Gå til innhold

Hvilken P4 kjøler er mest stillegående?

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Har en P4 1.6GHz @ 2.4GHz Socket 478 prosessor, og er på jakt etter den "beste" kjøleren til denne CPU'en. Akkurat nå kjører jeg boxed kjøler og tempen på idle ligger på 40c. Noe som er for mye. CPU'en min blir ustabil når den overstiger 50c under spilling av feks. Doom3. Da resetter maskinen seg.

Chassis viftene går på 1500rpm (12db), power viften på 1500 rpm (laveste innstilling) - Men disse verdiene resulterer at boxed CPU kjøleren går på 3500 rpm, noe som gir for høy db. Dessuten, selv om boxed CPU kjøleren går på max er kjølingen for dårlig. (Fordi resten av viftene i PC'en går på 1500 rpm for å holde lydnivået nede!)

Det eneste kravet jeg har til en ny CPU kjøler er egentlig at kjøleren må være stillegående. DEN mest stillegående, ettersom jeg prøver å gjøre PC'en så stille at den kan stå ved siden av sengen min når jeg sover.

Kjøleren BØR også ha en kjølende effekt av høy grad. Jeg vet det kan være mye å be om både lavt lydnivå og lave temperaturer, men... Jeg spør alikevel!

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

z10b,

Den har jeg aldri sett før! Ser MEGET lovende ut! Tror du den fungerer med Northwood CPU'er også? Vet at den og Prescott er så og si den samme CPU'en, men, siden det ikke står "Northwood" på siden til Thermaltake måtte jeg bare sjekke! Løsningen UTEN vifte er jeg grei - man benytter seg av viften som allerede ER i kabinettet! Jeg har en 80mm vifte bak i kabinettet da. Da kan jeg jo snu den til å blåse innover og de to foran til å blåse utover? Eller, hvordan blir det? Kabinettviftene mine er 12db vifter på 1500 rpm. De gir ikke den beste luftsirkuleringen, men er stille! 12db er nydelig å høre på! Man hører de ikke! :) Føler at jeg bør skaffe meg en kjøler nå - boxed kjøleren bråker for mye! :\ Ved 3500 rpm som er max, bråker den som en ergometersykker! "SSSSZZZZZzzzzz" sier den!

PS! Jeg har nettop funnet ut at standard lydnivået fra boxed kjøleren på P4 prosessorer (aner ikke hvilken socket det var snakk om) ligger på 40 (!) db!!! Det er ganske mye... Men nå kjører jeg min boxed kjøler på et ok lavt nivå, manuelt styrt fra biosen, og da ligger rpm på 2200. Jeg kan fortsatt høre en svak summing, og den skal VEKK!!!! Saken er at ved 3500 rpm bråker den utrolig mye. Summingen blir alt for høy da!!! Kan senke rpm ytterligere, men da blir kjølingen utrolig dårlig. Lurer VELDIG på hvilken kjøler jeg skal velge... Alle har hver sin favoritt! :\ Jeg trenger en som er stille og relativt god til å kjøle ned samtidig. Men at den er stille er viktigst! 20 db - ikke en db mer! :)

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...