Gå til innhold

Problem med prescott varme


rail

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg har det samme kortet med en 3,2 ghz prescott...

Kjøpte egentlig en "ThermalTake 4in1 silenttower med 2X12cm vifter...

Den passa ikke til hovedkortet... Er en elektrolytt i veien...

 

Kjører med BOXEDvifta nå, 65 grader idle: 76 i spill...

 

Er det mulig å ta BOXERDvifta av igjen og bytte til noe bedre?

Hørte nemlig at kjølepastalaget på BOXEDvifta på en måte limer seg fast til cpuen... Vil det være noe problem å bytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[quote name='rail' date='18/11/2004 : 08:57']Ok, jeg fikk nettop endelig alle delene til en splitter ny pc :D
Problemet er at varmen på prosessoren er ekstrem..
Jeg kom opp i 75c under installering av Windows, som gjorde at "alarmen" gikk.
Jeg bruker boxed vifta som fulgte med prosessoren (inkl. thermalpad)
Under idle ligger jeg rundt 57c, mens under full ligger jeg i 70++

Pentium 4 Precott 550 3.4 LGA775
Abit AA8-3rd Eye 925x
2x 120mm vifter, 1 front, 1 bak.

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å redusere varmen?[/quote]
Bruk AS5, sørg for at kjøler enheten sitter godt.Lett for at den ikke gjør det.Etter 4 forsøk blei jeg overbevist at den satt.Min temp ca 40 grader ved idle 55-63 ved full load.3,4@4,0GH.
Lenke til kommentar

har store problemer med min 3Ghz prescott . i manualen som var med cpuen står det at den bør holdes under 38grader celsius mn med den boxed kjølern har jeg aldri komt under 48grader idle. å det på full styrke altså rundt 4000rpm . har lagt på ae5 kjølepasta. trenger ny kjøler til denne cpuen . går jo ik ann å høre på det bråket av en elendig kjøler. så hvilken kjøler burde jeg ha

Lenke til kommentar
Hadde en Prescott 3.0GHz i laptoppen...Synes det lukta svidd av den stakkars maskinen av og til. :whistle: Så jeg plukka den nettop ut og bytta med en P4 2.8 Northwood som sto i stasjonær PC'n.

 

Må si at Laptoppen ( som hadde passiv kjøling) ble en del stillere.

 

Men det ble ikke stasjonær PC'en! Sitter og Primer maskina nå, 72 grader etter 2 tester.

 

Alt for varmt etter min mening! :no:

Du hadde en 3.0 GHz Prescott i laptop'en, med passiv kjøling...?

Lenke til kommentar

Oi tenker jeg. Skal ha akkurat samme CPU og HK som trådstarter. Jeg skal i tillegg ha Arctic Silver 5 Kjølepasta - MIST CPU-kjøler, Megatower, m/vifte - og Lian Li PC 6099B kabinett. Skal ha runde kabler i kabinettet så jeg håper det blir bra nok kjøling. Skal også ha X800XT skjermkort med AC skjermkortkjøler, VGA Silencer ATI 4 kjøler. Skal bare ha én 200GB disk foreløpig.

 

Vil jeg oppleve det samme som trådstarter ? :cry:

Lenke til kommentar
Varmen er bare 1-2 graders forksjell med sidedør åpen, så sirkulasjoen tror jeg er ok.

Skal prøve å skrape av thermalpadn og slenge på litt Arctic Silver 5 når jeg kommer hjem og får håpe det hjelper.

Tok en titt på Tom's Hardware hvor boxed vifta skal vist være god nok.. hmm

Om du har sidedøre åpen har ikke så mye å si.

Jeg hadde litt varmeproblemer intill jeg gjorde dette:

DSC00263.JPG

 

Etter dette har jeg markant forskjell på både systemtempen og CPU tempen.

Forskjellen var så stor at jeg med Thermaltake V12 kan kjøre prosessoren på full load med vifta på minimum og alikavell kommer ikke CPU temp over 52 grader.

Før gikk alarmen dersom jeg prøvde samme stuntet selv med dekselet av..(alarmen er stilt på 55 grader)

Skjermkortet kan jeg også klokke nå med standar luftkjøling.

Prosessoren jeg bruker er en AMD XP2500+ @ 2,21Ghz.

Lenke til kommentar

perpyro; Hvorfor i all verden bruke den løsningen?? Du er klar over at hvis du har to vifter på samme db så vil den totale db bli endel høyere enn med bare en vifte! Og når du har ikke mindre enn 9stk 120mm vifter klarer du ikke å overbevise meg om at det dyret der ikke bråker enormt selv om de går på 7volt... (vet ikke om du kjører på 7volt men antar det)

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg er ganske sikker på at han hører "björkorna susa" ganske godt, selv om alle viftene rusler rundt på "tomgang"? Eller hva, perpyro?

Bra var det i alle fall at kjølinga fungerer som forutsatt!

 

Får vel vurdere en slik prescott her også, jeg har en varmeovn på veggen under vinduet som jeg gjerne skulle ha fjernet! :p

Fleip tilside....

 

Rail: Du har jo fått endel gode forslag og sammenligninger, men det kan se ut som om du kanskje har vært litt uheldig med montasjen av kjøleren? Jfr montering m AS5 / tempstigning.

ABIT-temps er også lite å stole på, det har jo vært nevnt mange ganger. Men hva om du legger lanken på kjøleribba da, og kjenner etter? Er den så du nesten brenner deg, så stemmer nok temperaturen du leser av. Er den derimot lunken, så blås i hva MBM eller hva du nå bruker for overvåkning, sier!

Lenke til kommentar
Er dette et passelig tidspunkt å skåle for en latter, og tenke på de gangene intel folket flirte av oss me varme amd cpu'er :!: :tease:

Er enig med at prescotten spyr ut for mye varme i forhold til dagens kjølere for vanlige dødelige folk. Dårlig av intel å ikke forbedre boxed kjølerne til å klare å fjerne mer effektivt varme. Skal garrantere dere at innen kort tid vil prescott kjølerne komme med vifte som går andre veien. Ser dere på prescott kjøleren så går vifta feil vei i forhold til det som ville være mest gunstig.

Virker som om de har gjort denne kostruksjonen med vilje for å så gjøre det annerledes senere.

 

Kan fikse til noen bilder hvis noen er gira på å bygge om disse. Fikk 6 grader lavere temp på en maskin til en kompis når jeg "snudde" vifta.

Lenke til kommentar

Det dyret bråker faktisk ikke!

Det støyer faktisk mindre en viftene i strømforsyninga gjør.

Eller for å si det slik: Støynivået er eksakt det samme som om jeg kjører uten deksel.

Jeg kjører forresten viftene på 12V og da går de på 1000rpm og hver vifte er 22,8db.

 

Det jeg egentlig skulle frem til er at god luftgjennomstrømning i kabinettet er mye bedre en åpent kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...