell500m selv, er veldig fornøyd med maskinen som er en fryd å skrive på. Hva angår stivhet så har min maskin blitt "kastet" og "dyttet" inn i bagger, sekker, plastposer osv. til og fra skole uten å få en skramme. To ting jeg ikke er fornøyd med er: batteriet har blitt betydelig dårligere etter 1.5 års bruk. Mye av tiden har maskinen vært koblet til strømnettet. Det andre er at dell's laveste pris får man med kun 1års garanti. Det er vel 5 år reklamasjonsrett uansett? Endret 18. november 2004 av heraldo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå