Gå til innhold

Problem med prescott varme


rail

Anbefalte innlegg

Ok, jeg fikk nettop endelig alle delene til en splitter ny pc :D

Problemet er at varmen på prosessoren er ekstrem..

Jeg kom opp i 75c under installering av Windows, som gjorde at "alarmen" gikk.

Jeg bruker boxed vifta som fulgte med prosessoren (inkl. thermalpad)

Under idle ligger jeg rundt 57c, mens under full ligger jeg i 70++

 

Pentium 4 Precott 550 3.4 LGA775

Abit AA8-3rd Eye 925x

2x 120mm vifter, 1 front, 1 bak.

 

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å redusere varmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er utluftingen i kabinettet ditt? prøv å optne sidedøren å se om tempraturen detter, isåfal så er det sirkulasjonen gjenom kab som er dårlig.

 

det kan meget mulig være den termalpaden som du nevnte, prøv å rens den bort fra både kjøler å cpu( lett med elektronikkrens fra crc, fås på bensinstasjom) å før på et lag med noe bedre pasta.

Lenke til kommentar

Boxedkjøleren som leveres med Prescott er horribel. Viften stoppet flere ganger hos meg under kjøring. Så jeg kjøpte en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000AALCU , og brukte et syltynt lag med kjølepasta(ta på kjølepaste og fordele det utover hele metallflaten på cpu med et kredittkort).

 

Nå går aldri cpu over 40C idle og max er 50C. (har et lite q-tec kabinett med en 80mm i sidedør og ingen andre vifter + masse matter for støydemping)

Lenke til kommentar
Sliter med varme jeg og på prescott.. :(

 

Kjøpte Thermaltake SP-94 og 92mm papst vifte.. Sliter fremdeles med at den går nærme 58 grader på full load... :no: Ser ut til at det blir vannkjøling i stedet gitt.. :dribble:

 

|Dark|

58 grader på full load er ikke så ille på en prescott da! Selv er jeg nærmere oppe i 70, og da trenger jeg ikke fyre med ovnen lenger! HOT HOT!! Satser på at den nye Thermalright XP 120 kjøleren min roer dette, kommer JEG ned i 58 grader full load skal jeg pinadø JUBLE!! :w00t:

Lenke til kommentar

Hadde en Prescott 3.0GHz i laptoppen...Synes det lukta svidd av den stakkars maskinen av og til. :whistle: Så jeg plukka den nettop ut og bytta med en P4 2.8 Northwood som sto i stasjonær PC'n.

 

Må si at Laptoppen ( som hadde passiv kjøling) ble en del stillere.

 

Men det ble ikke stasjonær PC'en! Sitter og Primer maskina nå, 72 grader etter 2 tester.

 

Alt for varmt etter min mening! :no:

 

EDIT: Hva er anbefalt vcore for Prescott 3GHz forresten?

Biosen min ville sette den til 1.3v default... så jeg satte den til 1.5v...

EDIT2: Fikk maskina til og surre og gå med 1.4v

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Jeg "lekte" meg med en PC på jobben for å sjekke temperaturer. Den P4 3GHz Prescott'en ble kun 40'c ved vanlig bruk, kanskje opp mot 50'C med full load. Eneste kjøling var 92mm vifte bak i kabinettet som dro ut luft og en vanlig boxed kjøling som fulgte med en 2.4GHz Celeron D! (nye typen boxed kjøling med kobber i midten!)

 

Så den vanlige boxed kjølern virket bra i det systemet. :yes:

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Hva dere klager på, skjønner i vært fall ikke jeg!!! Prescott'n blir da ikke så varm vel?? Min I.P 2.8 Prescott(klokka til ca. 3.0) går på +36 celcius den! ca. 45, når jeg spiller doom 3....

 

men har hørt mye rart om Prescott'n, og en kar i klassa mi har en 3.2 prescott, og alarmen hender seg går der, når han spiller doom3. han har til og med stilt alarm temp'n høyere(+83-85 celcius!!!!)..... så ikke vet jeg.... men ta det med ro!! +70 celcius er ikke så mye.... klarer ca. hundre før'n sprenger :p

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Det er da ingen som tror CPU'en sprenges. Men jo varmere CPU'en er, jo kortere levetid får den.

Døh!..... jeg kødda jo da!!!! måtte vel skjønne det? :!: :!:

men sånn særriøst... en prosessor burde klare nesten 100 grader! prescotten gjør det... men det ANBEFALES IKKE Å PRØVE Å KJØRE DEN PÅ MERE ENN 80!! :cool:

 

MVH: PandoRa :cool::fun::dremel:

Lenke til kommentar
Ok. ikke bra.. har nå smurt på Arctic Silver 5 slik den offisielle guiden forklarte det.

Jeg fjernet thermalpadden og renset overflaten.

Nå kommer jeg opp i 90 grader med en gang pcn kommer på!

vill bare si wtf!?

 

Hva kan være galt ?

Høres ut som du har fått dårlig kontakt når du satt på kjøleren igjen. Skal holde med en orginalkjøler ja, men hadde anbefalt deg nå kjøpe en skikkelig kjøler. Skulle jeg kjølt ned en Prescott, hadde det blitt med denne med en stillegående 120mm på. skal være noe av det bedre man får.

Lenke til kommentar

Jeg har en Prescott 2.4 GHz, som lett klokkes opp til 3.6 GHz, men jeg kjører den bare på 3.0. Den blir ikke mer enn et par-og-femti grader, takket være vannkjølesystemet mitt, men strømforsyningen på hovedkortet (Abit IS7) blir altfor varm. Må vel mekke meg en hjemmelaget OTES-løsning av papp, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet798.htm (AeroCool High Tower HT-101) med to 80mm vifter @ 2500rpm på en Prescott 3GHz @ 3.5GHz.

Den ligger på 40-42 grader idle med kabinett temp på 22 grader. På full load kommer den maks opp i 55-58 grader. (når jeg så det var kabinettet på 26 grader).

 

Ikke så varmt i forhold til dere.

På 3GHZ var den maks opp i 50 grader........

 

edit:

 

Overklokka litt til jeg.... er nå på 3.7GHz.... ikke helt 100% stabil.... max temp jeg klarer å få er 58 grader. idle 43-44

Endret av girenloland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...